5 cech dobrego PR-owca, czyli o idealnym opiekunie wizerunku marki
Według badań przeprowadzonych przez EXACTO, w Polsce działa ponad 900 agencji PR, a przychód ze sprzedaży usług PR to około 1,1 mld złotych.
Skala zwraca uwagę na zakres potrzeb rynku. Świadomość wpływu wizerunku marki na sprzedaż staje się z roku na rok coraz większa, a po wsparcie PR-owców sięgają już nie tylko korporacje, ale także sektor MŚP. Ta tendencja rodzi wyzwanie – jak wybrać idealnego PR-managera? 5 cech, które najmocniej wpływają na efektywność w PR, wymienia Agnieszka Nowakowska, doświadczony PR-manager, współzałożycielka agencji PR, ekspert i wykładowca WSB Warszawa.
Znajomość rynku mediów
Bez mediów nie ma efektywnego PR-u - to zasada numer jeden, którą poznaje każdy adept sztuki dziennikarskiej lub public relations podczas pierwszych zajęć na studiach. I to jest tzw. basic i absolutna prawda. Dobry PR-owiec to ten, który zna media (oraz ich potrzeby) i utrzymuje z nimi stały, partnerski kontakt. To przekłada się na efektywność w kontekście obecności marki na łamach czasopism i portali oraz w Social Mediach w bardzo konkretny sposób. Co to znaczy „partnerskie relacje"? To realny, codzienny kontakt oparty na wzajemności i szacunku.
- Zawsze powtarzam klientom, że jeśli widzą agencję lub specjalistę, który na pytanie o znajomość mediów wskazuje listę w excelu, „pękającą w szwach" od obcych nazwisk... powinni mieć się na baczności - mówi Agnieszka Nowakowska.
- Dobry PR Manager jest w stałym kontakcie z dziennikarzami, zna ich osobiście i „czuje" potrzeby każdego z nich. Wie, co mu zaproponować, by powstał, ciekawy, wartościowy tekst. Korzyść jest wtedy obustronna, a marka naszego klienta często pojawia się w mediach - dodaje.
Zdecydowanie
Efektywny PR Manager to taki, który krok po kroku realizuje strategię komunikacji, z nastawieniem na realizację celów i wsparcie sprzedaży. Public Relations to bardzo konkretna i wymierna dyscyplina, choć często uważana jest za „mniej mierzalną siostrę reklamy". Nic bardziej mylnego. Zarówno narzędzia PR, budżet, jak i same efekty działań można (trzeba!) efektywnie mierzyć i optymalizować. PR to nie miejsce na metodę „prób i błędów". Manager PR musi być więc osobą zdecydowaną i konkretną. To bardzo istotne, oczywiście, w sytuacjach związanych z kryzysem wizerunkowym (czyli w tzw. PR kryzysowym), ale także w codziennych, planowanych działaniach. A zatem, idealny PR-owiec to osoba konkretna, której klient może zaufać. Taka, która poprowadzi go przez media w sposób zdecydowany - krok po kroku.
Skrupulatność
Co prawda przysłowie głosi, że „ten się nie myli, który nic nie robi"... jednak w przypadku pracy w PR, marketingu, copywritingu i w innych branżach kreatywnych... należy to powiedzenie wyrzucić prosto do kosza. PR-owcy odpowiadają za pierwsze (i drugie także) wrażenie na temat brandu, a to - jak wiadomo - można zrobić tylko raz. Nie ma więc mowy o literówkach, niedociągnięciach graficznych i innych błędach, które mają kolosalne znaczenie i wpływ na postrzeganie marki klienta. Zespół PR-owy musi składać się z osób skrupulatnych, uważnych i ostrożnych. Każdy hashtag, post, tekst i infografika jest bowiem „na wagę złota".
Lojalność
Podstawową zasadą pracy z klientem jest obopólne zaufanie i poczucie, że klient oraz zespół agencji stanowią team i „grają do jednej bramki"
- To „must have" realizacji celów. Dobry zespół PR to grupa, na którą można liczyć, czyli absolutnie zaangażowana i lojalna. Podczas zajęć z PR zawsze powtarzam studentom, że należy mieć ogromne poczucie odpowiedzialności za biznes klienta i markę. W to poczucie dokładnie wpisuje się absolutna lojalność wobec klienta. Od tej reguły nie może być odstępstwa - mówi Agnieszka Nowakowska.
Ciekawość trendów
PR to synonim trendów. To, co pięć lat temu było w mediach modne, poczytne i generowało kliki, dziś albo nie istnieje, albo działa zupełnie inaczej niż dawniej. Social media są tego idealnym przykładem. Wniosek - dobry PR manager to ten, który jest głodny nowości, rozwiązań technologicznych, ale przede wszystkim, trendów. Zarówno tych socialmediowych, jak komunikacyjnych i społecznych, ponieważ to one dają kontekst i sposobność do interesującego przedstawienia marki. A o to właśnie chodzi.