Internet wspiera sprzedaż tradycyjną
TNS OBOP zbadał na zlecenie Google proces podejmowania decyzji zakupowych Polaków
TNS OBOP zrealizował projekt badawczy mający na celu zbadanie tzw. efektu ROPO (Research Online, Purchase Offline), czyli zachowań konsumenckich w internecie przed dokonaniem zakupu w tradycyjnych kanałach sprzedaży.
Z przedstawionych dzisiaj wyników badań, zrealizowanych przy współpracy z Google i Media Saturn Holding, wynika, że 74% konsumentów dokonujących zakupu sprzętu RTV/AGD w sklepie korzysta z internetu przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie. Z punktu widzenia konsumenta dwa najprzydatniejsze źródła informacji to kontakt ze sprzedawcą oraz internet, a wyszukiwarka jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym w dotarciu do poszukiwanych w trakcie procesu decyzyjnego informacji.
„Choć handel offline ma mocno ugruntowaną pozycję wśród polskich konsumentów, to trudno już wyobrazić sobie zakupy bez wykorzystania internetu w procesie podejmowania decyzji” powiedział Mateusz Galica, Strategic Director, TNS OBOP. Co ciekawe, uzasadnioną głównie informacjami z sieci decyzję zmienia w sklepie tylko 1 na 5 konsumentów, a na ostateczny wybór wpływają cena produktu lub działania sprzedawcy.
Oznacza to, że większość kupujących wybiera markę i rodzaj sprzętu co najmniej na tydzień przed dokonaniem zakupu i w samym sklepie dosyć rzadko zmienia zdanie. Proces decyzji o zakupie najczęściej zamyka się w okresie jednego miesiąca. „Internet nie stanowi zagrożenia dla handlu tradycyjnego.
Badania pokazują, że odgrywa kluczową rolę w procesie poszukiwania informacji nie tylko w przypadku sklepów działających online, ale przede wszystkim dla tradycyjnych sieci sprzedaży” – powiedział Jerzy Warchałowski, Industry Head Retail&Finance&Travel, Google Poland. „Jedynie co czwarty konsument nie korzysta z sieci podejmując decyzję o zakupie realizowanym offline.
Brak obecności tradycyjnych sieci sprzedaży w internecie okazuje się gorszą strategią, niż uznanie tego kanału komunikacji za skuteczną metodę konsekwentnego budowania wizerunku i podnoszenia wyników sprzedaży, także tych offline”.
Na synergię wpływu informacji z i spoza sieci na decyzje zakupowe konsumentów wskazuje fakt, że 56% badanych poszukuje treści zarówno online, jak i w trybie offline, korzystając z opinii znajomych i sprzedawców. 26% poszukuje wiadomości na temat produktów w ogóle nie korzystając z sieci, a jedynie 8% wszystkich respondentów wykorzystuje tylko internet do poszukiwania swojego wymarzonego sprzętu.
„Pomimo postępującego rozwoju sprzedaży internetowej, silna pozycja sprzedaży stacjonarnej w najbliższym czasie wydaje się być niezagrożona. Oczywiście rozwój rynku wymaga także wykorzystania takich narzędzi komunikacji jak internet” powiedział Marcin Rosati, Członek Zarządu Media Saturn Holding Polska.
Aż 46% badanych wymienia sprzęt ze względu na chęć posiadania nowszych, bardziej rozbudowanych modeli odpowiadających najnowszym trendom. Konsumenci kupujący sprzęt ze względu na awarię obecnie posiadanego telewizora czy odkurzacza stanowią jedynie 23%, zatem decyzje większości konsumentów są wynikiem gruntownych przemyśleń, a towarzyszący im proces dokonywania wyboru jest bardziej czasochłonny i wyważony.
Handel offline ma swoich lojalnych klientów - większość konsumentów po dokonaniu zakupu w sklepie nie rozważa możliwości dokonania podobnego zakupu przez internet. 4 na 5 badanych nigdy nie próbowało zakupów w sieci, głównie ze względu na brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą i obejrzenia sprzętu, oraz nadal niski poziom zaufania do zakupów przez internet.
Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2009 w 10 marketach Media Markt i Saturn w 5 miastach w Polsce, na reprezentatywnej próbie ponad 1000 osób (18+), które w dniu spotkania z ankieterem zakupiły sprzęt RTV/AGD w sklepie. To pierwszy tego typu projekt badawczy w Europie Środokowo-Wschodniej analizujący efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline).
Nadesłał:
Wioletta Batóg
|