Co nowego w sektorze wózków widłowych?
Wybór konkretnego modelu wózka widłowego powinien zostać poprzedzony dokładną analizą potrzeb danej firmy oraz miejsca i charakteru prac, do jakich ma on zostać przeznaczony. Obecnie coraz popularniejsze w sektorze wózków widłowych stają się układy napędu hybrydowego.
Hybryda?
Napęd hybrydowy to nic innego, jak połączenie co najmniej dwóch rodzajów napędów służących do wprowadzenia w ruch jednego urządzenia. Najczęściej napęd hybrydowy w pojazdach mechanicznych to połączenie silnika spalinowego i elektrycznego, które mogą napędzać urządzenie jednocześnie lub na przemian. Nadwyżka energii generowana przez silnik spalinowy jest wykorzystywana do ładowania akumulatorów (np. elektrochemicznych, hydraulicznych, mechanicznych). Zgromadzona w ten sposób energia jest wykorzystywana w celu pokrycia zapotrzebowania na energię drugiego napędu urządzenia.
W układzie hybrydowym silnik spalinowy pracuje zazwyczaj przy większych obciążeniach, dlatego też jednostkowe zużycie paliwa jest mniejsze. Natomiast silnik elektryczny jest wykorzystywany w zakresie obciążeń częściowych, przy których silnik spalinowy wykazuje większe zużycie paliwa niż w optymalnych warunkach spalania.
Ogniwa paliwowe w wózkach widłowych
Największą popularnością pojazdy elektryczne i hybrydowe, głównie samochody osobowe, cieszą się w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Jednak ten trend zaczyna dominować również w sektorze maszyn wykorzystywanych w logistyce przemysłowej oraz magazynowaniu. Testowane są obecnie wózki jezdniowe działające w oparciu o ogniwa paliwowe.
Pojazdy napędzane elektrycznie coraz częściej wypierają te napędzane olejem napędowym lub gazem. Dzieje się tak nie tylko w przypadku lżejszych prac przeprowadzanych na powierzchni magazynowej, ale również podczas wykonywania zadań dotychczas zarezerwowanych dla pojazdów spalinowych.
Typ silnika
Wyróżnia się wózki widłowe z napędem elektrycznym, diesla (ON) i LPG, a także CNG. Wózki elektryczne dedykowane są do pracy w pomieszczeniach, halach oraz magazynach. Nie emitują spalin, przez co są bezpieczne dla osób w nim przebywających. Wózki zasilane olejem napędowym są użytkowane na otwartych przestrzeniach. Z racji emisji spalin, nie wolno ich wykorzystywać w pomieszczeniach zamkniętych. Z kolei wózki z instalacją LPG mogą być użytkowane zarówno w pomieszczeniach zamkniętych, jak i w przestrzeniach otwartych.
CNG podbija rynek
Sprężony gaz ziemny CNG staje się coraz częściej wykorzystywanym paliwem w sektorze logistyki magazynowej głównie ze względu na:
- niską emisję zanieczyszczeń do atmosfery uzyskiwaną dzięki niewielkiej zawartości procentowej węgla,
- wolniejsze spalanie gazu CNG
- cichszą pracę silnika niż w przypadku benzyny czy ON,
- większe bezpieczeństwo osiągane dzięki temu, że CNG jest lżejszy od powietrza i w przypadku gdy butla lub instalacja ulegnie rozszczelnieniu ulega on szybkiemu rozproszeniu,
- wyższą niż w przypadku innym paliw temperaturą samozapłonu (CNG 537°C, benzyna 340°C, ON 270°C),
- najwyższą liczbę oktanową wśród paliw silnikowych od 110 do 120,
- najwyższą wartość opałowa wśród paliw silnikowych - 55,5 MJ/kg,
- cenę gazu CNG jest bardziej konkurencyjną w stosunku do innych paliw silnikowych,
- duże zasoby naturalne CNG szacowane na świecie na około 160 lat,
- całkowite opanowanie technologii - magazynowania, dystrybucji, użytkowania,
- krótki czas tankowania.
Pojazdy zasilane gazem ziemnym w postaci sprężonej CNG to przede wszystkim rozwiązanie o wiele bardziej ekonomiczne od napędu diesla czy zasilanego gazem LPG i staje się coraz bardziej popularną i szeroko wykorzystywaną metodą zasilania wózków widłowych.
Dzięki stosowaniu CNG koszt zakupu paliwa obniża się o około 60-70%, koszty eksploatacji silnika zmniejszają się dwukrotnie, a czas jego użytkowania wydłuża się o ponad 20%.
Artykuł powstał przy współpracy z: www.suret.com.pl
Nadesłał:
Peperoni
|