Asystentka: parzenie kawy to już przeszłość


Asystentka: parzenie kawy to już przeszłość
2012-03-19
Aplikując dziś na stanowisko asystentki, trzeba wykazać się wyższym wykształceniem, znajomością języków obcych oraz wysoką kulturą osobistą i biznesową. Tradycyjny obraz parzącej kawy sekretarki to już przeszłość. Jeszcze kilka lat temu do zadań asystentek należało głównie parzenie kawy, kopiowanie dokumentów i „znoszenie humorów szefa". Dzisiaj ciężko zliczyć ich obowiązki. Obserwacje konsultantów Page Personnel, firmy doradztwa personalnego, specjalizujących się w rekrutacji na stanowiska asystenckie i administracyjne, pokazują, że zakres obowiązków i różnorodność kompetencji asystentek stale się zwiększają oraz że praca asystentki oferuje coraz większe perspektywy rozwoju.

„Asystentka, jako odbierająca telefony sekretarka to stereotyp, który powoli traci na aktualności" - twierdzi Julia Dobrowolska, Konsultant w Page Personnel - „Z naszych obserwacji wynika, że coraz częściej asystentka managera wyższego szczebla ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie firmy. Jest doradcą i wsparciem biznesowym dla swojego przełożonego, bierze udział w spotkaniach służbowych jak również kontroluje przepływ informacji. Aktualnie powinniśmy powiedzieć Asystentka Biznesowa" - dodaje Julia Dobrowolska.

Wystarczy spojrzeć na oferty pracy na stanowiska asystenckie na stronie www.pagepersonnel.pl. Przykładowo, do obowiązków przyszłej asystentki dyrekcji spółki deweloperskiej należą takie zadania jak: „zarządzanie kalendarzem dyrektorów firmy", „organizacja i uczestnictwo w spotkaniach biznesowych", czy „przygotowanie prezentacji i materiałów na spotkania". Poszukiwana osoba powinna mieć zdolności analityczne i znać język angielski oraz francuski.

Potwierdza to Katarzyna Bilicka, specjalistka ds. administracji w firmie Oticon Polska Production, wybrana Asystentką Roku 2011 przez Europejskie Stowarzyszenie Sekretarek i asystentek. „Moje stanowisko wymaga ogromnej wszechstronności, doskonałego zarządzania czasem i stałego doskonalenia siebie i swoich umiejętności. Coraz mniej jest w mojej pracy rutynowych i przyziemnych obowiązków, a coraz więcej skomplikowanych zadań o charakterze strategicznym, czy projektowym. Osoba, która dziś chciałaby zająć moje miejsce, musiałaby być raczej doświadczonym project managerem niż asystentką".

Jakie są przyczyny ewolucji stanowiska asystentki? Zdaniem Julii Dobrowolskiej wpływ na to ma polityka zachodnich firm otwierających w Polsce swoje oddziały oraz postawa zagranicznych menadżerów, którzy przebywają w Polsce na kontraktach. Przenoszą do Polski panujące na Zachodzie standardy biznesowe, także te dotyczące pracy i zakresu obowiązków asystentki. „Zagraniczni menadżerowie wiedzą jakim atutem jest kompetentna asystentka i takich osób poszukują Korzyści ze wsparcia profesjonalnej asystentki dostrzegli już też polscy menadżerowie. Stanowiska asystenckie cieszą się dziś coraz większym prestiżem".- dodaje.

Wszystko to sprawia, że dla młodych osób stanowiska asystenckie to świetne miejsce na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego. Zwłaszcza w sytuacji, gdy pracodawca może pozwolić sobie na zatrudnienie osoby mniej doświadczonej, ale z wysokim potencjałem. „Młode osoby nie zawsze są przekonane w jakim kierunku chciałyby rozwinąć swoją karierę. Praca na stanowisku asystenckim to dla nich szansa na poznanie od podstaw różnych obszarów działalności firmy oraz panującej w niej kultury organizacyjnej" - twierdzi Julia Dobrowolska. Opinię tę podziela Katarzyna Bilicka: „Asystentka musi być w swojej pracy osobą bardzo wszechstronną, a ta cecha z pewnością ułatwia adaptację do nowych warunków i wyzwań. Dlatego możliwości awansu jest znacznie więcej niż gdzie indziej i ograniczać je może tylko wyobraźnia."

Nadesłał:

Effective Public Relations
http://effectivepr.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl