Maska. Magia – Sztuka – Metamorfoza


Maska. Magia – Sztuka – Metamorfoza
2008-12-16
Dlaczego maskę meksykańską zdobi jaszczurka, jakie znaczenie miały maski pośmiertne oraz do czego nawiązują maski weneckie?

Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziemy na wystawie ponad 170 masek z całego świata. Otwarcie ekspozycji w Muzeum Śląskim w Katowicach, połączone z występem grupy obrzędowej, odbyło się w poniedziałek 15 grudnia o godz. 16.00. Wystawa czynna do 15 marca 2009 roku.

Nowa wystawa w Muzeum Śląskim przedstawia kulturowe bogactwo w świecie maski, akcentuje jej rolę społeczną, filozoficzną, historyczną oraz podkreśla jej atrakcyjność jako dzieła plastycznego. Zobaczymy maski z Europy, m.in. z Bułgarii, Polski, Wenecji, z Czarnej Afryki (maski 14 ludów zamieszkujących jej część zachodnią, środkową i wschodnią), z Melanezji, Ameryki Środkowej oraz Południowej, z krajów azjatyckich, m.in. z Indii, Nepalu, Sri Lanki, Indonezji.

Wybór obiektów, wobec ogromnej różnorodności, to bardzo syntetyczny przegląd stylów, technik, spełnianych funkcji. Liczną grupę stanowią maski teatralne, które są dla aktora symbolem identyfikacji, m.in. indyjskie maski teatru ćhau przedstawiające mityczną parę: pasterkę Radhę i boga Krisznę, a także maski teatrów: jawajskiego wayang topeng, antycznego greckiego oraz marionetki teatru afrykańskiego. Pamiętano także o karnawałowych maskach weneckich. Na kanwie tego karnawału powstała w XVI wieku włoska commedia dell'arte. Dziś zmieniła się ich funkcja, wciąż nawiązują do tradycyjnego stylu sprzed kilkuset lat (wówczas były wykonywane ze skóry), ale są wkładane wyłącznie dla zabawy, nie odgrywając tak istotnej roli jak w czasach republiki weneckiej.

Na wystawie naszą uwagę zwrócą z pewnością liczne maski rytualne i obrzędowe. Wśród nich meksykańskie, na których pojawiają się zwierzęta: jaszczurki, węże, żaby. Przedstawiają one dualizm natury ludzkiej łączącej w sobie cechy człowiecze i zwierzęce. Maski te są używane podczas, co ciekawe, katolickich uroczystości religijnych.

Znaczenie masek pośmiertnych nie jest do końca jasne. Z pewnością chroniły twarz zmarłego oraz reprezentowały świat przodków. W Egipcie maska miała zatrzymać tchnienie w kościach mumii (na wystawie reprezentowana przez sarkofagową maskę kobiety z Okresu Ptolemejskiego), a w Chinach wędrówkę duszy. Te wykonane z cennych materiałów - złota, kryształu, szlachetnych kamieni - podkreślały prestiż zmarłych władców i bohaterów. Zobaczymy replikę tego typu maski używanej w Grecji w XVI w. p.n.e., wykonanej ze złotej blachy. Swoją oryginalną formą zwracają uwagę również maski: Kanaga - przedstawiająca mitycznego ptaka, wykorzystywana podczas obrzędów pogrzebowych grupy etnicznej Dongonów z Mali w Afryce, a także pogrzebowe maski plemienia Bataków z Sumatry (Indonezja).

W ramach programu towarzyszącego wystawie Muzeum Śląskie, we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie, zaprasza 22 stycznia na wykład prof. Guido Lauro Parisi przygotowany, poświęcony karnawałowi weneckiemu oraz komedii dell'arte, a 19 lutego o godz. 17.00 na wykład o tetrze NO, który poprowadzi Wioletta Laskowska z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

Nadesłał:

promo

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl