Kiedy warto dokonać zastrzeżenia znaku towarowego?
Założyłeś działalność, która rozrosła się i zdobyła rozpoznawalność? Chciałbyś, żeby Twój znak firmowy już zawsze kojarzył się Twoim klientom z usługami lub produktami, które oferuje firma?
Niestety, jeśli nie zastrzegłeś znaku towarowego, powinieneś liczyć się z faktem, że konkurencja w każdej chwili może wykorzystać nazwę Twojej marki, wprowadzając w błąd klientów. Bez odpowiedniej ochrony marki trudno jest wtedy przeciwdziałać takim sytuacjom.
Znakiem towarowym może być forma graficzna (najczęściej stanowi je logo, piktogram), a nawet zapach, melodia czy kolor, które kojarzą się wyłącznie z daną marką. W ten sposób czerwone podeszwy przywodzą na myśl wysokie szpilki od Louboutin, a kolor liliowy czekoladę Milkę (oba znaki są zastrzeżone w odpowiednim urzędzie patentowym). Znak ™ (trademark) pojawiający się przy nazwie/grafice oznacza znak towarowy, symbol (R) (registered) natomiast informuje, że znak został zarejestrowany. Jeśli przy nazwie/grafice znajduje się symbol zastrzeżonego znaku towarowego, marka budzi większą wiarygodność.
Stop konkurencji
Rozsądniej jest nabyć pełnię praw do własnego znaku towarowego, stać się jego właścicielem, zwłaszcza, gdy od lat pracowałeś na jego sukces. Dla niektórych osób lekkomyślne podejście rozpoczyna się z dniem przyjścia listu od kancelarii prawnej, gdy są proszeni o zaprzestanie korzystania z posługiwania się nazwą firmy. Na jakiej podstawie? Okazuje się, że konkurencyjna firma zarejestrowała podobnie brzmiącą nazwę lub zbliżony wizerunkowo do Twojego znak towarowy i domaga się odszkodowania. Kończy się to często w ten sam sposób: trzeba zmienić nazwę firmy lub prowadzić kosztowne sprawy sądowe i udowadniać swoją niewinność. W innej sytuacji, gdy konkurencyjne przedsiębiorstwo rejestruje i wykorzystuje markę zbliżoną do Twojej, ryzykujesz, że odbierze Ci część nieświadomych klientów. Takiego scenariusza nikt z pewnością sobie nie życzy.
Ponadto często, gdy firmę zakłada kilka osób, warto już na samym początku zastrzec znak, określić kto ma do niego prawa - pojedyncza osoba czy sama spółka, w ten sposób uniknie się ewentualnych niesnasek i zbędnych kosztów sądowych w przypadku podziału spółki lub rozejścia się wspólników. Co więcej, w wypadku tego rodzaju zawirowań, można założyć nową spółkę i wylicencjonować na nią zastrzeżony znak.
Ochrona znaku towarowego poprzez jego zastrzeżenie sprawi również, że na działania konkurencji, mające na celu wprowadzenie klientów w błąd (np. poprzez stworzenie zbliżonego logo), będziemy mogli zareagować i je ograniczyć. Gdy zastrzegłeś już znak, możesz dochodzić swoich racji na drodze sądowej. W Palestynie istnieje sieć kawiarki Stars&Bucks, które korzystają ze znajomości dobrze znanego nam StarBucksa.
- Co więcej, odpowiednio wykorzystując ochronę własności intelektualnej, zmniejszasz ryzyko wrogiego przejęcia, ponieważ akcjonariusze mogą jedynie przejąć przedsiębiorstwo, ale nie jego znak (jeśli został zarejestrowany na inny podmiot) - informują specjaliści Scorise BrandLex zajmujący się rejestracją znaków towarowych.
Maszynka do zarabiania
Oszacowanie wartości znaku towarowego umożliwia udzielanie płatnej licencji, zarówno własnej spółce, jak i innym na zasadzie franczyzy. Jest to więc początek drogi do budowania szerzej rozpoznawanej marki oraz powiększenia wpływów na rynku.
Wyceniony znak towarowy pozwala włączyć go w kapitał zakładowy spółki, dzięki czemu zwiększa się jej wartość. Ma to niebagatelne znaczenie nie tylko w przypadku sprzedaży firmy - powiększony kapitał sprawia również, że spóka jest bardziej wiarygodna, co ma niekiedy znaczenie przy współpracy z dużymi przedsiębiorstwami.
Zastrzeżony znak towarowy możemy również sprzedać, co wydaje się dobrym rozwiązaniem, gdy chcemy wycofać się z aktywnego zarządzania biznesem, a spółka zmienia właściciela. Dla potencjalnych nabywców zakup spółki z zarejestrowanym znakiem stanowi istotną wartość, ponieważ inwestor będzie chciał się upewnić, że marka należy do firmy.
Scorise BrandLex zauważa, że rejestracja znaku towarowego pozwala także zaoszczędzić pieniądze, a to dzięki optymalizacji podatkowej. – Udostępniając odpłatnie innym podmiotom znak na zasadzie licencji, możemy czerpać z tego tytułu korzyści finansowe, które można wliczyć w koszt uzyskania przychodu spółki – w przeciwieństwie do dywidendy.
Znaki towarowe zastrzega się na poziomie krajowym (w UPRP), wspólnotowym (przez OHIM), czy międzynarodowym (WIPO). Zarejestrowanie ich w Polsce – dzięki systemowi madryckiemu – umożliwia szybką rejestrację również w innych krajach.
Rejestracja znaku towarowego niesie ze sobą korzyści, przede wszystkim daje nam to wyłączne prawo do marki, którą budujemy. Dzięki temu możemy utrudnić nieuczciwej konkurencji używanie nazwy naszej lub naszych produktów. Czy jednak jest to droga dla wszystkich? Zapewne nie – tylko dla tych, którzy są zainteresowani budowaniem trwałej wartości marki. Istnieją bowiem przedsiębiorcy oraz samozatrudnieni opierający się przede wszystkim o własne kontakty i umiejętności nie przykładający wagi do tego, pod jaką działają nazwą firmy. Lecz aby jednak budować rosnącą organizację, rejestracja znaku będzie coraz istotniejsza na konkurencyjnym rynku.
Źródła własne:
brandlex.scorise.com, www.mentora.pl/finanse/dlaczego-warto-zarejestrowac-znak-towarowy
Nadesłał:
Scorise.com
|