Jakich liderów potrzebujemy w trudnych czasach?
Dziś osoby zarządzające muszą wykazywać się nie tylko wiedzą, ale również umiejętnościami, które pozwalają skutecznie rozwiązywać problemy. W sytuacjach kryzysowych potrzebujemy liderów, którzy są gotowi zmierzyć się z każdym wyzwaniem, zażegnać kryzys oraz zapewnić stabilność i rozwój organizacji.
Otwartość na innowacje
Obecnie zmiany oczekiwań rynku oraz samych pracowników wpływają na powstawanie trendów, które kształtują nowe podejście do zarządzania firmą. Dlatego istotne jest, aby lider posiadał przysłowiową otwartą głowę i nie bał się przekształcania organizacji w celu dostosowania się do współczesnych standardów. Dodajmy do tego analizowanie rynku i przewidywanie trendów, co pozwoli stworzyć elastyczną i innowacyjną organizację. Taka strategia z pewnością zwiększa szansę przetrwania w trudnych czasach. Zawsze powtarzam, że gotowość do wdrażania nowych rozwiązań jest niezwykle kluczowa dla funkcjonowania firmy. Po prostu nie można się na nie zamykać. Rynek w ciągu ostatnich kilku lat dobitnie pokazał, że nawet najbardziej skrupulatne analizowanie i prognozowanie mogą nie wystarczyć. Pandemia, wybuch wojny w Ukrainie, galopująca inflacja - to były dla nas zupełnie nowe zjawiska, na które nie mogliśmy się przygotować. Musieliśmy działać, tu i teraz. - mówi Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska.
Decyzyjność
W odnajdywaniu się w nowych realiach liczy się czas. Szczególnie kiedy przynoszą dla firmy wyzwania. Wtedy ważne jest podejmowanie szybkich oraz trafnych decyzji. To duża odpowiedzialność, która leży po stronie lidera. Przydają się również umiejętności kontrolowania stresu i opanowania emocji. Liderzy muszą potrafić działać w warunkach niepewności i zmienności. Podejmowane przez nich decyzje powinny opierać się na analizach, prognozach i doświadczeniu.
Komunikacja
To podstawa funkcjonowania każdej firmy. Jasna i wyraźna komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna stanowi o jej sile i znacznie usprawnia wszystkie zachodzące w niej procesy. Szczególną rolę odgrywa w momencie, w którym firma znajduje się w trudnej sytuacji. W takich momentach liderzy muszą potrafić przekazać swoją wizję i cele w sposób, który będzie zrozumiały dla wszystkich członków zespołu. Dzięki temu będą w stanie skuteczniej koordynować działania kryzysowe.
Empatia
Ta cecha jest niezbędna do właściwego prowadzenia firmy, nie tylko w czasach kryzysu. Pozwala na szersze spojrzenie i zrozumienie perspektywy innych członków zespołu. Liderzy muszą umieć okazywać empatię i podkreślać, że pracownicy zawsze mogą na nich liczyć. Budowanie silnych relacji w firmie oraz wzajemne wspieranie zwiększają lojalność i zaangażowanie każdego z pracowników. Nie wyobrażam sobie innego podejścia do bycia liderem. Budowanie relacji z pracownikami to dla mnie jedna z piękniejszych rzeczy wiążących się z zarządzaniem organizacją. W Maxi Zoo Polska stawiamy je na pierwszym miejscu. Wiemy, że możemy na sobie polegać, a wielu pracowników pozostaje z nami od lat. Tak budują się wspomnienia, a także lojalność do firmy, która wspiera i docenia każde osiągnięcia. Z radością odwiedzam nasze sklepy i rozmawiam z pracownikami. Chcę tym samym podkreślić, że jesteśmy jedną drużyną i tylko wspólnie uda nam się osiągnąć sukces. - dodaje Wojciech Kamiński.
Trudne czasy wymagają od liderów wyjątkowych cech. Warto pamiętać, że muszą stale kształtować swoje umiejętności, aby efektywnie radzić sobie z wyzwaniami, jakie przyniesie przyszłość. Dzięki otwartości na drugiego człowieka oraz innowacje można zbudować zespół, który wspólnie zmierzy się z każdą przeciwnością losu.