Całoroczna lista przebojów


2011-12-29
Budowa nowego terminalu, podpisanie umowy z liniami Ryanair, wielki nalot VIP-ów i cała gama zupełnie nowych połączeń – mijający rok był dla wrocławskiego lotniska wyjątkowy i pełen istotnych wydarzeń. Które z nich okazały się najważniejsze? Przedstawiamy subiektywne podsumowanie 2011 roku.

Jaki był kończący się rok? Z perspektywy ostatnich dwunastu miesięcy można śmiało powiedzieć, że udany. – To był niezwykle intensywny okres, pełen ambitnych wyzwań, którym lotnisko musiało stawić czoła. Zebraliśmy sporo nowych i cennych doświadczeń, które będą niezwykle pomocne w nadchodzącym roku – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Przedstawiamy subiektywny ranking wydarzeń minionego roku.

 

1. Budowa nowego terminalu

Na początku roku był wielkim placem budowy i trudno było sobie wyobrazić, że już wkrótce skorzysta z niego tysiące pasażerów. Dziś jest pięknym, nowoczesnym gmachem, praktycznie gotowym na przyjęcie podróżnych. Nowy terminal wrocławskiego lotniska w styczniu przejdzie odbiory techniczne i w ciągu kliku kolejnych tygodni zostanie udostępniony pierwszym pasażerom. – To będzie zupełnie nowa jakość lotów z Wrocławia. Terminal jest cztery razy większy niż obecnie użytkowany i będzie mógł obsłużyć ponad 3 miliony podróżnych rocznie. Do tego ma imponującą kubaturę ponad 330 tysięcy metrów sześciennych, czyli jedną z największych w kraju – mówi Dariusz Kuś. Nowy terminal wrocławskiego lotniska będzie pierwszym regionalnym portem w kraju, a drugim po Okęciu, posiadającym dwa specjalne rękawy, umożliwiające bezpośrednie przejście podróżnych z hali odlotów do samolotu. Jego mocną stronę będzie stanowić bogata oferta handlowo-usługowa.

 

2. Pierwsza w Polsce baza Ryanaira powstanie we Wrocławiu

O uruchomieniu w Polsce bazy operacyjnej linii Ryanair mówiło się od dawna. Przewoźnik postawił na Wrocław i w marcu 2012 roku właśnie tutaj powstanie jego pierwsza baza operacyjna – najpierw dla jednego samolotu, a za rok - kolejnego. To duży prestiż, ale przede wszystkim korzyści dla dolnośląskiego lotniska, które umocni swoją pozycję pośród innych regionalnych portów w kraju. – Przewidujemy, że uruchomienie bazy zwiększy ruch pasażerski nawet o 10%. Będzie to możliwe dzięki nowym połączeniom, które wprowadzi  przewoźnik. Już wiemy o 7 nowych kierunkach, a w dalszej perspektywie Ryanair nie wyklucza też kolejnych siedmiu – mówi Jarosław Sztucki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Portu Lotniczego Wrocław. Nowe połączenia to Bournemouth, Kreta (Chania), Paryż-Beavauis, Malta, Malmö, Wenecja-Treviso oraz Piza. Decyzja o podpisaniu umowy między wrocławskim lotniskiem i największym tanim przewoźnikiem w Europie była jedną z najważniejszych branżowych informacji tego roku.

 

3. Wrocław stolicą Europy podczas polskiej prezydencji w UE

Wrocławskie lotnisko obsłużyło we wrześniu około 3000 osób o statusie VIP i przeprowadziło ponad 1300 operacji lotniczych w zaledwie dwa tygodnie. - To był najbardziej ruchliwy miesiąc w historii wrocławskiego lotniska i wielkie wyzwanie logistyczne. Jednego dnia obsłużyliśmy aż 115 operacji, co w praktyce oznaczało, że samoloty momentami lądowały jeden po drugim. To był dla nas świetny test przed UEFA EURO 2012™, który moim zdaniem zdaliśmy na piątkę – mówi Tomasz Lenart, kierownik obsługi pasażerskiej w Porcie Lotniczym Wrocław. Polska prezydencja w Unii Europejskiej i spotkania, które odbyły się we Wrocławiu były egzaminem nie tylko dla specjalnie przygotowanej 90-osobowej obsługi, lecz także nowej infrastruktury, w tym uruchomionej w sierpniu płyty południowej, dedykowanej prywatnym maszynom. Zdobyte doświadczenie zaprocentuje podczas piłkarskich mistrzostw Europy.

 

4. Coraz szerszy wachlarz połączeń

W 2011 w rozkładzie lotów debiutowały połączenia biznesowe, popularne kierunki turystyczne, a na najważniejszych trasach zwiększono liczbę samolotów. W minionym roku, licząc letni i zimowy rozkład lotów, na liście połączeń oferowanych z Wrocławia znalazło się ponad 30 kierunków do 12 różnych europejskich krajów. Szczególnie widoczny wzrost odnotowano w sektorze połączeń biznesowych. Stale rosnące zainteresowanie lotami do Warszawy sprawiło, że trasę obecnie obsługuje dwóch różnych przewoźników – PLL LOT i OLT Jetair. Dodatkowo PLL LOT udostępniły większe maszyny, mogące zabrać na pokład więcej podróżnych.
Dzięki temu na trasie Wrocław-Warszawa obsłużyliśmy w tym roku rekordową liczbę prawie 200 tysięcy pasażerów. Więcej osób lata tylko do Londynu – mówi Jarosław Sztucki.  Podróżni latający w interesach zyskali w tym roku połączenie do Kopenhagi. Ponieważ cieszyło się ono dużym zainteresowaniem, po kilku miesiącach linie SAS zdecydowały o wprowadzeniu dodatkowych lotów na tej trasie. Podobna sytuacja miała miejsce z porannymi lotami do Frankfurtu. Do oferty tanich przewoźników wrócił pod koniec roku Rzym, zadebiutował też Berlin. Polska oferta wzbogaciła się natomiast o loty nad Bałtyk, bo w lipcu Eurolot uruchomił połączenie do Gdańska. Kolejne nowości pojawią się w rozkładzie już w marcu.

 

5. Czarterowy zawrót głowy

Ten rok był przełomowy również z perspektywy rozkładu lotów czarterowych. Pierwsze nowości pojawiły się latem, gdy touroperatorzy wprowadzili do oferty bezpośrednie połączenia na Lanzarote, do Ziemi Świętej i Izmiru. Zwłaszcza loty na Wyspy Kanaryjskie szybko zyskały wielu zwolenników. Połączenie pozostało na zimę, dzięki czemu po raz pierwszy możemy w tym okresie lecieć nie tylko do Egiptu. Najważniejsze decyzje zapadły jednak pod koniec roku. – Z uwagi na nowy terminal touroperatorzy zdecydowanie zwiększyli swoje zainteresowanie lotami z Wrocławia i wprowadzili do oferty aż 6 zupełnie nowych kierunków, dzięki czemu latem będzie można polecieć na wakacje z Wrocławia do 8 różnych krajów – mówi Dariusz Kuś. Wśród nowości znalazły się Fuerteventura, Teneryfa, Barcelona, Kos, Zakynthos i Pafos na Cyprze.

Nadesłał:

Port Lotniczy Wrocław
http://www.airport.wroclaw.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl