Marketing w sektorze usług medycznych, czyli jak to się robi w szpitalach


2009-05-19
System opieki zdrowotnej przechodzi od kilku lat ogromne transformacje. Obejmują one zarówno sferę legislacyjną jak również sferę czysto gospodarczą.

System opieki zdrowotnej przechodzi od kilku lat ogromne transformacje. Obejmują one zarówno sferę legislacyjną jak również sferę czysto gospodarczą. Zmieniło się rozumienie świadczeń zdrowotnych, a podmioty działające w sektorze usług medycznych coraz częściej przekształcają się w spółki prawa handlowego, które muszą funkcjonować na zasadach rynkowych.

Marketing w placówkach służby zdrowia

Zmiany te spowodowały konieczność wprowadzenia działań marketingowych do placówek ochrony zdrowia. Klienci, coraz bardziej świadomi swoich praw, szukają szczegółowych informacji na temat danej placówki i alternatyw wyboru. Dla placówki, działającej na zasadzie prawa handlowego oznacza to jedno – konkurencję. A także przyjęcie do wiadomości jednej z podstawowych reguł rynku konkurencyjnego – reklama jest dźwignią handlu; wyróżnij się lub zgiń. Rzeczą konieczną staje się zatem ustalanie planów i strategii marketingowych, dobór odpowiednich narzędzi oraz koordynacja takich działań.

Działania marketingowe, ale jak?

W związku z tym, że zmiany w podejściu do placówek ochrony zdrowia dokonują się w zawrotnym tempie, konieczne staje się również kształcenie menedżerów oraz pracowników takich jednostek w zakresie marketingu. Można to zrobić dwojako: za pomocą szkoleń i kursów prowadzonych przez specjalistów lub poprzez motywowanie do samoedukacji (self-study).

Szkolenia pod nazwą Marketing usług zdrowotnych prowadzone są m.in. przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. – Zauważaliśmy, że sektor usług medycznych cierpi na brak informacji na temat planowania i realizowania działań marketingowych dla własnych placówek. Stąd nasza inicjatywa szkoleniowa. Program naszego kursu zakłada zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami z zakresu marketingu, pokazanie jak przeprowadzić analizy marketingowe, jak na ich podstawie formułować i realizować strategie oraz jak przeprowadzać segmentacje rynku usług zdrowotnych. – mówi Edyta Figura, Kierownik ds. szkoleń.

Osoby zajmujące się w placówkach promocją i marketingiem powinny również sięgać po publikacje pojawiające się sukcesywnie na rynku. Wśród nich znajduje się m.in. publikacja Beaty Nowotarskiej-Romaniak pt. Marketing usług zdrowotnych (2008, wyd. Wolters Kluwer Polska), która w przystępny sposób objaśnia, w jaki sposób należy zaplanować takie działania. Ciekawą propozycją jest również książka Dr Katarzyny Kot pn. Jakość i marketing usług medycznych (2008, wyd. Wolters Kluwer Polska), która porusza temat zastosowania marketingu relacji w zakładach opieki zdrowotnej, specyfikę relacji lekarz-pacjent oraz przedstawia wyniki badań przeprowadzonych na ten temat wśród pacjentów i lekarzy.

Coś się kończy, coś się zaczyna

Marketing w placówkach ochrony zdrowia za granicą nie jest już niczym nowym. W Polsce proces ten dopiero się rozpoczyna i ciekawie jest obserwować, jak jest wdrażany.

Jedno jest pewne; polskich placówek medycznych nie ominie konieczność promocji swoich usług. Tak jak stało się to już w innych krajach, stanęliśmy przed koniecznością przystosowania się do rzeczywistości rynkowej i zadbania o dobry wizerunek naszych szpitali, przychodni i gabinetów. Prowadzenie działań z zakresu marketingu i PR stało się niezbędne nie tylko w dużych zakładach opieki zdrowotnej, ale również w mniejszych, czy nawet jednoosobowych punktach, np. wśród lekarzy rodzinnych.

A zatem – dbajmy o swoją wiedzę; aby rozwijać swoje placówki z sukcesem.

Nadesłał:

kathij

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl