„Krajobraz Mojego Miasta” niejedną ma twarz
Miasta wypełnione rodzimą zielenią. Zadbane fasady budynków bez szpecących i kłujących w oczy reklam czy billboardów. Przestrzeń piękna i zadbana. Polska, która przyciąga turystów swoim wyjątkowym smakiem, nietuzinkową architekturą i zapierającym dech w piersiach krajobrazem. O to wszystko zabiega kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta”. Kampania, która dzięki licznemu gronu Ambasadorów – osób znanych, dla których piękno polskich aglomeracji i miast ma znaczenie – pokazuje potrzebę i istotę ochrony krajobrazu miejskiego.
„Estetyka otoczenia to nie sprawa gustu. Estetyka to inwestycje, turystyka, to rozwój Twojego Miasta”. Jak słusznie zauważa pomysłodawczyni kampanii „Krajobraz Mojego Miasta” prof. IH PAN Magdalena Gawin, Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków, by miasto nabrało rozpędu, należy w pierwszej kolejności zadbać o jego wygląd. „Motorem rozwoju miejsca, regionu, kraju są nie tylko fabryki czy przemysł. Likwidując reklamy, zazieleniając ulice i place, odnawiając kamienice, zwiększamy atrakcyjność turystyczną danego miejsca. Dajemy mu drugie życie!” – komentuje Bartosz Skaldawski, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Jak dodaje Robert Gonera, aktor teatralny i filmowy: „Małym, świadomym gestem możemy uczynić miasto pięknym”. Co zatem należy zrobić?
Park kulturowy – chroń to, co dla Ciebie ważne
Najlepszym sposobem na ochronę obszarów szczególnie ważnych dla mieszkańców i turystów jest stworzenie parku kulturowego – najwłaściwszej formy ochrony krajobrazu. „Nasze miasta mogą być piękniejsze. Pora uwierzyć w to, że Polska to kraj pełen ciekawej architektury i dobrej przestrzeni, o którą musimy po prostu razem zadbać” – przekonuje Jan Mencwel, aktywista miejski i animator kultury. Wtórują mu podróżnicy i twórcy internetowi Zosia Samsel oraz Jakub Tolak: „Oczyśćmy otaczającą nas przestrzeń – Polska jest taka piękna!”.
Parki kulturowe są ustanawiane przez demokratycznie wybranych reprezentantów lokalnej społeczności we współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami, miłośnikami dziedzictwa kulturowego i osobami związanymi emocjonalnie z danym miejscem. Rada miasta może powołać do życia park kulturowy i przyjąć program jego ochrony jako obowiązujące prawo miejscowe.
. Dalsze działania w obrębie ustanowionego parku kulturowego stworzą warunki, które pozwolą zachować wartości zabytkowe, umożliwią harmonijny rozwój, dadzą lokalnej społeczności satysfakcję z życia w pięknym, zadbanym miejscu. „Należy pamiętać o tym, że miasto to ludzie i nasze codzienne otoczenie: to elementy, które mijamy każdego dnia, a nie tylko pocztówkowe widoki. Dlatego miasto musi być zrobione porządnie” – podsumowuje Magdalena Milert, architektka, urbanistka i blogerka.
Krajobraz Mojego Miasta – potrzebny dialog
Głównymi elementami kampanii są film i spot, które w czytelny sposób diagnozują problemy przestrzeni miejskiej i proponują ich mądre rozwiązania. W kampanii przywoływane są przykłady zabytków powszechnie rozpoznawanych – jak kościoły, zamki czy pałace – wraz z ich historycznym otoczeniem, jak również tych mniej oczywistych, jak zabytki przemysłowe. „Krajobraz i tradycja – to nasze największe skarby, za które musimy wziąć odpowiedzialność” – przekonuje Krzysztof Trebunia-Tutka, muzyk, architekt, pedagog i miłośnik Podhala. „Chrońmy unikalną tożsamość każdego regionu” – dodaje muzyk Sebastian Karpiel-Bułecka.
Organizatorom akcji zależy również na zwróceniu uwagi na zabytki „niewidzialne”, nieobecne w powszechnej świadomości, jak układy urbanistyczne i podziały własnościowe, mała architektura i wystrój wnętrz czy historyczne nasadzenia określonych gatunków drzew. W ramach kampanii przywoływane są różnorodne formy i narzędzia ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym m.in.: rejestr zabytków, Lista Pomników Historii, Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO, gminne i wojewódzkie ewidencje zabytków czy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Wszystko po to, by odkrywać i zmieniać miasta.
Aktorzy, muzycy, aktywiści, podróżnicy – Ambasadorowie różni, ale cel jeden: uświadomienie społeczeństwu, samorządom i mediom, że krajobraz każdego miasta i aglomeracji ma znaczenie, że warto postarać się o to, by nasza Polska była coraz piękniejsza. „Krajobraz i miejska przestrzeń, tak jak powietrze, jest dobrem wspólnym, i tak jak powietrze powinna być chroniona” – puentuje Wiktor Lach, społeczny opiekun zabytków.
Nadesłał:
BiuroPrasoweKlienta
|