Postanowienia abuzywne w regulaminach e-sklepów.


2013-02-12
Postanowienia abuzywne i klauzule niedozwolone to takie postanowienia w regulaminie naszego sklepu, które kształtują prawa w sposób nie zgodny. Klauzule te ponad to kształtują obowiązki osób korzystających ze strony sklepu i kupujących w naszym sklepie.

Najważniejszym jest to, iż klazule niedozwolone są nie tylko sprzeczne z dobrymi obyczajami lecz rażąco naruszają interesy osoby kupującej w naszym e-sklepie i są łamaniem jej praw. Nie dotyczy to jednak postanowień określających główne świadczenia stron, którymi są m.in. cena lub wynagrodzenie, o ile te zostały sformułowane w sposób jednoznaczny - przykładowe wyliczenie kategorii takich postanowień znajdują się w art. 3853 k.c.

Z pozwem przeciwko sklepom stosującym postanowienia abuzywne może wystąpić szeroki krąg podmiotów. Zaliczamy do nich przede wszystkim każdego, kto według oferty osoby pozwanej mógłby zawrzeć z nim umowę zawierającą postanowienie, którego uznania za niedozwolone żąda się pozwem. Ponad to z pozwami bardzo często występują takie organizacje czy urzędy jak organizacja pozarządowa chroniące interesy konsumentów, powiatowi rzecznicy konsumentów i przede wszystkim Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kontrola regulaminy sklepów ma charakter stricte abstrakcyjny. Oznacza to, iż jest ona oderwana od konkretnego sporu z danym konsumentem. Co istotne z żądaniem uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolony możemy występować także wówczas, gdy pozwany zaniechał jego stosowania (jeśli od zaniechania nie minęło sześć miesięcy). Zaniechanie przez osobę pozwaną po wytoczeniu powództwa, nie ma wpływu na bieg postępowania przed SOKiK.

W sytuacji gdy dojdzie do uznania powództwa za zasadne, właściciel takiego sklepu może ponieść koszty procesu. Koszta procesu kształtują się następująca. Za koszta zastępstwa procesowego zapłacimy obecnie 360 zł.; koszty publikacji wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wyniosą takiego właściciela od 0,70 złotych za jeden znak do kwoty 60 złotych. Dodatkowo Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma możliwość wszczęcia postępowania w przedmiocie ustalenia czy przedsiębiorca nie narusza zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W wypadku stwierdzenie, że takowe miały lub dalej mają miejsce, to wówczas w drodze decyzji, może przyznać karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym ale przed nałożenia kary.

Nadesłał:

Quetzal

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl