Najważniejsze zasady merchandisingu


Najważniejsze zasady merchandisingu
2013-11-22
Wobec stale rosnącej konkurencyjności w branży sprzedaży, producenci zmuszeni byli poszukać rozwiązań, które pomogłyby im odpowiednio wyróżnić ich towary na sklepowych półkach.

Sztuka przykuwania uwagi klientów szybko zyskała miano merchandisingu i stała się obowiązkowym wręcz elementem każdej efektywnej strategii sprzedaży. Mimo, iż większość z nas zdaje sobie mniej więcej sprawę z tego, czym zajmuje się merchandiser, warto bliżej przyjrzeć się podstawowym założeniom, na których opiera on swoje działania.


Specyfika decyzji zakupowych

Jak pokazują specjalistyczne badania, najczęściej konsumenci (mimo, że nie do końca zdają sobie z tego sprawę) podejmują większość swoich decyzji zakupowych dopiero w samym punkcie sprzedaży. Oczywiście duży wpływ na to, co znajdzie się w naszym koszyku, mają kwestie takie jak przywiązanie do marki, pozytywne lub negatywne doświadczenia związane z danym artykułem, jak również jego cena. Okazuje się jednak, że bardzo istotne jest również samo rozmieszczenie towarów na półce - chętniej sięgamy bowiem po produkty, które znajdują się na wysokości oczu. To właśnie tego typu wiedzę wykorzystują w swojej pracy specjaliści od merchandisingu.

Wiedza przydatna w sprzedaży

W zwiększeniu sprzedaży różnego rodzaju artykułów bardzo pomocna jest również znajomość przyzwyczajeń konsumentów. Zdecydowana większość z nas porusza się po terenie sklepu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wiedząc o tym merchandiser może w taki sposób rozmieścić poszczególne działy z towarami, żeby zainteresować nas jak największą ich ilością. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli weszliśmy do sklepu jedynie po pieczywo, to spacerując do punktu jego sprzedaży na 80% naszą uwagę przykuje także co najmniej jeden inny produkt, który ostatecznie kupimy. Więcej o merchandisingu na stronie: http://www.iqfm.pl/narzedzia/sell-through/merchandising/

Tego typu przykłady można oczywiście mnożyć, np. częściej sięgamy po produkty ustawione z prawej strony, bodźce w sklepie odbieramy wszystkimi zmysłami, rzadziej wybieramy produkty wokół których półki świecą pustakami itd. Są to oczywiście jedynie podstawowe i niezbyt złożone kwestie, stanowiące punkt wyjścia do zdobycia naprawdę specjalistycznej wiedzy. Na to potrzeba jednak wieloletniego zbierania doświadczeń i ciągłego pogłębiania fachowej wiedzy.

Nadesłał:

listopad

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl