Jak zmotywować dzieci i młodzież do nauki w obliczu stresu?
W obliczu trudnej sytuacji na świecie, trudno jest o spokój ducha. Tym bardziej, dzieciom oraz młodzieży jest ciężko odnaleźć się w nowej rzeczywistości, spada poziom motywacji do nauki. Przed nimi ważne egzaminy. Jak utrzymać odpowiedni poziom motywacji?
Żyj tu i teraz i zobacz na co masz wpływ
W momencie, w którym nastolatek jest w złej kondycji psychicznej, często nauka schodzi na dalszy plan. Strach związany z nową, nieznaną rzeczywistością, może potęgować obawy o najbliższe perspektywy i sens dostania się na wymarzony kierunek studiów. W takiej chwili nie jest wiadome, w jaki sposób będzie wyglądać najbliższa przyszłość, więc motywacja nastolatka np. do przygotowania do matury może zdecydowanie zmaleć.
- Prawie każdy z nas ma problemy ze skupieniem uwagi w czasie, gdy dookoła występuje natłok niepokojących informacji o trwającej wojnie na Ukrainie. Ma to ogromny wpływ na młodzież, która stara się zrozumieć bardzo obszerny materiał. Z perspektywy stricte psychologicznej, człowiek zlękniony ma ograniczone zdolności poznawcze i słabiej koduje informacje. Zachwiane zostaje przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa i pewność siebie. Rozwiązanie tego problemu jest pozornie proste. Trzeba skupić się na tym, co tu i teraz oraz przyjąć do świadomości to, że są rzeczy, na które nie mamy wpływu. Skupienie uwagi można świetnie wesprzeć przy użyciu tzw. techniki pomarańczy, która była znana już dziesiątki lat temu np. pod nazwą "chińskiej myślącej czapki". Stosuję ją osobiście i od lat polecam swoim podopiecznym! Warto podkreślić, że jej skuteczność potwierdzają wyniki neuronauki. Zrozumienie tych aspektów, solidne przygotowanie i pozytywne nastawienie mentalne może zapewnić sukces osobie przygotowującej się do egzaminu! – komentuje Trener Zorian MC.
Oprócz wsparcia mentalnego, istotną kwestią jest zapewnienie dzieciom i młodzieży systematycznego planu działania. Rutyna zdecydowanie pomaga dziecku odciągnąć jego myśli od negatywnych wydarzeń oraz skupić się na celu. Wyrobiona schematyczność działań wspomaga efektywność nauki. Bo to finalnie codzienna praca przyniesie zamierzony efekt, a w tym przypadku pomyślnie zdany egzamin.
Jak podkreśla Robert Berger, który od lat propaguje skuteczne nauczanie matematyki i przygotowuje młodzież do egzaminów maturalnych, twórca platformy ITAKZDASZ.PL – Nie możemy bagatelizować tego co obecnie się dzieje za naszą wschodnią granicą. Jednak nie możemy też bagatelizować tego, że życie toczy się dalej i matury, egzaminy mają swój deadline. Zauważyłem, że osoby przejmując się obecną, trudną sytuacją na świecie lekceważą swój rozwój, edukację. Nie możemy traktować tego jak wymówki, ale działać i robić co do nas należy. Warto przypomnieć sobie także podstawową zasadę BHP, która mówi, że najpierw trzeba zadbać o swoje bezpieczeństwo, a następnie osoby, która tej pomocy potrzebuje. Jeśli nie zabezpieczę siebie, może być więcej szkód. To sprawdza się także, jeśli chodzi o edukację i przygotowanie do egzaminów. Ja praktykuję codzienne działania, zastanawiam się na co mam faktyczny wpływ, a na co nie. Włączam się w akcje charytatywne, uczniowie, których nauczam również. Przygotowania do egzaminów są w toku, zgłasza się do mnie coraz więcej osób, które nie wiedzą jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości oraz w obliczu egzaminów. Tak wiec, uczę, edukuję i wspieram.
Skup się na celu i zacznij działać!
Wielu uczniom najwięcej problemów przysparzają przedmioty ścisłe, w szczególności matematyka. – W mobilizacji i motywacji z pewnością pomoże przypomnienie swoich celów oraz odpowiedź na pytania - na ile procent chcę zdać? Gdzie chcę kontynuować naukę po liceum? Jakie korzyści przyniesie mi osiągnięcie celu? Co się stanie jeśli tego nie dokonam? W tym roku chcę dodatkowo wesprzeć uczniów i sam podchodzę do egzaminu maturalnego zarówno na poziomie podstawowym i rozszerzonych. Chcę pokazać, że idziemy razem! Zdaję sobie sprawę ze stresu jakim jest matura czy egzamin ósmoklasisty, dlatego prócz przygotowania merytorycznego, uczę właściwego podejścia i nastawienia do wykonywanych zadań, zarządzania czasem – komentuje Robert Berger.
Platforma ITAKZDASZ.PL istnieje od 4 lat i pomaga uczniom poznać schematy egzaminacyjne z matematyki w przystępny sposób. Kurs dostępny jest na poziome podstawowym oraz rozszerzonym. Robert Berger opracował projekt gwarancyjny, który zapewnia o skuteczności kursu. W sytuacji, w której kursant obleje pierwszy termin egzaminu, zapewnione ma darmowe tygodniowe warsztaty, przygotowujące go do poprawki. Jednak w momencie, kiedy jej wynik również będzie negatywy Robert Berger, w ramach gwarancji satysfakcji, funduje uczniowi hulajnogę elektryczną w ramach rekompensaty.
Więcej na: www.itakzdasz.pl
Nadesłał:
karinagrygielska@ramkapr.pl
|