Klasyczny przykład spamu - dług u KRUKa
Najnowsze fale spamu po raz kolejny docierają do polskich użytkowników. Tym razem spamerzy podszywają się pod znaną firmę zajmującą się obsługą osób zadłużonych KRUK.
E-maile przynoszą niepokojącą informację o braku spłaty zadłużenia oraz przekazaniu w załączniku przedsądowego wezwania do zapłaty. Plik przedsądowego wezwania do zapłaty jest spakowany do archiwum, które jest chronione hasłem podanym w treści wiadomości.
Wiadomość jest również podpisana imieniem i nazwiskiem, a w stopce znajduje się zniekształcone logo oryginalnej firmy. Oczywiście w załączniku znajduje się plik w formacie .7z, który może zawierać każde możliwe zagrożenie – ransomware szyfrujące pliki użytkownika, keyloggera, który sczytuje loginy i hasła dostępowe do banków i inne.
Firma KRUK już od pewnego czasu ostrzega przed podobnymi wiadomościami z informacjami o rzekomym zadłużeniu, wyrokach sądu lub windykacji przez komornika. Tak jak w naszym przykładzie, e-maile przychodzą z wymyślonego adresu, który nie ma nic wspólnego z firmą. Inne, znane adresy e-mail, jakie podaje firma KRUK to:
- kontakt@avidom.pl
- krystyna.goly@vicor.com.pl
- swimclub@olimpijczyk.eu
- sunrise@core.pl
- biuro.mediq@drmax.pl
- kontakt@osiedleszambruk.pl
- lajsza.joanna@drmax.pl
- beatastrzyzewska@wygrajsiebie.pl
- daria.miszczyk@uwi.com.pl
- daria.miszczyk@uwi.home.pl
- matic@matic.com.pl
- damian.kaszuba@lpkruk.eu
- andrzej.kowalik@kruka.pl
- j.kuszyba@pl.kruk.eu
- tadeusz.krostka@eu.kruk.pl
- krzysztof.r@kruksas.pl
- pruszyn@gminasiedlce.pl
- prenumerata@mediadirect.pl
- phupolkart@phupolkart.home.pl
- info@tokksa.pl
Adres e-mail, z którego dotarła do nas wiadomość można zapisać z adresu Imię@Nazwisko.pl. Jednak nie zgadza się on z imieniem i nazwiskiem osoby, która się podpisała pod wiadomością. To jako pierwsze powinno zwrócić uwagę odbiorcy i sprawić, że dokładnie przeanalizuje całą wiadomość. Przypominamy najważniejsze zasady, jakimi powinniśmy się kierować przy analizowaniu wiadomości, które wydają się nam podejrzane:
- adres nadawcy lub adresy e-mail, jakie występują w wiadomości – jeśli prowadzą do domeny innej niż firmowa powinno to wzbudzić nasze podejrzenia.
- treść informacji – jeśli zawiera dużo literówek lub nakazuje nam wykonać czynności, które ingerują w naszą prywatność, należy zastanowić się, czy na pewno wiadomość jest prawdziwa – najlepiej zweryfikować to telefonicznie w firmie, która teoretycznie jest autorem wiadomości.
- podejrzane wymagania – skan dowodu czy paszportu – te dokumenty zawierają wystarczającą ilość informacji, aby w razie ich wysłania do oszusta, ten mógł zaciągnąć pożyczkę w banku na nasze dane. Dlatego, tak jak w przypadku poprzedniego punktu warto to zweryfikować u źródła.