2013-04-25
Jak zaaranżować podjazd, aby był maksymalnie użyteczny i cieszył oko właściciela? Na co zwrócić szczególną uwagę podczas projektowania wjazdu do garażu i na jaką nawierzchnię się zdecydować? Kilku wskazówek udziela ekspert firmy Polbruk.
Zaprojektowanie wygodnego, bezpiecznego, a przede wszystkim - funkcjonalnego i trwałego wjazdu do garażu nie jest sprawą prostą. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę nie tylko własne upodobania, ale również wielkość przestrzeni do zagospodarowania, otoczenie domu czy stopień i rodzaj nachylenia wjazdu. Jedną z najistotniejszych kwestii jest również wybór materiału na nawierzchnię. W końcu to on w dużej mierze decyduje o odporności i trwałości drogi dojazdowej. „Podjazd jest miejscem niezwykle ruchliwym i narażonym na znaczne obciążenia, dlatego też warto zdecydować się na bardzo wytrzymałe elementy betonowe, takie jak specjalne płyty lub kostkę brukową. Najlepiej sprawdzi się kostka o grubości od 6 do 8 cm”, wyjaśnia ekspert firmy Polbruk. Wykonanie ciągów komunikacyjnych z wyrobów betonowych ma jeszcze jedną zaletę - łatwość utrzymania w czystości. Nic tak nie psuje efektu wizualnego, jak nieestetyczne ślady opon czy błoto na elegancko wykończonym podjeździe, tymczasem do wyczyszczenia kostki brukowej wystarczy myjka ciśnieniowa lub też zwykły wąż ogrodowy.
W górę czy w dół, czyli stopień nachylenia wjazdu
Ważnym aspektem, na który należy zwrócić szczególną uwagę podczas aranżacji przestrzeni jest rodzaj i stopień nachylenia wjazdu do garażu. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest płaski podjazd, usytuowany na równi z linią jezdni lub oddzielony od niej jedynie niskim krawężnikiem. Równa przestrzeń przed garażem zapewnia łatwe manewrowanie autem nawet niedoświadczonemu kierowcy, a do tego daje największe możliwości aranżacyjnie. „Właściciele płaskich podjazdów mogą swobodnie łączyć różne rodzaje faktur, rozmiarów i kolorów kostki, tym samym tworząc oryginalne kompozycje. Na takiej przestrzeni niezwykle efektownie prezentować się będą na przykład utrzymane w ciepłych odcieniach kolorystycznych, większe, prostokątne kostki z linii Granito, czy też drobnowymiarowe, trapezowe kostki Polbruk Avanti o fakturze granitu. Oba rodzaje kostek mają grubość 6 cm, dzięki czemu nadają się do zastosowania na ciągach komunikacyjnych”, mówi ekspert firmy Polbruk.
W sytuacji, gdy do garażu prowadzi stromy zjazd, czyli pomieszczenie to usytuowane jest poniżej linii jezdni, należy duży nacisk położyć na względy bezpieczeństwa i dobrego odprowadzania wody. „Stromy zjazd znacznie utrudnia jazdę w warunkach zimowych i powoduje zwiększone ryzyko wystąpienia poślizgu kół. Rozwiązaniem tych problemów może być zastosowanie płyt ażurowych Polbruk MEBA lub też podniesienie np. co drugiego rzędu kostki o 2cm. W tym drugim przypadku doskonale sprawdzi się klasyczna kostka prostokątna lub kostka płukana, jak np. Polbruk Napoli, której specjalna, chropowata powierzchnia daje kołom dobrą przyczepność”, wyjaśnia ekspert firmy Polbruk.
Kolejną opcją, zalecaną przez wielu specjalistów, jest wjazd do garażu ze spadem w kierunku jezdni. Niezaprzeczalnym atutem tego typu rozwiązania jest zminimalizowanie ryzyka zalania garażu. Kilkuprocentowy stopień nachylenia podjazdu „od domu” sprawi, że woda deszczowa będzie swobodnie spływać i nie będą tworzyły się kałuże. Na jakiego rodzaju bruk zdecydować się przy stromym podjeździe? „Kiedy droga do garażu prowadzi pod górę, trzeba mieć świadomość, że cała nawierzchnia będzie bardzo dobrze widoczna z ulicy. W związku z tym powinna być ona idealnie skomponowana z bryłą budynku i współgrać z jego otoczeniem. Warto pomyśleć o połączeniu elementów o różnych wielkościach, jednak utrzymanych w jednej tonacji kolorystycznej, jak np. postarzana kostka Polbruk Carmino”, mówi ekspert firmy Polbruk.
Funkcjonalność w każdym calu
Wolnostojący dom na dużej posesji to idealne miejsce do zaprojektowania praktycznego i efektownego podjazdu. Wolna przestrzeń daje przecież nieograniczone możliwości aranżacyjne i należy ten potencjał odpowiednio wykorzystać. Przede wszystkim warto przeznaczyć na podjazd dość duży fragment terenu, co pozwoli na łatwe manewrowanie autem. Dobrym pomysłem jest również zaprojektowanie specjalnej zatoczki na dodatkowe samochody. W miejscu tym parkować będą goście, a domownicy będą mogli zostawić tam auto, bez konieczności wjazdu do garażu. „Duży plac przed domem daje nie tylko możliwości jego praktycznego wykorzystania, ale pozwala także uczynić z podjazdu miejsce reprezentacyjne. Na takiej przestrzeni śmiało można łączyć różne kolor kostki, np. miksując odcienie szare, grafitowe i żółte elementów z linii Polbruk Beganit czy też zdecydować się na pełen uroku Polbruk Plaza”, mówi specjalista z firmy Polbruk. „Posiadacze przestronnego podjazdu mogą pomyśleć także nad zastosowaniem dodatkowych elementów dekoracyjnych. Na dużej posesji sprawdzą się palisady wyznaczające podjazd, stylizowane ławki czy obsadzone trawą skarpy. Ciekawą opcją jest stworzenie na podjeździe małego ronda, którego centrum stanowić będzie kwietnik lub fontanna”, dodaje ekspert.
W przypadku małej parceli lub domu szeregowego właściciele muszą zaprojektować teren z zachowaniem jego maksymalnej funkcjonalności. Niewielka przestrzeń do manewrowania samochodem na działce nie oznacza jednak, że trzeba rezygnować z własnych wyobrażeń o idealnym podjeździe. Pamiętać należy tylko o kilku aranżacyjnych zasadach, takich jak nieumieszczanie kwietników, ławek czy innych, dużych elementów ozdobnych w miejscach narażonych na kolizję z samochodem. Absolutną koniecznością jest również wyznaczenie przestrzeni niezbędnej dla wygodnego wjechania i wyjechania z garażu. Bardzo często zdarza się, że właściciele niedużej działki ograniczają wielkość podjazdu do szerokości bramy garażowej lub też brukują jedynie miejsce śladów opon, a resztę terenu pozostawiając na trawnik. Takie rozwiązanie prezentuje się bardzo efektownie, jednak w przypadku deszczu, śniegu czy błota może okazać się niepraktyczne. „Nawet na niewielkiej posesji warto ułożyć kilka kostek brukowych więcej i zapewnić sobie wygodny plac manewrowy. Te dodatkowe elementy ułatwią również wysiadanie z auta i wyeliminują sytuację, gdy po wyjściu z samochodu kierowca lub pasażer stanie na mokry czy zaśnieżony trawnik”, wyjaśnia ekspert firmy Polbruk.
Elegancko wybrukowany, wytrzymały i funkcjonalny wjazd do garażu to kluczowy element dobrze zaaranżowanej przestrzeni wokół domu. Z tego też względu warto poświęcić mu trochę uwagi i dokładnie zaplanować każdy element placu manewrowego. Odpowiednio zaplanowany i dopracowany projekt stanowi bowiem tajemnicę sukcesu.
Firma Polbruk S.A. to ogólnopolski producent kostki brukowej oraz wyrobów drogowych, działający na rynku od 20 lat (początkowo B-Complex, potem Polbet B-Complex, przejmując po kolei zakłady od firm: Polbet, Jadar, Faelbud). Od 1998 roku jest częścią irlandzkiego koncernu budowlanego CRH plc – jednego z największych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. Spółka obecnie oferuje ponad 400 produktów : od klasycznych, prostych wzorów i kształtów po wyszukane, niezwykle ozdobne formy. Produkty Polbruk sprzedawane są klientom indywidualnym w ponad 800 hurtowniach i składach budowlanych na terenie całego kraju. Ponadto firma dystrybuuje swoje wyroby poprzez sieci handlowe: PSB, Saint Gobain, Nomi czy Leroy Merlin.
Polbruk S.A.
Ul. Nowy Świat 16c
80-299 Gdańsk
www.polbruk.pl