5 trendów rozwoju portów
Porty morskie są kluczowymi ośrodkami handlu międzynarodowego i jednym z głównych ogniw globalnego łańcucha dostaw. Na ich przykładzie można zaobserwować mechanizmy i zależności zachodzące w nieustannie zmieniającej się gospodarce światowej.
Sprostanie aktualnym wyzwaniom stawianym firmom działającym w sektorze portowym, jest dla Continental, jako wiodącego producenta opon, bardzo ważnym zadaniem. Naszym celem jest opracowanie oferty specjalistycznych produktów i innowacyjnych rozwiązań przeznaczonych do pojazdów pracujących w portach, które nie tylko usprawnią pracę firm transportowych, ale także poprawią ich bezpieczeństwo – powiedział Julian Alexander, manager linii produktów do przeładunku materiałów w dziale opon specjalistycznych CST Continental.
Trend 1: Skala przewozu ładunków
Największe kontenerowce osiągają obecnie długość 400 metrów, szerokość 50 metrów i są w stanie przewozić ładunki o masie przekraczającej nawet 200 000 ton. Trend budowy statków o takich rozmiarach wpływa na budowę bardziej rozbudowanych portów, a w konsekwencji na wzrost liczebności firm transportowych. Przekłada się to również na różnorodność operacji prowadzonych w portach, które wymagają pracy pojazdów o bardzo specyficznych wymaganiach. W szczególności dotyczy to ciągników i przyczep pracujących w terminalach, które muszą zapewnić zdolność załadunku i transportu ciężkich towarów na długich dystansach. Dlatego Continental opracował opony TractorMaster o wzmocnionych ścianach bocznych i stopkach, które zapewniają stabilność pojazdu i bezproblemowy przewóz ciężkich ładunków nawet na dużych odległościach oraz opony ContainerMaster i StraddleMaster do wózków podnoszących do manipulacji kontenerami, które zapewniają równy rozkład ładunku.
Trend 2: Prędkość
Jedną z najważniejszych zasad obowiązujących w portach jest precyzyjne planowanie procesów i operacji z uwagi na duży wpływ sił naturalnych (jak np. fale) oraz opłaty za korzystanie z doku. Z tego względu nowoczesne porty morskie muszą działać szybko i dynamicznie, by pozostać atrakcyjnymi dla firm przewozowych, a operatorzy pojazdów portowych nie mogą pozwolić sobie na ewentualne przestoje. Z tego powodu w ofercie Continental znalazł się system ContiPressureCheck, który zapewnia ciągły pomiar ciśnienia i temperatury w oponach – moduł przetwarza dane, zapisuje ostrzeżenia i przesyła je na wyświetlaczu deski rozdzielczej pojazdu w kabinie, co pozwala kierującemu w pełni kontrolować stan ogumienia na wszystkich osiach.
Trend 3: Bezpieczeństwo
Jak wynika z danych raportu Brytyjskiej Instytucji ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (IOSH)[1], co trzeci pracownik doku doświadczył obrażeń ciała, a 70% uważa, że ich bezpieczeństwo jest zagrożone. Dlatego w transporcie portowym ważne stało się nie tylko doskonalenia pojazdów pod kątem bezpieczeństwa, ale także opon, które mają decydujący wpływ na hamowanie oraz stabilność pojazdu, a w konsekwencji na bezpieczeństwo kierowcy. Takie prewencyjne podejście jest także zgodne z założeniami „Wizji Zero” – strategii Continental, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych i zminimalizowanie ofiar śmiertelnych.
Trend 4: Zrównoważony rozwój
Aktualnie ochrona środowiska należy do najważniejszych zadań gospodarki, niezależnie od jej sektorów. W dalszym ciągu to pojazdy stanowią jedno z głównych źródeł emisji zanieczyszczeń
w portach, z czego 20% emisji wynika z oporu toczenia opon. Aby obniżyć opory toczenia i zminimalizować emisję spalin, Continental wprowadza najnowocześniejsze rozwiązania w produkcji opon, które pomogą zoptymalizować ich parametry.
Trend 5: Inteligencja
Port przyszłości to port zautomatyzowany, gdzie nowe technologie umożliwią przepływ informacji i towarów, dzięki połączeniu ze sobą wszystkich urządzeń pracujących w porcie. Przykładem takich rozwiązań są wprowadzenie pierwszych zautomatyzowanych terminali przez port w Rotterdamie oraz rozpoczęcie przez belgijską firmę MOL, partnera Continental, dostawy ciągników z oponami wyposażonymi w instalowane fabrycznie czujniki ContiPressureCheck.
Continental obecnie aktywnie rozwija dział opon specjalistycznych (CST) i rozbudowuje ofertę opon i rozwiązań o bardzo wąskiej specjalizacji przeznaczonych do różnego rodzaju pojazdów wykorzystywanych w przemyśle, w tym także dla sektora portowego.
[1] Badanie „Globalne terminale kontenerowe” przeprowadzone przez Brytyjską Instytucję ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (IOSH) w 2016 roku.