HR ma dostarczać transformację, czyli co przyniesie 2018 rok branży HR w Polsce?
Z perspektywy dostawców najnowszych rozwiązań IT dla HR miniony rok upłynął pod hasłem optymalizacji i digitalizacji procesów oraz kolejnych wdrożeń rozwiązań chmurowych. W roku 2018 trend digitalizacji i migracji do chmury powinien przyspieszyć.
Działy HR powinny odgrywać coraz bardziej strategiczną rolę.
Tym rządził się 2017
W ubiegłym roku, podobnie jak w latach poprzednich, branżę HR zdominował trend digitalizacji. Według raportu Deloitte Human Capital Trends 2017, widoczna jest ona w trzech obszarach: pracowników, miejsca pracy oraz zarządzania kapitałem ludzkim, czyli w procesach z obszaru tzw. „miękkiego” i „twardego” HR.
– Mimo żywej dyskusji i rosnącej popularności rozwiązań chmurowych, praktyka pokazała, że ich adaptacja w Polsce była niższa niż spodziewana. Potwierdzają to badania, z których jednoznacznie wynika, że wiele firm jest świadomych korzyści, jakie niesie ze sobą chmura obliczeniowa, jednak udział tej formy dostarczania rozwiązań IT w naszym kraju był stosunkowo niski.[1] – mówi Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska i ekspert w obszarze technologii dla HR.
- W ubiegłym roku zrealizowaliśmy wiele innowacyjnych projektów, rozpoczęliśmy też m.in. wdrożenie w firmie Nexteer Automotive Poland, gdzie po raz pierwszy w Europie Środkowo – Wschodniej wdrażane jest rozwiązania SuccessFactors Employee Central Payroll, czyli całe środowisko kadrowo-płacowe jest budowane w chmurze. Spodziewamy się, że prawdziwy boom na tego typu projekty nastąpi w 2018 roku – dodaje Teresa Olszewska.
W minionym roku dużo czasu poświęcało się także dyskusji dotyczącej podejścia do zarządzania tzw. millenialsami i pokoleniem „Z”. Potrzeba dopasowania metod zarządzania do oczekiwań młodszej generacji pracowników powoduje konieczność wprowadzenia zmian w dotychczasowym podejściu.
- Roczne oceny pracownicze są wciąż powszechne. Jednak coraz więcej firm mówi o potrzebie ciągłej informacji zwrotnej i wdraża tzw. constant feedback. Częste otrzymywanie informacji zwrotnej pozwala na bieżąco monitorować priorytety, kierunkować działania pracownika tak, aby były jak najbardziej zgodne z założonymi celami, a przez to bardziej efektywne. Spodziewam się, że w 2018 roku ten trend będzie dalej zyskiwał na popularności – dodaje Teresa Olszewska.
Trend cyfryzacji nabiera rozpędu
Według danych firmy IDC rynek chmurowy w Polsce będzie średnio rósł o 18,6 proc. do 2019 roku, a globalne wydatki organizacji na usługi chmurowe do 2021 roku wyniosą 530 mld USD.
- Choć polskie przedsiębiorstwa zachowują dystans, to cyfryzacja i tempo implementacji chmurowych rozwiązań zdecydowanie przyspieszy. Aby móc sprawnie realizować strategię i utrzymywać się na wymagającym rynku, firmy muszą poddać swoje procesy cyfrowej transformacji, gdyż tylko w ten sposób będą w stanie się rozwijać. Jak wynika z danych IDC, blisko 66 proc. właścicieli firm z listy Fortune 500 wpisało cyfrową transformację jako kluczowy element ich rynkowej strategii, a działy personalne będą pełnić istotną rolę w tym procesie – tłumaczy Teresa Olszewska.
Zmiana roli działów personalnych
Obecna sytuacja powoduje, że musi zmienić się znaczenie działów personalnych w firmie. HR ma dostarczać transformację. Jej celem jest osiągniecie stanu, w którym wizja firmy przekłada się realnie na zaangażowanie pracowników skutkujące realizacją celów biznesowych.
Transformacja wymaga cyfrowych rozwiązań, które usprawnią działania operacyjne w obszarze kadr, płac, zarządzania czasem pracy, planowania i budżetowania. Usprawnienia te dostarczą możliwości strategicznego wsparcia zarządów i menedżerów, w takich obszarach jak: zarządzanie wiedzą w organizacji, wykorzystanie talentów i planowanie sukcesji, wyznaczanie i monitorowanie realizacji celów oraz rozwój kompetencji w obszarach niezbędnych dla firm.
W tych obszarach firma IDC zidentyfikowała 5 kluczowych trendów i działań stanowiących odpowiedź na wyzwania związane z transformacją cyfrową oraz zmianach, jakie zachodzą w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Pierwszy z nich to wzmacnianie znaczenia menedżerów i samych pracowników jako odpowiedzialnych za ich własne procesy rozwojowe.
Drugi obszar związany jest z ciągłym budowaniem zaangażowania wśród pracowników. To właśnie tutaj wpisuje się wspomniany wcześniej constant feedback.
Kolejny trend to uczenie się -w nowej postaci ‘social and collaboration learning’, gdzie ta sama osoba może być jednocześnie trenerem i uczniem.
Czwarty obszar to większy wpływ HR na strategiczne decyzje, ponieważ dzięki nowoczesnym narzędziom pracownicy działów personalnych są w stanie dostarczać wiarygodnych danych. Potwierdzają to badania 59 proc. respondentów biorących udział w ankiecie IDC „HCM w Europie Zachodniej” stwierdziło, że analityka i kokpity menedżerskie są ważne lub bardzo ważne przy podejmowaniu decyzji dotyczących inwestowania w rozwiązania do zarządzania kapitałem ludzkim.
Ostatni, piąty aspekt to konieczność zarządzania zróżnicowanymi zasobami. Ludzie w firmach to już nie tylko pracownicy, ale także pracownicy tymczasowi czy freelancerzy. Dlatego też od działów HR wymaga się ponownego zdefiniowania zarówno procesów, jak i wypracowania najlepszego sposobu zarządzania uwzględniającego coraz częściej wykorzystywane elastyczne formy zatrudnienia.
Prym cyfryzacji, rosnąca popularność chmury obliczeniowej, zmiana roli działów HR na bardziej strategiczną to zjawiska, które zdeterminują najbliższe miesiące. Zarządy firm stoją przed ogromnym wyzwaniem związanym z cyfrową transformacją wielu procesów. Jednakże jest to jedyna droga, by realizować strategię i utrzymywać się na wymagającym rynku.
[1] Badanie „Computerworld” zrealizowane we współpracy z Google i ITMAGINATION. W badaniu udział wzięło 180 specjalistów IT wywodzących się z różnej wielkości działających w Polsce organizacji ze wszystkich istotnych gałęzi gospodarki.
Nadesłał:
Mondaypr
|