Kara za odtwarzanie muzyki w restauracji


2018-06-12
Czy naliczona może zostać tylko za dni w których odbyła się kontrola i na jakiej zasadzie naliczane są odsetki – za okres, w którym kontrola wykazała korzystanie z utworów od wezwania czy od dnia wydania wyroku? W pewnej warszawskiej restauracji Organizacja Zbiorowego Zarządzania przeprowadziła trzy kontrole podczas których ustalono, że pomiędzy pierwszą a ostatnią wizytą w lokalu odtwarzano muzykę objętą ochroną. Lokal jednak nie miał podpisanej umowy umowy licencyjnej na odtwarzanie muzyki. Opłaty dla OZZ-ów powinny wynosić 114,88 złotych miesięcznie, stąd wyliczona kwota kary na 4 tys. złotych (dwukrotność należności za okres korzystania z utworów).

ZAiKS (OZZ) i jego kontrole

Właściciele restauracji twierdzą, że OZZ nie posiada jakichkolwiek dowód na puszczanie muzyki poza trzema dniami, w których odbywały się kontrole. W ychodzą z, jakby się wydawało całkiem logicznego założenia, że przypuszczenia kontrolerów i ich notatki nie mogą być bowiem dowodem w postępowaniu cywilnym, zatem powinno się ten zarzut udowodnić w inny sposób.


Odszkodowanie dla ZAiKS-u może być kosztowne…

Sąd prawomocnie uwzględnił powództwo i zasądził dochodzoną kwotę z odsetkami od dnia wyroku. Ponadto sąd poinformował, że OZZ nie ma obowiązku wykazywania praw do konkretnych utworów. Dodatkowo twierdzi również, że gdyby strona pozwana miała powody do kwestionowania uprawnień do żądania zapłaty, udzieliłaby w odpowiedzi na pozew negatywnej odpowiedzi, co nie miało miejsca (art. 230 kpc).

 Skąd wiadomo, które utwory były odtwarzane podczas kontroli? Poprzez posługiwanie się aplikacjami identyfikującymi muzykę. Nie ma także potrzeby udowadniania, że muzyka była odtwarzana każdego dnia: jeżeli kontrola wykazała, że muzyka była puszczana pomiędzy kontrolami, można domniemywać, że była odtwarza przez cały ten czas. Jeśli strona pozwana uważa, że jest inaczej, to na niej spoczywa ciężar dowodu.

Sąd w przypadku odszkodowania za odtwarzanie muzyki bez licencji ustalił naliczanie odsetek od dnia ogłoszenia wyroku ponieważ pod uwagę należy brać wynagrodzenie, które byłoby należne według chwili jego dochodzenia (analogia do art. 363 par. 2 kc).

ZAiKS i cena

Podsumowując powyższą sprawę do wyboru są dwa rozwiązania – albo odtwarzając publicznie popularne utwory muzyczne warto jednak pamiętać o wynagrodzeniu dla twórców i opłatach dla ZAiKS-u, STOART-u i innych OZZ-ów, albo skorzystać z muzyki na licencji CC bez opłat.

 


Artykuł sporządzony na podstawie wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 20 grudnia 2017 r., sygn. akt V ACa 226/17.

 

Nadesłał:

APR Media
http://aprmedia.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl