Branding - czyli jak zadbać o wizerunek firmy.
Z artykułu dowiesz się od czego zacząć budowanie wizerunku firmy w ogólnodostępnym medium, jakim jest Internet. Krok po kroku zostaną wyjaśnione najważniejsze etapy kreowania marki, począwszy od zaprojektowania znaku graficznego firmy, a skończywszy na firmowej stronie internetowej.
Angielskie słówko branding, jest czasownikiem utworzonym od rzeczownika brand, który oznacza markę, tak więc możemy je rozumieć jako kreowanie / rozwijanie marki. Oczywiście jest to złożony, długotrwały i ciągły proces, którego celem jest stałe zwiększanie świadomości (rozpoznawalności) wśród konsumentów. Zdobycie zaufania klientów do własnej marki nie jest rzeczą prostą, jednak stworzenie spójnego wizerunku firm oraz jasnej strategii marki może na w tym dużo pomóc. Oto od czego powinniśmy zacząć.
Określenie profilu działalności i strategii marki.
Jest rzeczą jasną, że musimy znać profil działalności, na który składają się oferowane przez firmę usługi, target, czyli do kogo są kierowane oraz politykę firmy czyli w jaki sposób odbywała się będzie komunikacja z klientem i co będzie wyróżnikiem naszej działalności na tle konkurencji. Te podstawowe informacje, które większość przedsiębiorców opracowuje jeszcze przed zarejestrowaniem firmy, posłużą nam do określenia formy i zaplanowania kolejnych działań.
Zaprojektowanie znaku graficznego – logotypu firmy.
Pracę nad stworzeniem marki zaczynamy od zaprojektowania logotypu, który będzie jednoznacznie identyfikował markę. Znak graficzny jest niezmiernie ważny w budowaniu świadomości marki w umysłach klientów, tak więc jego projekt musi być przemyślany i poparty określoną wcześniej strategią marki. Logo powinno nawiązywać do profilu działalności firmy i powodować pozytywne skojarzenia. Taki efekt można osiągnąć używają odpowiedniej kolorystyki, kroju czcionek i układu w jakim zostanie rozplanowany znak graficzny. Analizując logotypu w danym profilu działalności możemy dostrzec pewne zależności. Na przykład: na znakach graficznych firm z branży sprzątającej dominują odcienie bieli, błękitu oraz zieleni. Z kolei branża pogrzebowa „legitymuje” się ciemnymi i poważnymi barwami, wśród których dominuje czerń, ciemne brązy i złote litery. Taki podział powoduje, że klient widząc logo po raz pierwszy nieświadomie kojarzy go z profilem działalności danego przedsiębiorstwa.
Bardzo ważną sprawą jest niezmienność raz stworzonego znaku graficznego w czasie. Oczywiście analizując logotypy znanych marek możemy dostrzec jak ewoluowały. Dobrym przykładem może być najbardziej rozpoznawalna globalna marka – Coca Cola. Jednak jak się okazuje logo na przestrzeni lat ulegało niewielkim zmianą. Litery delikatnie zmieniały kształty, ale sam układ, pozostawał bez zmian. Jak widać firma 1950 roku postawiła na kolor czerwony i trzyma się tej kolorystyki po dzień dzisiejszy.
Wiele drobnych działalności popełnia jeszcze jeden bardzo znaczący błąd – używa kilku (nie korespondujących ze sobą) znaków graficznych. Taka sytuacja powoduje, że klient jest zdezorientowany patrząc na przykład na inny znak firmowy na wizytówce i szyldzie przed siedziba firmy. Niestety taka sytuacja zdarza się w polskich realiach jeszcze dość często. Spowodowane jest, to zazwyczaj nieprofesjonalnym podejściem agencji reklamowych, które zamiast zaproponować odświeżenie logotypu, projektują go na nowo.
Stworzenie spójnego przekazu reklamowego
Następnym, często popełnianym błędem jest stosowanie niespójnego przekazu reklamowego. Zazwyczaj objawia się poprzez tworzenie różnego rodzaju materiałów reklamowych, które w żaden sposób ze sobą nie korespondują i są nie spójne graficznie. Jest to spowodowane zleceniem stworzenia reklamy w różnych agencjach marketingowych, które tworzą ulotki czy wizytówki korzystając ze swoich szablonów graficznych nie nawiązujących w żaden sposób do logotypu i marki. W wyniku tego klient otrzymuje nierzadko ulotkę, wizytówkę oraz np. stronę internetową firmy, które w żaden sposób się ze sobą nie łączą i sprawiają mylne wrażenie, jakby pochodziły od 3 różnych firm.
Aby zapobiec takiej sytuacji należy zwrócić się do profesjonalnej agencji interaktywnej lub marketingowej i zlecić jej zaprojektowanie spójnego wizerunku firmy. Powinien on składać się co najmniej z:
logotypu
wizytówki
strony internetowej
dodatkowo można wykonać projekty graficzne:
papieru firmowego
szyldu
ulotek reklamowych
reklamy na samochodach
a nawet takich gadżetów, jak:
długopisy
kubki
koszulki
karty pracownicze i identyfikatory
Tak zaprojektowana kampania reklamowa daje gwarancję spójnego przekazu oraz wyglądu, który pomoże w ugruntowaniu świadomości naszej marki wśród potencjalnych klientów.
Promocja firmy w Internecie
Wykonując wszystkie powyższe korki nie możemy zapomnieć o marketingu w medium jakim jest Internet. Rewolucja informatyczna, która ma obecnie miejsce sprawiła iż hasło: „Nie ma Cię w Goole, to nie istniejesz” nabrało na znaczeniu. Większość potencjalnych klientów będzie szukało dalszych informacji na temat oferty czy lokalizacji danej działalności właśnie w sieci, których nie sposób przedstawić w tak przystępny sposób na wizytówce czy ulotce. Firmowa strona internetowa stanowi niezastąpione źródło szczegółowych informacji, takich jak np. portfolio czy katalog produktów oferowanych przez daną markę. Niektóre rodzaje działalności nie w ręcz mogą się bez niej obejść.
Oczywiście posiadanie dobrze zaprojektowanej i spójnej z brandem firmowej witryny internetowej jest dużym plusem, ale umieszczenie witryny na serwerze, to nie koniec pracy związanej z promocją firmy w Internecie. Kolejną sprawą jest pozycjonowanie strony na wybrane frazy, przy pomocy których klient może próbować znaleźć produkty czy usługi przez nas oferowane. W wielu przypadkach działania takie przynoszą bardzo dobre efekty, których rezultatem jest znaczny wzrost sprzedaży i zainteresowani marką. Warto więc zadbać także o ten aspekt obecności firmy w sieci.
Nadesłał:
stardesign
|