Od czego zależy skuteczny marketing wystawienniczy?
Ogromna różnorodność branżowych imprez targowych stwarza okazję do doskonałej promocji wyrobów polskich firm branży budowlanej. Jedną z najlepszych jej form nadal pozostają stoiska targowe, które przez producentów często łączone są z całościową strategią komunikacji marki.
Ogromny potencjał stoisk targowych potwierdzają zarówno imprezy wystawiennicze organizowane w Europie, jaki czołowe targi branży budowlanej w Polsce – poznańska Budma. Największa polska impreza branżowa z roku na rok gości coraz więcej firm które inwestują w budowę swojego wizerunku, realizowaną za pomocą odpowiedniej strategii marketingu wystawienniczego.
Nie wystarczy być
Jedną z najważniejszych rzeczy związanych z marketingiem wystawienniczym jest to, że nie rozpoczyna się on w momencie otwarcia targów. Dr Marcin Gębarski w swojej książce „Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej” zwraca uwagę na fakt, że duże imprezy targowe często uniemożliwiają odwiedzającym zapoznanie się z ofertą wszystkich producentów:
Większość odwiedzających (w tym dziennikarzy) nie jest w stanie zapoznać się z wszystkimi ekspozycjami i wybiera najczęściej te z nich, które przed targami zostały umieszczone w harmonogramie wizyt, jak również te, które silnie przyciągną ich uwagę po wejściu do hal wystawienniczych.
Nie wystarczy więc pojawić się na targach. Sukces marketingu wystawienniczego zależy bowiem od dodatkowej koncepcji, która pozwoli na zwrócenie uwagi odwiedzających, a także zachęci ich do odwiedzenia stoiska.
Firmy zwracają dziś uwagę nie tylko na sam wygląd stoiska targowego – tłumaczy Tomasz Madejski z agencji Nextday Touchpoint Communication, zajmującej się projektowaniem stoisk targowych oraz marketingiem wystawienniczym firm. Często stoisko jest dodatkowym elementem, który uzupełnia całościową koncepcję marketingową, związaną z jej pojawieniem się firmy na targach. Świetnym przykładem może być stoisko firmy Eurocolor, którego projekt bezpośrednio wynikał z przyjętych założeń wizerunkowych.
Producent okien i drzwi, firma Eurocolor, swoją obecność na Budmie zaznaczyła w 2011 roku oryginalną koncepcją o nazwie „Konkurencja pada na deski”. Standardowe stoisko zostało połączone z ringiem bokserskim, który nie tylko przyciągał gości na stoisko producenta, lecz również w czytelny sposób uzupełniał koncepcję kreatywną o nazwie „Konkurencja pada na deski”. Podczas targów nie zabrakło ciekawych wydarzeń specjalnych – prawdziwych walk bokserskich oraz udziału gości specjalnych, m.in. Damiana Jonaka – bokserskiego mistrza świata IBC. Koncepcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem odwiedzających targi, a organizowane cyklicznie walki bokserskie zapewniły firmie ogromny ruch na stoisku.
Budma buforem zmian
Zmiany w podejściu firm do obecności na targach doskonale obrazuje właśnie poznańska Budma. Doskonałym potwierdzeniem słów „marketing wystawienniczy rozpoczyna się jeszcze przed targami” może być stoisko firmy BUILDgreen Design, która na hali wystawienniczej wybudowała prawdziwy dom autonomiczny, a relacje z jego powstawania pojawiały się w mediach jeszcze przed samym rozpoczęciem targów. Firma zaskoczyła więc odwiedzających nie tylko efektownym stoiskiem, lecz również koncepcją „domu autonomicznego”, która dotyczyła oszczędności w kontekście ogrzewania domu.
Dobrym przykładem mogą być również działania firmy Galmet, producenta urządzeń grzewczych, który postawił na inny, oryginalny pomysł. Specjalnie na potrzeby polskich i zagranicznych imprez targowych stworzone zostało wyjątkowe, mobilne stoisko, które stanowiło uzupełnienie wewnętrznego stoiska firmy. Ogromna ciężarówka przykuwała wzrok gości zmierzających do hali, dzięki czemu od razu po przybyciu na teren targów mogli oni zapoznać się z ofertą firmy.
Siła marketingu wystawienniczego
Zastosowanie oryginalnych koncepcji w marketingu wystawienniczym stwarza wielu firmom możliwość zaistnienia w umysłach potencjalnych klientów bądź partnerów biznesowych. Dobry pomysł pozwala im się wyróżnić, dodatkowo dając możliwość wyprzedzenia konkurencji również mniejszym firmom, które często mają problem ze skutecznym debiutem na targach. Dzięki temu, już po ich zakończeniu, potencjalny klient nie będzie musiał przeszukiwać stosu katalogów, by znaleźć informacje o naszej firmie. Skuteczny marketing wystawienniczy pomoże mu ją po prostu zapamiętać.
Nadesłał:
Nextday
|