Administrator bezpieczeństwa informacji – zawód przyszłości
Stale poszukuje się zawodów, które będą zawodami przyszłości. Do tej grupy zalicza się na pewno zawód Administratora Bezpieczeństwa Informacji.
Jak ważna jest obecnie informacja, można się przekonać na każdym kroku. Bez informacji o pogodzie na najbliższe godziny nie wychodzi się z domu, a bez informacji o promocjach nie idzie na zakupy. W całej masie informacji, jakie docierają do nas i jakie sami produkujemy, znajdują się także takie, które są niezwykle cenne. Temu kto je posiada zapewniają sukces na rynku. Informacje te powinno się chronić przed konkurencją niezwykle starannie i traktować jak największą tajemnicę, bo łatwo można je stracić.
Administrator Bezpieczeństwa Informacji ma za zadanie stworzenie takich ram prowadzenia działalności, aby można było w najlepszy z możliwych sposobów chronić posiadane informacje. Zadaniem administratora jest planowanie i koordynowanie wszelkich działań związanych z bezpieczeństwem informacji. ABI powinien wiedzieć na co musi zwrócić uwagę, skąd dla jego organizacji płynie zagrożenie oraz z kim współpracować, aby dane zagrożenie zminimalizować.
Zakres obowiązków administratora jest różny i zależy od organizacji dla której pracuje. Może obejmować kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem firmy, w tym zarządzanie ochroną budynków, przepływem dokumentów, czy dostępem do sieci komputerowej. Może także obejmować zadania związane z bezpieczeństwem sieci komputerowej.
Jak przygotować się do pracy w zawodzie Administratora Bezpieczeństwa Informacji? Roman Kraczla, prezes SMG KRC Poland Human Resources, firmy zajmującej się rekrutacją, selekcją i szkoleniami pracowników potwierdza, że: „im większy zakres wiedzy tzw. ABI, tym większe jego kompetencje, a to z kolei oznacza większe zyski dla pracodawcy oraz dużo większe szanse na rynku pracy samego Administratora.”
Wychodząc naprzeciw wymaganiom rynku, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, przygotowała pierwsze studia podyplomowe, które w sposób kompleksowy podchodzą do roli ABI w organizacji. „W programie studiów znajdują się zarówno aspekty prawne i teleinformatyczne, jak i te związane z zarządzaniem, zasobami ludzkimi oraz ochroną osób i mienia. Tak szeroki zakres wiedzy zdobytej przez słuchaczy studiów pozwoli im na całościowe spojrzenie na bezpieczeństwo informacji w ich organizacji” – mówi Mateusz Witański, kierownik studiów.
Organizatorzy studiów podkreślają, że dużym atutem studiów jest także kadra, którą tworzą specjaliści m.in. w zakresie bezpieczeństwa. Wśród nich wymienić trzeba przedstawicieli wielu znanych firm i organizacji, a także szkoleniowców i wykładowców śląskich uczelni.
Wszyscy zainteresowani studiami szczegółowe informacje mogą zdobyć na stronie http://www.studia-abi.gallus.pl/. Liczba miejsc na studia jest ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.