Audi zaprezentuje w Genewie RS5
Ogromna siła, opakowana w klasyczne i eleganckie nadwozie coupé: Audi RS5 zadebiutuje na Genewskim Salonie Samochodowym. Wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4.2 litra ze swoimi 331 kW (450 KM) gwarantuje ogromne możliwości przy niezwykłej efektywności pod względem zużycia paliwa.
Siedmiobiegowa skrzynia S tronic i nowy centralny mechanizm różnicowy w układzie napędowym quattro przekazują moc na wszystkie koła.
Modele RS, opracowywane przez quattro GmbH, stanowią dynamiczną czołówkę w ofercie Audi. RS5 kontynuuje tę tradycję, która rozpoczęła sie przed ponad 15 laty wraz z RS2 Avant będącym ucieleśnieniem koncepcji doskonałej dynamiki w samochodzie klasy średniej.
Wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4.163 cm3 jest blisko spokrewniony z V10 napędzającym wyczynowy samochód sportowy R8. Tak, jak prawie we wszystkich silnikach benzynowych Audi, wykorzystano w nim bezpośredni wtrysk paliwa - technologię FSI. Dzięki niej samochód wyścigowy Audi R8 zwyciężył cztery razy w legendarnym wyścigu na torze Le Mans. Układ Common Rail wytwarza ciśnienie do 120 barów.
Staranne zmodyfikowany podwójny układ dolotowy i wydechowy pozwalają silnikowi o długim skoku tłoka swobodnie „oddychać"; cztery regulowane wałki rozrządu i zmienna długość kolektora dolotowego pomagają w perfekcyjnym przygotowaniu mieszanki. 4.2 FSI ma imponującą siłę ciągu i doskonale czuje się także przy wysokich prędkościach obrotowych, prawie jak silnik wyścigowy. Uzyskuje 331 kW (450 KM) mocy przy 8.250 obr./min, maksymalny moment obrotowy 430 Nm jest dostępny od 4.000 do 6.000 obr./min.
Potężna moc, spontaniczna reakcja na polecenia kierowcy, łatwość wchodzenia na wysokie obroty, pełne brzmienie - silnik V8, produkowany ręcznie przez Audi, jest fascynującym połączeniem siły i emocji. Ważące 1.725 kilogramów coupé z tym silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,6 sekundy i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h. Na życzenie Audi ustawia ograniczenie prędkości na 280 km/h.
Wysoka efektywność: tylko 10,8 litra paliwa na 100 km
Wydajność należy teraz do wyposażenia seryjnego każdego Audi - także RS5. Średnio ten mocarny, ośmiocylindrowy silnik zużywa 10,8 litra paliwa na 100 kilometrów. To znacznie mniej, niż jego główni konkurenci. Taką doskonałą wartość zawdzięcza między innymi technologiom z Modułowego Zespołu Efektywności Audi. Silnik i cały układ napędowy zostały zoptymalizowane pod kątem minimalnego tarcia, pompa olejowa włączana jest w zależności od potrzeb, a system rekuperacji odzyskuje energię podczas toczenia się i hamowania.
Seryjna siedmiobiegowa skrzynia S tronic w RS5 dzięki wysokiej sprawności i długiemu przełożeniu ostatniego biegu również pozytywnie wpływa na efektywność. Skrzynia składa się z dwóch sprzęgieł i dwóch przekładni. Obie przekładnie są przez cały czas aktywne, lecz tylko jedna jest połączona z silnikiem. Proces zmiany przełożenia następuje przez zmianę sprzęgieł - błyskawicznie, płynnie i prawie niezauważalnie.
Kierowca może zdać się na automatyczne działanie siedmiobiegowej skrzyni S tronic lub samodzielnie zmieniać biegi nową dźwignią selekcyjną czy przyciskami na kierownicy. Przekładnia otrzymała specjalne wzmocnienia, aby wytrzymać siły generowane przez wysokoobrotowy silnik V8. Seryjny system Audi drive select w trybie automatycznym może zmieniać charakterystykę zmiany przełożeń na auto, comfort lub dynamic. W programie „Launch Control" siedmiobiegowa S tronic zapewnia perfekcyjne przyspieszenie przy ruszaniu - z pełną siłą i minimalnym poślizgiem opon.
Nowa technologia quattro: mechanizm różnicowy z kołem koronowym
Tak jak każdy model RS, także nowe RS5 przenosi swoją siłę na drogę poprzez stały napęd na wszystkie koła quattro. W centralnym mechanizmie różnicowym, rozdzielającym siły między przednią i tylną oś, Audi - wiodąca marka w dziedzinie napędu na wszystkie koła - zastosowało tak zwany mechanizm różnicowy z kołem koronowym.
Samoblokujący środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym jest kompaktowy oraz lekki i uzyskuje wysoki stopień sprawności. Dzięki zestawowi płytek pozwala na dużą zmienność rozdziału momentów między przednią i tylną oś. W razie potrzeby nawet 70 procent przekazywane jest na przód i maksymalnie 85 procent na tylną oś. Standardowe ustawienie 40 : 60 podkreśla sportowy styl prowadzenia pojazdu.
Nowy mechanizm różnicowy współpracuje z elektronicznym układem rozdziału momentu obrotowego na poszczególne koła. Jeżeli podczas dynamicznej jazdy jedno z kół znajdujących się po wewnętrznej stronie zakrętu zostanie zbyt odciążone, system lekko przyhamuje, jeszcze przed wystąpieniem poślizgu. Takie zachowanie z jednej strony gwarantuje pełną trakcję, z drugiej generuje moment kierunkowy, który pomaga w pokonywaniu zakrętu.
Jako doskonałe uzupełnienie nowego układu napędowego quattro Audi dostarcza na życzenie sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. Rozdziela on aktywnie moment obrotowy między tylne koła i w ten sposób jeszcze bardziej poprawia stabilność oraz przyczepność w obszarze granicznym. Elektroniczny układ sterowania sportowym mechanizmem różnicowym ma w RS5 dynamiczną charakterystykę.
Sprężyny, amortyzatory, elastokinematyka i stabilizatory zawieszenia RS5 mają sportowo - sztywne dostrojenie. Nadwozie obniżono o 20 milimetrów w stosunku do Audi A5. Seryjnie montowane są koła ze stopu metali lekkich w rozmiarze 19 cali z oponami 265/35. Obręcze mają ekskluzywną, 5-ramienną stylistykę. Na życzenie RS5 może toczyć się na 20-calowych kołach z oponami 275/30.
W układzie hamulcowym zastosowano potężne, wentylowane tarcze - na przedniej osi o średnicy 365 milimetrów. W celu maksymalnego odprowadzania ciepła stalowe pierścienie cierne są perforowane i połączone trzpieniami z aluminiowymi piastami. Czarne, błyszczące zaciski hamulców z napisem RS również wykonano z aluminium, przednie posiadają po osiem tłoków. Na życzenie Audi montuje na przedniej osi tarcze z ceramiki wzmacnianej włóknem węglowym o średnicy 380 milimetrów. Są one niezwykle lekkie, wytrzymałe i mają długą żywotność. System stabilizacji toru jazdy ESP ma wbudowany tryb sportowy, można go całkowicie wyłączyć.
Jeszcze większa dynamika: Audi drive select
Wspomaganie układu kierowniczego servotronic, działające w zależności od prędkości, jest w RS5 sztywno ustawione. Montowany seryjnie system Audi drive select pozwala wybrać jeden z trzech trybów pracy układu kierowniczego, siedmiobiegowej skrzyni S tronic, sportowego mechanizmu różnicowego, silnika i układu wydechowego - comfort, auto lub dynamic. Jeżeli RS5 wyposażone jest w system nawigacji MMI, dochodzi do tego czwarty tryb, który kierowca może dowolnie skonfigurować.
Audi drive select steruje charakterystyką pracy silnika oraz wyposażonym w zawory przepustowe podwójnym układem wydechowym, który zmienia dźwięk silnika. Obok sportowego mechanizmu różnicowego dostępny jest także dynamiczny układ kierowniczy jako element Audi drive select. Zmienia on przełożenie kierownicy w zależności od prędkości - od bezpośredniego przy manewrowaniu do pośredniego na autostradzie. W granicznym obszarze na zakrętach układ automatycznie kontruje kierownicą generując niewielkie impulsy.
Atletyczne RS5 „przylega" do drogi, jego klasyczna i piękna linia coupé fascynuje nowymi, ostrymi akcentami. Osłona chłodnicy Singleframe ma błyszczącą, popielatą kratownicę o strukturze plastra miodu. Reflektory ksenonowe „plus" z rozciągniętym pasem diodowych świateł do jazdy dziennej należą do wyposażenia seryjnego. Powietrze do silnika, przednich hamulców i chłodnicy wpływa przez powiększone otwory, otoczone wyraźnymi konturami. Zderzaki o nowym kształcie posiadają u dołu krawędź typu „splitter".
Rozszerzone błotniki z ostrymi poziomymi krawędziami przypominają klasyczne Audi quattro - pioniera napędu na wszystkie koła, który debiutował przed 30 laty na Genewskim Salonie Samochodowym. Boczne progi mają nakładki z ostrymi krawędziami; listwy ozdobne na osłonie chłodnicy i wokół bocznych okien oraz osłony lusterek zewnętrznych pokryto matowym aluminium. Do wyboru jest osiem kolorów lakieru.
Z tyłu dominują dwie owalne rury wydechowe. Duży dyfuzor nachodzi na zderzak. Spojler w tylnej klapie wysuwa się automatycznie przy prędkości 120 km/h i chowa, gdy RS5 zwolni do 80 km/h.
Podwozie RS5 jest prawie całkowicie zabudowane osłonami, w których umieszczono wloty powietrza dla siedmiobiegowej skrzyni S tronic i przednich hamulców. Aerodynamika RS5 zwiększa na autostradzie docisk, który znacznie poprawia stabilność jazdy.
Dynamiczna elegancja: wnętrze
Dynamiczna elegancja cechuje również wnętrze pojazdu. Sportowe fotele z wyprofilowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami należą do wyposażenia seryjnego. Siedzenia pokryte kombinacją skóry i Alcantary można regulować automatycznie. Jako alternatywa dostępne są mocniej wyprofilowane fotele kubełkowe ze składanym oparciem lub komfortowe fotele klimatyzowane z miękką tapicerką i funkcją wentylacji.
Masywną kierownicę pokryto perforowaną skórą. Czarne tarcze zegarów mają białe napisy. Po uruchomieniu silnika czerwone wskazówki unoszą się w górę i opadają z powrotem. System informacji kierowcy obejmuje także stoper do rejestracji czasów okrążeń i wskaźnik temperatury oleju. Tak samo jak na monitorze opcjonalnych systemów nawigacji z MMI, przy uruchomieniu silnika pojawia się na nim ekran powitalny RS.
Wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze, wstawki dekoracyjne wykonano z karbonu.
Pedały, podpórka pod lewą nogę i przyciski obsługi opcjonalnych systemów MMI mają aluminiowe nakładki. Klamki w drzwiach - jak w każdym RS - przypominają dwa wąskie pałąki. Nakładki aluminiowe zdobią także listwy na progach, a napisy RS5 wprowadzają dynamiczne akcenty do wnętrza.
Na życzenie dostępne są eleganckie detale, na przykład ciemne wstawki dekoracyjne o strukturze siatki ze stali nierdzewnej, elementy pokryte błyszczącym, czarnym lakierem „fortepianowym" czy szczotkowanym aluminium. Siedzenia mogą być pokryte specjalnym rodzajem skóry w wyjątkowych kolorach. Można zamówić także srebrną podsufitkę. Ponadto program Audi exclusive oferuje specjalne opcje dla RS, w tym między innymi elementy obsługowe pokryte naturalną skórą „Wildleder" i dywaniki z napisem RS5. W przypadku opcji z bardziej zaznaczonym akustycznie sportowym układem wydechowym końcówki rur wydechowych mają czarne osłony.