Moda na jedzenie polskich ryb
W dniach 13-16 września 2010, podczas Międzynarodowych Targów Polagra-Food 2010 w Poznaniu, promowane będą polskie ryby słodkowodne i morskie, pod przewrotnym hasłem "Ryby: jesteś tego warta!”. To pierwsza inicjatywa, która sfinansowana została przez branżowy Fundusz Promocji Ryb.
Zasadniczym celem promocji jest zwrócenie uwagi handlowców i menadżerów sektora HoReCa na wykorzystanie surowców rybnych z produkcji krajowej.
Z polskich wód pozyskuje się obecnie 36 mln kg ryb słodkowodnych (głównie: pstrąg tęczowy i karp) oraz około 55 mln kg konsumpcyjnych ryb morskich (głównie: dorsz bałtycki, flądra – stornia, śledź i szprot bałtycki). Oznacza to, że przez cały rok sięgać można po najświeższy surowiec rybny, produkowany od wybrzeża, poprzez pojezierze, aż po pogórze.
„Polska jest, jak delikatesy rybne. W każdym województwie mamy rybaków i hodowców ryb, którzy są w stanie dostarczyć do hurtowni i restauracji najświeższe ryby. Musimy tylko przekonać konsumentów i handlowców, aby zaczęli doceniać świeżość i lokalnych charakter produktów. Importowany produkt, nawet wysokiej jakości nie da nam takiej samej przyjemności, co konsumpcja świeżo złowionej flądry czy pstrąga. Dlatego wybierając się do restauracji, smażalni rybnej, czy też baru warto zapytać kucharza o rybę z lokalnego portu, stawu, czy jeziora. Warto też czasem zaryzykować i dać swojemu podniebieniu szansę na nowe doznania smakowe – nad morzem próbując smacznej belony z zielonymi ościami, a pod Koninem sięgając po szlachetnego suma” – mówi Tomasz Kulikowski, członek komisji zarządzającej Funduszu Promocji Ryb.
Na targach Polagra rozdawane będą materiały promujące walory ryb, a przede wszystkim informujące o ich roli w zdrowej, zrównoważonej diecie, stąd głównym ich hasłem będzie „Ryby – jesteś tego warta!”, nawiązujące do znanej kampanii kosmetyków. Badania amerykańskie pokazują, że niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, zawarte w rybach tłustych (ich bogatym źródłem są np. pstrągi, śledzie, szproty) są niezwykle ważnym elementem zapobiegania takim chorobom cywilizacyjnym, jak: miażdżyca układu krążenia i nadciśnienie. Badania brytyjskie i skandynawskie potwierdziły też rolę kwasów tłuszczowych omega-3 w odpowiednim rozwoju układu nerwowego dziecka już w trakcie ciąży. Smaczne chudy ryby są naszym sprzymierzeńcem w walce z otyłością. Porcja 200 g dorsza bądź flądry zawiera tylko 2-4 g tłuszczu (i zaledwie 80 kcal). Taka sama porcja wieprzowiny to niemal 15 g tłuszczu i aż 150 kcal. Zamiast więc wydawać pieniądze na kosztowne diety odchudzające i kosmetyki, lepiej sięgnąć po naturalnego sprzymierzeńca dobrego samopoczucia i smukłej sylwetki — smakowite dania z ryb.
Często podkreśla się, że Polaków nie stać na ryby. To fakt, że wśród ryb są rarytasy, takie jak wędzony węgorz, delikatny turbot, czy kawior – ikra z jesiotra, ale też pamiętać trzeba, że przeciętnej wielkości patroszony pstrąg (250 g) na grilla kosztuje mniej-więcej tyle, co butelka „Żywca”; za 20 dkg wędzonych szprotów zapłacimy około 2 zł, a za przeciętną puszkę z filetami śledziowymi około 3,50 zł. Nie szukajmy więc usprawiedliwień, by już dziś zmienić dietę na zdrowszą! Na targach Polagra kucharz pokaże, jak w prosty sposób zamienić rybę w nie lada przysmak. Na odwiedzających stoisko będą czekały degustacje m.in. rosołu z karpia i chipsów ze smażonych w głębokim tłuszczu filetów z karpia, szprotek i śledzików. Dla nikogo przysmaków z ryb nie zabraknie.
Organizatorem promocji jest Stowarzyszenie Rozwoju Rynku Rybnego w Gdyni, we współpracy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi Sp. z o.o.. Patronat prasowy przyjął „Magazyn Przemysłu Rybnego”.
Projekt dofinansowany jest przez Fundusz Promocji Ryb, powołany na mocy o funduszach promocji produktów rolno- spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799). Fundusz Promocji Ryb finansowany jest z opłat pobieranych od rybaków, hodowców ryb i firm skupujących ryby wyprodukowane w Polsce.
Nadesłał:
mprfish
|