Dlaczego Twoje dziecko może nie nauczyć się języków obcych?


Dlaczego Twoje dziecko może nie nauczyć się języków obcych?
2015-04-29
Nikt nie polemizuje z faktem, że znajomość języków obcych ma ogromny wpływ na sytuację zawodową oraz mobilność człowieka we współczesnym świecie. Nie dziwi więc gotowość rodziców do zapisywania dzieci do szkół językowych, ale, jak się okazuje, nie zawsze gwarantuje to odpowiedni rozwój dziecka.

Multi-językowe środowisko ma niebagatelny wpływ na rozwój umiejętności językowych już od pierwszych miesięcy życia. Profesjonalne szkoły językowe oferują kursy już od 3. roku życia, z czego chętnie korzysta bardzo wielu rodziców. Ich zaangażowanie przeważnie jednak kończy się na zapisaniu do szkoły w najbliższym sąsiedztwie - tylko co z weryfikacją skuteczności takiego kursu? Jak ocenić czy dziecko faktycznie zdobywa wiedzę i nowe umiejętności?

Poznawania języka to poznawanie nowego świata

Bez zainteresowania ze strony rodziców, np. w zakresie metod stosowanych w trakcie lekcji, może okazać się, że dziecko nie robi wystarczających postępów lub ma problem z przełamaniem barier językowych z powodu nieśmiałości. Jest to dość częsta sytuacja, gdy kilkuletni słuchacze bazują głównie na podręczniku zamiast próbować sił w bezstresowej konwersacji w możliwie najatrakcyjniejszej formie.

Nauka języków obcych to złożony i długotrwały proces, dlatego rodzice nie powinni polegać wyłącznie na kursie językowym. Nowy język to nie tylko masa nowych wyrazów, pojęć i zasad, ale także cały świat kultury, zwyczajów i ludzi związanych z angielskim, hiszpańskim czy francuskim - jeśli uda nam się rozpalić w dziecku pasję do obcych kultur, chęć poznawania świata, wówczas nauka z obowiązku stanie się przyjemnością i przygodą.

Nauka poprzez fabułę i multikulturowość

Wyjątkowe podejście do nauki języków obcych prezentuje metoda dydaktyczna MAŁA LINGUA stosowana przez jedną z sieci szkół językowych dla dzieci i młodzieży. W ramach tej metody, dzieci uczą się nowego języka poprzez osadzenie zajęć w bajkowym uniwersum rodziny Blabbersów, których motyw stanowi podstawę wszystkich materiałów: książek, zeszytów oraz rekwizytów wykorzystywanych podczas lekcji. Na lekcjach stosuje się technikę teatralizacji z fabułą, polegającą na twórczym odtwarzaniu przez dzieci różnych kontekstów sytuacyjnych, a następnie utrwalaniu nowopoznanych zwrotów.

,,Jeśli spytamy kilkuletnie dziecko, przechodzące okres buntu, jak po angielsku jest: zielony, może odpowiedzieć nam cisza. Jeśli jednak spytamy: What colour is dragon? Dziecko chętniej powie: green, bo będzie bardziej zaangażowane" - wyjaśnia Monika Ferreira, założycielka sieci szkół dla dzieci i młodzieży MAŁA LINGUA.

Ponadto, dzieci nie poruszają się w leksykalno-gramatycznych schematach, lecz ćwiczą konwersacje w określonych kontekstach sytuacyjnych, które przybliżają im pojęcia dialogu międzykulturowego, inspirowania podróżami oraz rozwijania zdolności interpersonalnych, które będą dla nich bardzo ważne w dorosłym życiu. Szkoły MAŁA LINGUA otrzymały prestiżowy tytuł Miejsca Odkrywania Talentów, co oznacza, że dzieci uczą się tam nie tylko komunikacji w obcych językach, ale rozwijają znacznie bardziej wszechstronnie, np. dzięki autoprezentacjom, pracy w grupie, łączeniu zajęć z zadaniami artystycznymi, stymulującymi zmysły (teatr, plastyka, muzyka).

Cele, sięgające dojrzałego życia

Tak naprawdę najlepszym kryterium oceny całego procesu dydaktycznego jest to jak człowiek będzie radził sobie w przyszłości. Nie na tym bowiem rzecz polega, aby wyuczyć się słownictwa, ale aby przekuć te umiejętności na swoją korzyść, używać ich w praktyce: w pracy, w trakcie podróży, w relacjach międzyludzkich. Świadomość tego celu w przypadku lektora bądź filozofii całej szkoły to dobra przesłanka, natomiast brak troski w tym kierunku może prognozować zmarnowanie czasu oraz potencjału zarówno dziecka jak i zaangażowanych rodziców. 

Nadesłał:

fenrill

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl