Kolejne wyzwania przed e-commerce – jak 2025 ukształtuje branżę
Nowe technologie i zmieniające się oczekiwania konsumentów nieustannie stawiają przed e-sprzedawcami konieczność szybkiego dostosowywania strategii sprzedażowych i marketingowych.
Według ekspertów Klarny w 2025 roku kluczowe będzie dalsze inwestowanie w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, oferowanie zaawansowanej personalizacji oraz tworzenie pozytywnych doświadczeń zakupowych, które przyciągną i zatrzymają klientów.
Coraz bardziej spersonalizowane interakcje
Jednym z kluczowych trendów na 2025 rok będzie dalszy rozwój technologii wspierających personalizację zakupów. Wdrażanie takich rozwiązań już teraz wymaga od firm inwestycji w infrastrukturę technologiczną oraz stałych prac nad udoskonalaniem aplikacji mobilnych. Zdolność firm do szybkiego reagowania na coraz większe i dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów stanie się jednym z kluczowych czynników sukcesu w e-commerce.
- Personalizacja w e-commerce nieustannie ewoluuje. Od prostych narzędzi przeszliśmy do zaawansowanych systemów opartych na sztucznej inteligencji, które są dziś standardem. Ich wypadkową jest możliwość zapewnienia klientom unikalnych doświadczeń zakupowych, jak również maksymalne uproszczenie tego procesu. Dzięki zaawansowanym algorytmom firmy będą w stanie przewidywać potrzeby konsumentów, oferując produkty i usługi, które w idealny sposób wpisują się w ich potrzeby oraz styl życia - podkreślił Łukasz Dwulit, Head of CEE Klarna.
Ewolucja ery „all in one"
Kolejnym krokiem w rozwoju e-commerce będzie rozwój aplikacji i platform typu „all in one", które integrują wszystkie aspekty zakupów. Rozwiązania te pozwalają nie tylko na przeglądanie i porównywanie produktów, ale także na kompleksową obsługę procesu zakupowego - od rekomendacji produktowych, przez porównywanie cen, aż po finalizację transakcji i śledzenie przesyłek. Przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja Klarny, która nie tylko umożliwia dostęp do szerokiej oferty różnych sprzedawców w jednym miejscu, ale także łączy funkcje holistycznie wspierające proces zakupowy.
- Za pośrednictwem aplikacji Klarna użytkownicy mają w swoim smartfonie centrum zarządzania zakupami. W jednym miejscu mogą nie tylko przeglądać oferty tysięcy sprzedawców, porównywać ceny, dokonywać zakupów, ale także śledzić swoje przesyłki, zarządzać zwrotami, korzystać z programów lojalnościowych czy planować budżet zakupowy - dodał Łukasz Dwulit.
Cross-border e-commerce przybiera na sile
W 2025 roku na znaczeniu zyska także cross-border e-commerce, czyli zakupy transgraniczne. Konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości zamawiania towarów z zagranicy, co stanowi dla firm ogromną szansę na dotarcie do nowych rynków. Jednak rozwój tej formy handlu będzie wiązał się z koniecznością dostosowania ofert do lokalnych preferencji konsumentów oraz przestrzegania regulacji prawnych obowiązujących w poszczególnych krajach.
- Nasze doświadczenia z 27 europejskich rynków pokazują wyraźnie, że współcześni konsumenci oczekują nie tylko wygody zakupów w jednym miejscu, ale również swobody w „przekraczaniu granic" podczas e-zakupów. Ta zmiana w zachowaniach konsumenckich otwiera przed sprzedawcami nowe możliwości ekspansji i znaczącego zwiększenia zasięgu sprzedaży - powiedział Łukasz Dwulit.
Gen AI: poprawa doświadczeń konsumentów i efektywności sprzedawców
Rok 2025 przyniesie także dalszy rozwój funkcjonalności ułatwiających klientom nie tylko podejmowanie decyzji zakupowych, ale także pozwalających na bardziej angażujące i spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Dzięki dynamicznemu postępowi generatywnej sztucznej inteligencji (Gen AI), przedstawiciele branży e-commerce coraz częściej będą korzystać z technologii VR i AR. Wirtualne przymierzalnie, wizualizacje mebli w domowej przestrzeni czy interaktywne showroomy ułatwią klientom podejmowanie decyzji zakupowych, a coraz bardziej naturalni w komunikacji asystenci AI będą oferować wsparcie przypominające rozmowę z prawdziwym sprzedawcą. - Gen AI będzie przynosić coraz więcej korzyści nie tylko konsumentom, ale również sprzedawcom. Automatyczne tworzenie zdjęć, filmów i opisów produktów na podstawie minimalnych danych wejściowych to tylko jeden z przykładów na to, jak firmy mogą szybciej wprowadzać nowe produkty na rynek, redukując koszty produkcji treści - podsumował Łukasz Dwulit.
Nadesłał:
SEC Newgate
|