Barometr Flotowy CVO Arval – Finansowanie


2014-05-22
Wyniki „Barometru Flotowego 2013” wskazują, że pomimo nieco mniej liczebnych flot w przedsiębiorstwach, nasz rynek nie ustępuje swoim światowym odpowiednikom pod względem jakości i stopnia zaawansowania usług.

W odniesieniu do bieżącej sytuacji nie bez znaczenia pozostają tu niekorzystne dla przedsiębiorców przepisy dotyczące wysokości odliczeń podatku VAT od zakupu firmowych pojazdów, a dodatkowe zapowiedzi zmian w tym podatku (od zakupu, paliwa, serwisu) stawiają kolejne bariery przed większym zaangażowaniem w strefie inwestycji flotowych.

 

Metodologia badania CVO uwzględnia cztery główne źródła nabycia firmowych flot: zakup pojazdu (rozumiany jako zakup za gotówkę lub na kredyt inny niż samochodowy), leasing finansowy, leasing operacyjny oraz kredyt samochodowy.

 

Skonsolidowane wyniki Barometru wskazują, że łącznie — bez względu na wielkość przedsiębiorstwa — najwięcej firm korzysta z zakupu pojazdu (44 procent). Nieco mniej sięga po leasing finansowy (33 procent) i kredyt samochodowy (14 pro­cent). Niemal co dziesiąta ankietowana firma wskazała leasing operacyjny, jako główną formę finansowania floty.

 

Odpowiedzi respondentów, publikowane w kolejnych raportach „Barometru Flotowego” w latach 2008-2013, wskazu­ją główne kierunki ewolucji metod finansowania pojazdów służbowych, które w głównej mierze warunkowane są wielkością firmy. Liderem niezmiennie pozostaje zakup pojazdu za gotówkę lub na kredyt inny niż samochodowy, co wynika zapewne z dążenia przedsiębiorców do utrzymania pełnej kontroli operacyjnej oraz swobody w dysponowaniu środkami trwałymi.

 

Skala wykorzystania leasingu finansowego i leasingu operacyjnego w inwestycjach flotowych zmienia się wraz z wielko­ścią firmy. Najmniejsze podmioty, poza zakupem pojazdów, chętnie sięgają po leasing finansowy. Wskazuje go jedna trzecia re­spondentów. W grupie małych i średnich oraz dużych firm ten odsetek sięga już 40 procent, ale wśród przedsiębiorstw zatrudnia­jących powyżej 500 osób leasing finansowy (28 procent) sukcesywnie traci na rzecz leasingu operacyjnego (25 procent). Działa tu efekt skali — większa flota, to większe oszczędności na pozabilansowym finansowaniu i optymalizacji procesów zarządzania.

 

Ewolucja metod finansowania flot samochodowych w latach 2008-2013 jednoznacznie wskazuje na stały rozwój leasingu jako zewnętrznego źródła kapitału. Szczególnie widoczny jest wzrost leasingu operacyjnego: korzysta z niego coraz więcej mniej­szych podmiotów, a skala tego zjawiska systematycznie rośnie. Prognozuje się utrzymanie tej tendencji w ciągu najbliższych kilku lat.

  Pełen raport CVO 2013 oraz szczegółowe opracowanie znajduje się w serwisie www.arval.pl

Nadesłał:

PR Motive
http://www.pr-motive.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl