Lista zakupów bezcłowych – na co zwrócić uwagę, a czego unikać?
Od otwarcia pierwszego sklepu wolnocłowego na lotnisku Shannon w 1947 r., podróżni liczą na to, że przed każdym lotem będą mieć możliwość zakupu lokalnej czekolady lub nieopodatkowanych papierosów.
Według raportu Duty Free World Council (DFWC), Europejczycy stanowią 31% wszystkich klientów stref bezcłowych na całym świecie, a wyspecjalizowane sklepy są głównym źródłem zasilającym budżety lotnisk w całym regionie. Coraz częstsze opóźnienia lotów mogą oznaczać, że Europejczycy będą mieć jeszcze więcej czasu na zakupy, jednak tylko nieliczni zdają sobie sprawę, że nie wszystkie oferty to prawdziwa okazja.
Sprzedaż bezcłowa oznacza, że detalista sprzedaje towary, które są zwolnione z wybranych podatków lokalnych lub krajowych i z tego względu może zaoferować ceny niższe niż na rynku. Jednakże, od 1999 r. pasażerowie lotów wewnątrzunijnych nie mogą już korzystać z cen wolnych od podatku, a podróżujący poza UE są jedynymi, którzy mogą nadal cieszyć się z dużych zniżek.
Zasada ta była ostatnio wielokrotnie cytowana przez grupy pro-Brexitowe, ponieważ po opuszczeniu UE przez Wielką Brytanię, Brytyjczycy będą mogli świętować powrót do zakupów bezcłowych. Z drugiej strony to także dobra wiadomość dla podróżujących z UE, ponieważ trzygodzinne opóźnienie z lub do Londynu może wkrótce zapewnić pasażerom: odszkodowanie w wysokości do 600 euro i więcej czasu na szukanie wyjątkowych ofert cenowych na lotnisku.
Jeśli chodzi o polowania na wyjątkowe okazje cenowe, to na półkach sklepów wolnocłowych znajdują się produkty, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Według Irish Times, oszczędności na alkoholach popularnych dostępnych w strefach bezcłowych mogą wahać się od 50% do 78%. Z kolei większość wysokiej klasy trunków będzie oferowanych w tej samej cenie, co w lokalnym sklepie. Palacze mogą zaoszczędzić do 50% na tytoniu, zaś kosmetyki takie jak perfumy są na lotnisku tańsze niekiedy nawet o 80%.
– Z analizy Eurocontrol wynika, że do 2040 r. liczba lotów europejskich opóźnionych o maksymalnie 2 godziny wzrośnie siedmiokrotnie. Stale rosnący ruch pasażerski oraz braki kadrowe w obsłudze naziemnej oraz personelu latającym za 22 lata będą dotykać 470 tys. pasażerów dziennie. Jest to przerażająca wiadomość dla podróżujących, dlatego zostaną podjęte działania mające na celu zwiększenie przepustowości portów lotniczych i linii lotniczych. Sklepy wolnocłowe z kolei z pewnością na tym skorzystają. W tej sytuacji warto zapoznać się z zaletami i wadami zakupów bezcłowych – mówi Marius Stonkus, prezes firmy Skycop, pomagającej odzyskiwać odszkodowania za opóźnione i odwołane loty.
Cena nie jest jednak jedyną zaletą zakupów w strefach bezcłowych. Według sprawozdania DFWC mniej niż jedna trzecia podróżnych na świecie jest zdania, że sklepy wolnocłowe oferują ekskluzywne i unikalne towary. W rzeczywistości jest to faktycznie jedyne miejsce, w którym sprzedaje się duże flakony perfum, litrowe butelki alkoholu, kosmetyki podróżne czy najrzadsze gatunki alkoholi na świecie.
Podczas gdy zakupy alkoholu, kosmetyków i tytoniu na lotnisku to gwarancja udanej transakcji, istnieje jedna kategoria produktów, których warto unikać – są to pamiątki. Mając świadomość, że lotnisko jest ostatnim miejscem, w którym turyści mogą je kupić, sklepy podnoszą ceny za koszulki, pocztówki, magnesy i inne przedmioty. Odkładanie zakupów pamiątek na ostatnią minutę może więc nie być dobrym pomysłem.
O SKYCOP:
SKYCOP jest firmą, walczącą na całym świecie o prawa pasażerów z liniami lotniczymi, które unikają wypłaty odszkodowania za zakłócenia w lotach. Skycop zarządza obecnie pulą europejskich odszkodowań lotniczych w wysokości ponad 3 mln euro.
Firma oferuje podróżnym, których zawiodły linie lotnicze, odzyskanie pieniędzy za opóźnienie, odwołanie lotu lub lot o zawyżonej liczbie rezerwacji za pośrednictwem międzynarodowej platformy www.skycop.pl
Nadesłał:
MultiComm
|