Murano: teraz z silnikiem diesla
Od wprowadzenia na rynek europejski jesienią 2008 roku druga generacja Murano zajmuje wyjątkowe miejsce w segmencie crossoverów klasy wyższej, jako pojazd łączący interesujące wzornictwo z luksusowym wnętrzem i elastycznymi osiągami zapewniającym przyjemność z jazdy.
Atrakcyjność Murano dla klientów wzrośnie jeszcze bardziej od września dzięki wprowadzeniu do oferty silnika Diesla, co dodatkowo wzmocni pozycję marki Nissan jako lidera w segmencie crossoverów. Wprowadzenie wersji z silnikiem wysokoprężnym zbiega się w czasie z pojawieniem się Juke jako czwartego członka rodziny crossoverów Nissana i rozpoczęciem sprzedaży odnowionej wersji modelu Qashqai.
Pod maskę Murano trafi zmodernizowany czterocylindrowy silnik 2.5 dCi, którego atutami są potężny moment obrotowy, wysoka kultura pracy oraz mniejsze zużycie paliwa i obniżona emisja spalin, co odpowiada aktualnym trendom na europejskim rynku. Silnik Nissana oznaczony symbolem YD25 został poddany kompleksowej modernizacji tuż przed jego wprowadzeniem w modelu Murano.
Wersja silnika przeznaczona do Murano rozwija moc 190 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Przebieg krzywej mocy i momentu obrotowego zapewnia elastyczność i wysoką kulturę pracy, a imponująca wartość momentu doskonale pasuje do charakteru Murano.
Zmiany wprowadzone w silniku obejmują nowy system bezpośredniego wtrysku paliwa wytwarzający ciśnienie 2000 bar zamiast dotychczasowych 1800 bar. Zwiększenie ciśnienia oznacza, że paliwo rozpylane jest na jeszcze mniejsze drobiny, co zwiększa efektywność spalania. Nowa głowica cylindrów z równoległymi kanałami poprawia efektywność wirowania w procesie spalania oraz płynność suwów ssania i wydechu. W nowej turbinie o zmiennej geometrii (variable nozzle turbo - VNT) hydrauliczny system sterowania zastąpiono zapewniającym szybsze reakcje sterowaniem elektrycznym.
Silnik jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF), dzięki któremu Murano spełnia wymagania normy emisji Euro 5.
Automatyczna skrzynia biegów
W ramach zintegrowanego zespołu napędowego silnik połączony jest z sześciobiegową przekładnią zapewniającą płynną i dyskretną zmianę biegów oraz elastyczne przyspieszanie. Odpowiednio dobrana charakterystyka konwertera momentu obrotowego zapewnia elastyczność, a układ logiczny sterujący zmianą przełożeń został zaprojektowany pod kątem maksymalnego wykorzystania wysokiego momentu obrotowego przy jednoczesnej optymalizacji zużycia paliwa.
Skrzynia wyposażona jest też w układ adaptacyjnego sterowania zmianą przełożeń ASC (Adaptive Shift Control), który modyfikuje algorytm przełączania biegów w zależności od stylu i warunków jazdy, utrzymując na przykład niskie przełożenie w trakcie zjazdu ze wzniesienia w celu bardziej efektywnego hamowania silnikiem.
Moc przekazywana jest na koła za pośrednictwem zaawansowanego układu ALL MODE 4x4-i, włączającego napęd także na tylną oś w przypadku wykrycia utraty stabilności lub przyczepności.
Supernowoczesne wzornictwo
Jednym z głównych czynników decydujących o atrakcyjności Murano jest jego sylwetka, czyli połączenie atrybutów SUV-a z dynamicznymi cechami sportowego sedana. Dolna część nadwozia podkreśla typową dla pojazdów sportowo-użytkowych solidność i masywność. Muskularny wygląd to także zasługa wyraźnie zarysowanych nadkoli i przetłoczeń w dolnej części drzwi.
Górna część nadwozia jest bardziej dynamiczna dzięki mocno pochylonej szybie czołowej i wznoszącej się dolnej krawędzi ostatniego bocznego okna, która jest charakterystycznym detalem stylistycznym wszystkich crossoverów Nissana.
Lakier z powłoką Scratch Shield
Nadwozie Murano jest pokryte lakierem z innowacyjną powłoką Scratch Shield. Jest to przezroczysta warstwa lakieru dużo bardziej odporna na zadrapania w porównaniu z tradycyjnymi lakierami bezbarwnymi, dzięki czemu nadwozie znacznie dłużej wygląda jak nowe. Lakier ma także zdolność samoczynnego wygładzania drobnych zadrapań i powrotu do stanu zbliżonego do oryginalnego. Tę właściwość zapewnia specjalna wysoce elastyczna żywica stanowiąca składnik przezroczystej warstwy lakieru. Gęsta żywica poprawia także wytrzymałość lakieru. W razie zadrapania warstwa z dodatkiem żywicy już po kilku dniach wraca do pierwotnego stanu i nadwozie pozostaje nieskazitelnie gładkie.
Klasa biznes
W luksusowym wnętrzu kierowca i pasażer mogą poczuć się jak w klasie biznesowej. Estetyka wskaźników, fotele, subtelne i nastrojowe oświetlenie oraz materiały wysokiej jakości, takie jak łączona podwójnymi szwami skóra i aluminiowe detale, sprawiają, że kabina przypomina raczej wnętrze luksusowego sedana niż sportowego SUV-a.
Elegancji towarzyszy funkcjonalność zapewniająca komfort podróżowania Nissanem Murano.
Do standardowego wyposażenia należy skórzana tapicerka i aluminiowe akcenty w kabinie, nawigacja satelitarna z 7-calowym kolorowym wyświetlaczem, inteligentny kluczyk i przycisk do uruchamiania i wyłączania silnika w desce rozdzielczej oraz automatyczna klimatyzacja z łagodnie działającymi nawiewami. Ustawienie przednich foteli jest sterowane elektrycznie. W fotelu kierowcy można regulować aż osiem ustawień, w tym podparcie części lędźwiowej kręgosłupa. Funkcja podgrzewania montowana jest standardowo w fotelach przednich i opcjonalnie w siedzeniach tylnych.
Zamykaniem i otwieraniem tylnej klapy można sterować za pomocą pilota, a złożenie oparć tylnych siedzeń wymaga jedynie naciśnięcia przycisku. Podnoszenie oparć także odbywa się za pomocą elektrycznych siłowników uruchamianych przełącznikiem w bagażniku lub na desce rozdzielczej.
Boczna i tylna kamera parkingowa
Rozwiązaniem, które najbardziej ułatwia eksploatację nowego Murano są chyba jednak kamery parkingowe. Oprócz oczywistej w tej klasie pojazdu tylnej kamery, w nowym Murano zastosowano także dodatkową kamerę w lusterku bocznym od strony pasażera. Obraz z kamer przekazywany na wyświetlacz w desce rozdzielczej umożliwia zobaczenie przeszkód ukrytych zwykle w tzw. martwym polu w trakcie manewrowania na parkingu.
W bogatszej wersji wyposażenia dostępne są także takie elementy, jak relingi dachowe wykonane częściowo z matowego aluminium, podgrzewane tylne siedzenia, elektryczna regulacja ustawienia kierownicy (w pionie i poziomie) oraz inteligentny kluczyk z funkcją pamięci ustawień fotela kierowcy, kierownicy i lusterek bocznych.
Bluetooth
Pokryta skórą kierownica ma zestaw przycisków do sterowania systemem audio, telefonem i tempomatem. Do standardowego wyposażenia należy też moduł Bluetooth, co oznacza brak problemów z kompatybilnością w przypadku większości najnowszych modeli telefonów. Nie ma także potrzeby umieszczania telefonu w specjalnym statywie, aby można było z niego korzystać bez odrywania rąk od kierownicy.
System nagłośnienia Bose®
Murano jest standardowo wyposażony w system nagłośnienia Bose® zaprojektowany specjalnie z uwzględnieniem akustyki kabiny pojazdu.
System składający się z 11 głośników najwyższej klasy i 10-kanałowego wzmacniacza pozwala uzyskać jakość dźwięku zbliżoną do koncertu na żywo. Systemem steruje wzmacniacz Bose® z korektorem umożliwiającym wprowadzanie indywidualnych ustawień oraz zaprojektowanym przez producenta układem cyfrowego przetwarzania sygnału. Para głośników niskotonowych Bose RichbassTM montowanych we wnęce koła zapasowego pozwala słuchać realistycznego dźwięku bez uszczerbku dla przestronności kabiny.
W prawie wszystkich 11 głośnikach systemu zastosowano magnesy neodymowo-żelazowo-borowe (NdFeB) zamiast konwencjonalnych magnesów ferrytowych spotykanych w większości głośników. Magnesy NdFeB są mniejsze i lżejsze od magnesów ferrytowych, ale tak samo silne. Dzięki temu system pozwala cieszyć się pełnią dźwięku bez nadmiernego zwiększania masy pojazdu. Wrażenie przejrzystości, przestrzenności i realizmu dźwięku potęguje innowacyjna konstrukcja systemu z korektorem i cyfrowym przetwarzaniem sygnału. W skład systemu nagłośnienia wchodzi także odtwarzacz na 6 CD w desce rozdzielczej i radio z zakresem AM/FM.
Pozostałe opcje
Jako wyposażenie opcjonalne dostępny jest jeszcze tylko lakier metalizowany, system rozrywki dla pasażerów podróżujących z tyłu z odtwarzaczem DVD i ekranem podwieszanym pod sufitem pojazdu oraz fabryczny autoalarm.
„Wprowadzenie silnika Diesla do oferty Murano następuje w czasie, kiedy Nissan umacnia pozycję lidera i pionierskiej marki w segmencie crossoverów. Murano był oczywiście pierwszym crossoverem w naszej ofercie. Obecna druga generacja dzięki silnikowi wysokoprężnemu będzie atrakcyjna dla jeszcze szerszego kręgu odbiorców na europejskim rynku" - powiedział Simon Thomas, Starszy Wiceprezes ds. Sprzedaży i Marketingu w europejskim oddziale Nissana.
„Ponadto rozpoczęliśmy właśnie dostawy zmodernizowanego niedawno Qashqaia. Mamy nadzieję na kontynuację ogromnego sukcesu w Europie. Od chwili premiery rynkowej popyt na Qashqaia co roku przewyższał nasze oczekiwania i moce produkcyjne fabryki w Sunderland w Wielkiej Brytanii, która wkrótce będzie musiała uruchomić trzecią zmianę, aby zaspokoić zapotrzebowanie na swoje produkty" - dodał Thomas.
„Uzupełnieniem oferty crossoverów będzie Juke, którego sprzedaż rozpocznie się jesienią. Mocnymi punktami tego małego crossovera będą świeżość i dynamizm, których jak dotąd brakuje w przewidywalnym segmencie B".