Listopad i grudzień w Muzeum Narodowym w Warszawie
Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza na fascynującą podróż do XVII-wiecznych Włoch. Bogaty program wydarzeń towarzyszących wystawie Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich ma na celu zapoznanie szerokiej publiczności z rozmaitymi obliczami kultury baroku.
KONCERTY MUZYKI BAROKOWEJ
Współorganizowane z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie
Dolcissimo Sospiro
6 listopada 2013 / środa / godz. 19.00 / wstęp wolny
Arie i madrygały na głos solo, Claudio Monteverdiego i Giulio Cacciniego oraz symfonie, toccaty, tańce i fantazje różnych słynnych autorów
Accademia Strumentale Italiana pod kierunkiem Alberta Rasiego:
Accademia Strumentale Italiana została założona przez Patrizię Marisaldi i Alberta Rasiego, którzy pragnęli wskrzesić atmosferę słynnej starożytnej akademii. Repertuar zespołu koncentruje się na muzyce wokalnej i instrumentalnej renesansu i baroku. Accademia działa w różnych składach – od tria po orkiestrę kameralną; jej koncerty cieszą się wielkim uznaniem krytyków i publiczności. W Muzeum Narodowym w Warszawie wystąpią: Elena Bertuzzi (sopran), Alberto Rasi (viola da gamba) i Marco Vincenzi (klawesyn). Accademia Strumentale Italiana występowała na wielu europejskich festiwalach. W Polsce gościła dwukrotnie: w Poznaniu na Festiwalu Barokowych Smyczków i Strun oraz we Wrocławiu na Festiwalu Trzech Baroków.
Tańce i sonaty wokół Guercina
16 listopada 2013 / sobota / 19.00 / wstęp wolny
Duet Arparla tworzą skrzypek Davide Monti i harfistka Maria Christina Cleary. Jak sami twierdzą, zespół powstał, by „rozmawiać z muzyką” – w tym przypadku wykorzystując delikatne, wyrafinowane dźwięki harfy oraz ekspresyjną barwę skrzypiec. Repertuar duetu koncentruje się na dwóch okresach w dziejach muzyki – na wczesnym baroku oraz na przełomie klasycyzmu i romantyzmu. Podczas występów w wielu krajach świata Arparla zdobyła serca publiczności i zebrała entuzjastyczne recenzje.
WYKŁADY I SPOTKANIA CZWARTKOWE
„Herkules i Atlas, dwa obrazy Guercina z kolekcji rodziny Capponich” – wykład czwartkowy
Tessa Capponi-Borawska - wykładowczyni w Katedrze Italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pisarka i dziennikarka
7 listopada / czwartek / 18.00
Wykład będzie próbą zaprezentowania dwóch wyjątkowych dzieł Guercina w kontekście historyczno‑politycznym, w którym powstały, oraz opowieścią o kolekcji dzieł rodziny Capponi.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 min.
„Dewocyjna poezja wizualna epoki baroku” – wykład czwartkowy
dr Piotr Rypson - zastępca dyrektora MNW ds. naukowych
14 listopada / czwartek / 18.00
Wykład prezentuje mało znaną twórczość słowno-wizualną, w której mamy do czynienia z łączeniem słowa z bogactwem form ikonograficznych – wiersze w kształcie krzyża, utwory będące obrazem słońca i gwiazd, zwierząt, elementów architektonicznych itd.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 min.
„W poszukiwaniu XVII-wiecznych tkanin w obrazach Guercina” – spotkanie na wystawie
Monika Janisz - adiunkt w Kolekcji Tkanin w Zbiorach Sztuki Zdobniczej MNW. Zajmuje się tkaninami europejskimi, ze szczególnym uwzględnieniem tapiserii i haftów XVI-XVIII wieku.
21 listopada / czwartek / 18.00
Obrazy Guercina niezwykle rzadko stanowią ilustrację opracowań dotyczących historii tkanin lub ubiorów. Czy jednak wśród draperii i szat, w które odziane są malowane przez Guercina postacie, można odnaleźć przykłady XVII-wiecznych tkanin i ubiorów? W jakim stopniu odzwierciedlają one różnorodność i wyrafinowaną urodę ówczesnych tekstyliów? Obowiązuje bilet wstępu na wystawę.
„Guercino oczami Włocha” – spotkanie na wystawie
Roberto Privitera - radca prawny, kierownik Centrum Prawa Włoskiego i Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, pasjonat i kolekcjoner sztuki
28 listopada / czwartek / 18.00
Kariera Giovanniego Francesca Barbieriego dowodzi, że nawet pokaźna wada wzroku (przydomek Guercino tłumaczy się z włoskiego jako ‘zezowaty’) nie jest w stanie przekreślić szans na bujny rozwój talentu malarskiego. Mistrz z Cento, który stworzył głośną w swoim czasie szkołę rysunkową i malarską, doskonalił swoje umiejętności studiując dokonania poprzedników, m.in. Tycjana, Veronesego, Caravaggia, oraz współczesnych, takich jak L. Carracci i G. Reni. Przez cały okres działalności twórczej rozwijał, doskonalił i zmieniał własny styl i warsztat.Obowiązuje bilet wstępu na wystawę.
„Bach, Sasi i Polska: o kantacie dla polskiej królowej Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! (BWV 214)” –wykład czwartkowy
dr hab. Szymon Paczkowski - wykładowca w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
5 grudnia / czwartek / 18.00
Kantatę Tönet, ihr Pauken! Erschallet Trompeten (BWV 214) skomponował Johann Sebastian Bach 8 grudnia roku 1733, na urodziny Marii Józefy, polskiej królowej, żony Augusta III. Muzyka tej kantaty niemal w całości została potem wykorzystana przez kompozytora w jego słynnym Weihnachts-Oratorium(Oratorium na Boże Narodzenie). Bach i librecista kantaty nie potraktowali jednak utworu jako wdzięcznego podarunku dla władczyni, ale zawarli w nim znaczące treści pozamuzyczne, związane z ówczesną sytuacją polityczną Saksonii i Rzeczypospolitej. Celem wykładu będzie pokazanie aluzji i metafor zawartych w libretcie kantaty oraz wyjaśnienie kodu dźwiękowego, jakim posłużył się Bach, by w swoim dziele zawrzeć przesłanie o trwałości panowania dynastii Wettynów w Polsce.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 min.
„Guercino a grafika barokowa” – wykład czwartkowy
dr Joanna Sikorska - kurator Gabinetu Rycin i Rysunków MNW. Zajmuje się grafiką włoską i niemiecką XV–XVIII wieku, a także relacjami grafiki z innymi dziedzinami sztuki
12 grudnia / czwartek / 18.00
Guercino jest powszechnie uznawany za autora zaledwie dwóch rycin. Nie oznacza to jednak, że grafiką się nie interesował. Przeciwnie – wiele wskazuje na to, że od wczesnych lat doceniał jej znaczenie. Czy taka postawa była typowa, czy też nietypowa dla artystów XVII stulecia? Czym była grafika dla takich artystów jak Guido Reni, Stefano della Bella, Rubens czy Rembrandt?
„Największe triumfy. Sztuka rzymska w czasach Guercina” – wykład czwartkowy
dr Mariusz Smoliński - wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego
19 grudnia / czwartek / 18.00
Na początku lat 20. XVII wieku, gdy Guercino pracował w Rzymie, rozpoczynał się okres największego rozwoju tamtejszej sztuki. Z czym zetknął się malarz w czasie pobytu w Wiecznym Mieście? Jakie przemiany zachodziły wówczas w architekturze, malarstwie i rzeźbie Rzymu? Co sprawiło, że w ciągu kilku dziesięcioleci zrodziły się tam przełomowe rozwiązania kształtujące oblicze XVII- i XVIII-wiecznej sztuki europejskiej?
Szczegółowe informacje dotyczące programu MNW znajdują się na stroniewww.mnw.art.pl
WYSTAWA
Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich
20 września 2013 – 2 lutego 2014
Muzeum Narodowe w Warszawie od 20 września 2013 do 2 lutego 2014 roku będzie prezentować wystawę dzieł Guercina, jednego z najwybitniejszych malarzy włoskiego baroku. Wśród eksponowanych płócien znajdą się najsłynniejsze kompozycje pochodzące z kolekcji włoskich – pinakoteki oraz kościołów i pałaców Cento, rodzinnego miasta malarza, a także ze zbiorów słynnej rzymskiej Galleria Nazionale d’Arte Antica di Palazzo Barberini (Galerii Barberinich). Publiczność będzie miała wyjątkową okazję zobaczyć jedno z najbardziej intrygujących i zagadkowych dzieł w historii nowożytnego malarstwa – rzadko prezentowany poza Rzymem obraz Pasterze arkadyjscy – „Et in Arcadia ego” z kolekcji Barberinich. Pokaz monumentalnych obrazów wzbogacą studia rysunkowe, szkice i ryciny. Retrospektywna wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie to pierwsza w Europie tak bogata prezentacja twórczości włoskiego artysty poza jego ojczyzną. Autorem nowoczesnej aranżacjiplastycznej ekspozycji jest Boris Kudlička, znany scenograf teatralny i projektant.
W wieku XVII osobowość i dzieła Guercina zyskały popularność, którą porównywać można jedynie ze sławą największych mistrzów epoki – Caravaggia, Velázqueza i Rembrandta – podkreśla Joanna Kilian, kurator wystawy z ramienia MNW – Do coraz szerszego grona odbiorców twórczości mistrza z Cento chcielibyśmy – dzięki prezentowanej w MNW wystawie – zaprosić również polską publiczność.
Nadesłał:
MNW2
|