Istota programów lojalnościowych
Umiejętne zarządzanie relacjami z konsumentami odgrywa bardzo istotną rolę w kontekście efektywnego budowania ich lojalności wobec samej marki, jej usług bądź produktów.
Jednym z rozwiązań wykorzystywanych do tego celu są programy lojalnościowe, które mają na celu przywiązanie potencjalnego klient do produktów bądź usług oferowanych przez daną firmę.
Programy lojalnościowe umożliwiają tworzenie trwałych relacji pomiędzy sprzedawcą a nabywcą, które istotnie wpływają na budowanie partnerskiej relacji pomiędzy obydwoma podmiotami, a także skuteczność sprzedaży danego produktu i wysokość potencjalnego zysku. Celem nadrzędnym każdej firmy jest bowiem nie tylko ciągłe pozyskiwanie nowych konsumentów, ale również, a może nawet przede wszystkim, utrzymanie zainteresowania tych dotychczasowych. Liczne badania udowodniają bowiem, iż istnieje ścisły związek pomiędzy lojalnością klientów, a wysokością wskaźnika rentowności.
Niezależnie od branży w jakiej działa dane przedsiębiorstwo, istotne jest, aby dany konsument nie dokonywał tylko jednorazowego zakupu, ale aby był to proces powtarzany wielokrotnie. Wtedy też firma osiąga liczne korzyści, takie jak obniżenie kosztów obsługi stałych klientów, ich niewrażliwość na zmienny poziomu cen, a także skuteczną promocję swoich produktów i usług poprzez zadowolonego konsumenta, które poleci daną usługę bądź produkt.
Budowa programów lojalnościowych
Struktura programów lojalnościowych składa się z dwóch zasadniczych elementów: standardowych i niestandardowych. Elementy standardowe to przede wszystkim karty, czytniki i oprogramowanie, które powinny być ciekawe i funkcjonalne. Z kolei elementy niestandardowe to różnego typu programy rabatowe, upominki czy też zbieranie punktów.
Programy lojalnościowe mają bowiem na celu umożliwić poznanie preferencji i oczekiwań klientów. Jednocześnie powinny zawierać minimalną ilość formalności oraz być intuicyjne i bezproblemowe w obsłudze dla konsumentów.
Tworzenie programu lojalnościowego – etapy
Budowa programu lojalnościowego składa się z kilku podstawowych etapów. Należy przede wszystkim określić cele spełnienia programów. Dalej konieczne jest określenie grupy docelowej oraz produktów i usług należących do danego programu. Niezbędne jest także określenie budżetu marketingowego, kwestii personelu oraz wybór odpowiedniej strategii, zgodnie z którą program zostanie wdrożony. Ponadto, należy zaznaczyć, iż program lojalnościowy może przybierać różne formy, np. programu promocyjnego, klubu marketingowego wraz z kratą stałego klienta czy też programu uczestnictwa.
Artykuł powstał przy współpracy z http://www.motivationdirect.pl
Nadesłał:
admin11
|