Moda na biznes


Moda na biznes
2014-06-09
Moda na biznes

Moda jest jak kobieta – wrażliwa na piękno. Ma również swoje humory i fanaberie. Prawdziwy biznes potrafi ją okiełznać, ale… jeśli nie wiesz, jak działać, lepiej nie podchodź. Zanim zainwestujesz czas i pieniądze, poznaj specyfikę branży modowej. Sam zapał do pracy czy zachwyt nad światem kreacji i krojów nie wystarczy, potrzebna jest jeszcze fachowa wiedza i praktyka.

Specyfika sektora mody polega na stałym wypatrywaniu trendów, czyli tego, co konsumenci faktycznie poszukują na rynku. Branża fashion potrzebuje ludzi, którzy sami lubią modę oraz zwracają uwagę, w którym kierunku zmierza. Jednak rynek odzieżowy jest bardzo nieprzewidywalny. Konsumenci chcą wygodnie kupować oraz otrzymywać fachowe porady. Aby sprostać temu wyzwaniu, trzeba wyjść naprzeciw innowacjom. Tylko tak można stworzyć sprawnie działającą markę, która będzie miała siłę uwodzenia klientów.

Po pierwsze: moda nie jedno ma imię

Moda wywołuje u konsumentów duże emocje. Współcześnie ubranie stanowi nie tylko istotny wytwór kulturowy, jakim jest okrycie ciała, lecz także formę kreacji, pozwalającą na manifestowanie własnej filozofii życia. Jest również znaczącą gałęzią polskiej gospodarki. – Wartość rynku modowego w naszym kraju stanowi ok. 28 miliardów złotych obrotu rocznie, z czego 4 miliardy to sprzedaż przez Internet – komentuje Marcin Gieracz, CEO i Strategy Director w Rubikom Strategy Consultants. To imponująca kwota. Przed entuzjastami, pragnącymi działać w obrębie tego rynku, stoi jednak wiele wyzwań, gdyż jest to trudna i niezwykle konkurencyjna branża. – Moda jest demokratyczna, dotyczy każdego. Na rynku istnieje bardzo wiele firm, ofert produktów, rodzajów dystrybucji, technologii produkcji, logistyki etc. – tłumaczy Olga Nieścier, dyrektor programowa i wykładowca na studiach podyplomowych „Zarządzanie w sektorach mody z VIAMODA” w Akademii Leona Koźmińskiego. Dla niewtajemniczonych może okazać się prawdziwą szkołą życia. – Praca w sektorze mody dla potencjalnych chętnych, skuszonych tzw. „glamour”, czyli piękną otoczką, która jej towarzyszy, to często niezły szok. Warto poznać prawa rządzące tak skomplikowaną branżą. Pozwoli to dopasować jej odpowiedni segment do własnej osoby. Tylko wówczas będzie można rozwinąć w pełni skrzydła oraz skutecznie kierować swoimi zainteresowaniami i karierą – dodaje.

Po drugie: genialna kreacja i research

Konsumenci mody wymagają od jej twórców wychodzenia poza utarte ramy, rozszerzania działalności poza tradycyjne sklepy, tworzenia wirtualnych stylizacji, sięgania po fotografie 360 stopni, a nawet 3D. Postępująca internacjonalizacja przyczynia się do poszukiwania nowych form wyrazu artystycznego, które jednocześnie byłyby spójne z wielogłosową mieszanką pożądanych stylów czy gustów, gdyż tylko to może zapewnić sukces w sensie biznesowym. Największą wartością jest zatem wyrazistość produktu. – Zerowe poczucie indywidualizmu, markowości czy trendów to droga donikąd. Tego typu marki bez wyrazu nie dają nic konsumentowi, a więc mają nikłe szanse na sukces – podkreśla Marcin Gieracz. Do stworzenia wartościowego produktu służy kreacja, poparta rozumieniem czasów, dynamiki świata oraz rozwoju komunikowania. Jak podkreślał Richard Florida w swym dziele pt. „Narodziny klasy kreatywnej”, to siła napędowa ludzkości. – Świadomy proces kreatywny staje się najefektywniejszym narzędziem pracy – tłumaczy Olga Nieścier. Określeniu wizji powinien towarzyszyć profesjonalny research dla tworzonego zadania. – Proces nauczania creative heros, ludzi pragnących zawojować świat dzięki swojej wyobraźni, to wypracowanie w nich umiejętności nieustannego skanowania rzeczywistości w świadomym i podświadomym polowaniu na informacje znaczące dla danego kontekstu poszukiwań – podkreśla. Kreatywność opiera się bowiem na zdolności syntezy, czyli skutecznego przesiewania danych oraz tworzenia możliwych scenariuszy i prognoz, które są podstawą dalszych działań. Firma modowa odniesie sukces wizerunkowy oraz finansowy tylko wtedy, gdy podejście twórcze będzie poparte doświadczeniem managerskim.

Po trzecie: najpierw biznes potem sztuka

Za wizją muszą iść konkretne działania. Liczą się: szybkość reakcji i zdolności organizacyjne, np. podczas wyszukiwania właściwych managerów, stylistów, projektantów i fotografów. Profesjonalny, zgrany zespół jest podstawą do budowania prestiżu firmy. Ponadto u przedsiębiorców i managerów ważne są umiejętności interpersonalne, zwłaszcza w zetknięciu z osobowością projektanta. – Artystom nie zawsze po drodze z biznesem, w którym trzeba iść na pewne kompromisy. Projektantom nie jest łatwo przełknąć tę prawdę. Czasem zdarzają się tarcia – tłumaczy dr Jolanta Tkaczyk, kierownik studiów podyplomowych „Zarządzanie w sektorach mody z VIAMODA” w Akademii Leona Koźmińskiego. Trzeba zbudować spójny język porozumienia. Oryginalny produkt jest podstawą. Aby jednak stał się popularny, należy zapewnić mu odpowiednie nagłośnienie, np. poprzez media społecznościowe bądź za pośrednictwem blogerów modowych. – Bez grupy osób, która zaangażuje się w nagłaśnianie danego produktu czy nowego trendu nie można mówić o wykreowaniu mody – dodaje. Od liderów opinii czy tzw. trendsetterów moda może przeniknąć do rynku masowego. Ekspertka podkreśla też, że moda ma swoje cykle. – Im bardziej uniwersalny produkt, tym dłużej będzie gościł na rynku – wyjaśnia. Trzeba być również świadomym nieustannej walki z geografią, gdyż w innych miejscach produkuje się ubrania, a w jeszcze innych sprzedaje.

 

 

Po czwarte: edukacja się opłaca

Odnaleźć się w świecie biznesu modowego pomogą nam studia podyplomowe z zakresu zarządzania tą gałęzią gospodarki. Unikalny program ma w swojej ofercie Akademia Leona Koźmińskiego. „Zarządzanie w sektorach mody z VIAMODA” to nazwa kierunku, dzięki któremu można zyskać praktyczną wiedzę na temat branży modowej. Na zajęciach, prowadzonych przez praktyków funkcjonujących w branży od lat, kładzie się nacisk na analizę zagadnień na podstawie case studies. Tego typu studia przydadzą się zarówno projektantom mody, którzy nie mieli nigdy nic wspólnego z biznesem, jak i ludziom z wykształceniem ekonomicznym, nieposiadającym doświadczenia artystycznego. – Szczególnie projektantom potrzebne jest mocne osadzenie w biznesie jako takim oraz pokazanie, jak on działa i funkcjonuje. To pozwoli im również zrozumieć, że czasem trzeba iść na pewne ustępstwa, gdyż nie tylko wizja jest ważna, lecz także sukces finansowy – tłumaczy dr Jolanta Tkaczyk. Dzięki studiom można zyskać praktyczną wiedzę o specyfice branży modowej oraz dowiedzieć się, jak opracować dobrze działający i zarabiający biznes modowy. – Zarządzanie firmą z sektora fashion wiąże się z szybkością działania, wykańczającym tempem, nieubłagalnością kalendarza mody, kreowaniem ciągle nowej oferty, walką z czasem i geografią, nieustannym planowaniem łańcucha dostaw od projektu po realizację i sprzedaż – uprzedza Olga Nieścier. Warto być świadomym tych i wielu innych prawd rządzących modowym światem, aby móc skutecznie działać i rozwijać się w jego obrębie. Takie specjalistyczne studia to idealne miejsce dla każdego, kto pragnie rozwijać własną ścieżkę kariery w dziedzinie mody oraz podnosić swoje kwalifikacje zawodowe bądź poszukuje skonkretyzowanej roli zawodowej dla siebie.

Prowadzenie firmy modowej wymaga zrozumienia, z czego płynie satysfakcja końcowego klienta, co motywuje go do zakupu, na co zwraca uwagę. Istotna jest także komunikacja firmy i produktu z potencjalnymi klientami. To rynek złożony z wielu podwykonawców, dlatego warto znać ich specyfikę. Zarządzanie w branży fashion nie należy do łatwych, ale dla wszystkich, którzy ją zrozumieli i opanowali rządzące nią prawa, może być jak ukochana kobieta.

 

***

Zarządzanie w sektorach mody – z VIAMODA” to studia stworzone we współpracy Polsko-Włoskiego Instytutu Designu i Managementu VIAMODA z Akademią Leona Koźmińskiego pod nadzorem dydaktycznym Polimoda International Institute of Fashion Design & Marketing z Florencji. Celem studiów jest kształcenie profesjonalistów w branży mody. To intensywne studia podyplomowe dla absolwentów i młodych profesjonalistów, pragnących uzupełnić swoje przygotowanie biznesowe lub projektowe o znajomość specyfiki organizacji i zarządzania branży modowej (odzież, akcesoria, kosmetyki, media itp.), co umożliwiłoby im skuteczny rozwój zawodowy w tej dziedzinie.

Nadesłał:

RedPen Public Relations
http://redpen.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl