ISO 22000
Jednym z podstawowych systemów zarządzania jest ISO 22000. Jego główne działanie opiera się na zarządzaniu bezpieczeństwem żywności (ang. Food safety management systems).
System ISO 22000 został opracowany w latach 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. W Polsce obowiązek wdrażania tego systemu dotyczył tylko zakładów produkujących wody mineralne oraz żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Wraz z wejściem do Unii Europejskiej obowiązek wdrożenia ISO 22000 został wprowadzony we wszystkich firmach sektora spożywczego został. System opiera się na 7 zasadach: Po pierwsze należy przeprowadzić analizę zagrożeń oraz określić krytyczne punkty kontroli. Następnie ustalić wartości krytyczne, sposób monitorowania parametrów kontrolnych, działania korygujące, które muszą być podjęte, gdy monitorowanie wykaże przekroczenie założonych parametrów kontrolnych w krytycznych punktach kontroli oraz procedury weryfikacji potwierdzających skuteczność systemu. Na koniec należy opracować dokumentację systemu HACCP uwzględniającą wszystkie procedury i zapisy odpowiednie do działań wynikających z zasad systemu.
System ISO 22000 ma na swoim celu, objęcie między innymi interaktywnej komunikacji, zarządzanie systemami, kontrolę zagrożeń w zakresie żywności przez zastosowanie programów wymagań wstępnych i systemów HACCP, stałe udoskonalanie i uaktualnianie mechanizmów systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności.
Stosowanie ISO 22000 jest korzystne dla wszystkich organizacji z łańcucha dostaw żywności. Do podstawowych organizacji korzystających z systemu należą producenci sprzętu, materiałów pakunkowych, środków czyszczących, dodatków spożywczych i składników przeznaczonych do konsumpcji itp. Norma ISO 22000 jest również przydatna firmom planującym zintegrowanie systemu zarządzania jakością, np. zgodnego z normą ISO 9001, z systemem zarządzania bezpieczeństwem żywności.
Certyfikacja systemu zarządzania żywnością pod kątem wymagań normy ISO 22000 przynosi organizacji korzyści. Po pierwsze mechanizmy normy mogą stosować wszelkie firmy prowadzące działalność na całym świecie i zajmujące dowolne miejsce w łańcuchu dostaw żywności. Ważnym argumentem jest to, iż ISO jest globalną, międzynarodową normą a jej wdrożenie ułatwia harmonizację działań pod kątem wymagań norm krajowych. Norma ta obejmuje większość wymagań standardów bezpieczeństwa stosowanych przez sprzedawców detalicznych żywności oraz jest zgodna z przepisami HACCP ustalonymi przez komisję CAC. Dodatkowym atutem jest komunikowanie przez firmę założeń normy HACCP na skalę międzynarodową i obejmowanie jasnych wymagań, które pozwalają na stworzenie struktury pod kątem niezależnej certyfikacji.