Jak spam odzwierciedla globalną gospodarkę - nowy artykuł Kaspersky Lab
Kaspersky Lab, producent rozwiązań do ochrony danych, informuje o opublikowaniu artykułu "Jak spam odzwierciedla globalną gospodarkę". W tekście Maria Namiestnikowa, analityk spamu z Kaspersky Lab, omawia związek między spamem a globalną gospodarką.
Autorka artykułu pokazuje, w jaki sposób działalność spamowa stała się w pełni wykształconą branżą, która odnotowuje wzrosty i spadki, odzwierciedlając trendy w globalnej gospodarce. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w fakcie, że relacja klient/spamer podlega tym samym zasadom biznesowym co każde legalne przedsięwzięcie gospodarcze.
Oznacza to również, że branża spamowa jest tak samo podatna na zmiany spowodowane kondycją gospodarki krajowej i międzynarodowej jak każda inna branża, legalna czy nie.
Aby wykazać tę zależność, autorka podaje przykład globalnego kryzysu finansowego. Tendencja spadkowa w spamie, jaka miała miejsce w sierpniu 2009 roku, a następnie w październiku tego samego roku, odzwierciedlała trendy w globalnej gospodarce. Spadek koniunktury spowodował cięcia w budżecie na reklamę spamową małych i średnich firm.
Jednak kryzys nie dotknął tak samo wszystkich kategorii reklamy spamowej. Wzrost odnotował spam reklamujący możliwość wynajęcia lub kupienia nieruchomości, głównie powierzchni biurowych zwolnionych przez poprzednich lokatorów. Ilość tego rodzaju spamu jest zwykle nieznaczna, ponieważ większość agencji nieruchomości to firmy o ugruntowanej pozycji, które nie biorą pod uwagę korzystania z usług spamerów.
W swoim artykule Maria zastanawia się również, dlaczego w styczniu 2009 roku nastąpił znaczący wzrost ilości spamu reklamującego usługi samych spamerów. Mimo że ten rodzaj spamu istniał od zawsze, nigdy nie był tak agresywny jak w czasie kryzysu.
Na zakończenie artykułu autorka stwierdza, że wzrost w branży spamowej odzwierciedla ogólne zdrowienie gospodarki.
Pełny artykuł jest dostępny w Encyklopedii Wirusów VirusList.pl prowadzonej przez Kaspersky Lab: http://www.viruslist.pl/analysis.html?newsid=595.
Tekst można wykorzystać dowolnie, z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.