Nissan 370Z Roadster - silnik i zespół napędowy
Sercem Roadstera jest potężny 24-zaworowy silnik V6 VQ o pojemności 3,7 litra z czterema wałkami rozrządu i bezstopniową regulacją faz rozrządu (VVEL).
W modelu na rok 2010 silnik spełnia wymagania normy Euro 5. Najnowsza „zetka" wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię manualną z unikatowym rozwiązaniem Nissana Syncro-Rev Control, zapewniającym perfekcyjnie płynną zmianę przełożeń. Alternatywą dla przekładni manualnej jest siedmiobiegowy automat z układem dostosowującym prędkość obrotową silnika przy redukcji biegu Downshift Rev Matching.
Dzięki optymalizacji faz rozrządu silnik rozwija moc 328 KM, czyli o 5 procent więcej niż jednostka w poprzednim modelu, a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 363 Nm. Dzięki technologii VVEL silnik zużywa o 6 procent paliwa mniej, a dzięki optymalnym proporcjom mieszanki paliwowo-powietrznej jest też bardziej elastyczny.
Układ VVEL ma zwartą konstrukcję i nie jest skomplikowany mechanicznie (tylko 13 ruchomych elementów), co wyróżnia go na tle konkurencyjnych rozwiązań. Fazą ssania kierują same zawory, dlatego reakcja na sygnały z przepustnicy jest natychmiastowa. W testach inżynierowie Nissana zanotowali czas reakcji do 32 procent krótszy w porównaniu z konkurencyjnymi systemami zmiennych faz rozrządu z tradycyjnymi sprężynami zaworów.
370Z ze skrzynią manualną spala 11,2 litra paliwa 100 kilometrów i emituje 262 g CO2 na kilometr, czyli o 9 procent mniej w porównaniu z poprzednikiem. W Roadsterze z automatem zużycie paliwa i emisja kształtują się na poziomie odpowiednio 10,9 l/100 km i 254 g, co oznacza 12-procentową poprawę w zakresie emisji CO2.
Osiągi powinny usatysfakcjonować większość klientów: podobnie jak Coupé Roadster rozpędza się do 250 km/h (oczywiście tam, gdzie to jest dozwolone) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy ze skrzynią manualną lub w 5,8 sekundy z automatem.
Skrzynia manualna może być wyposażona w tryb S-Mode (standard w GT Pack), w którym działa opracowany przez Nissana nowy układ Synchro Rev Control (SRC). SRC zapewnia dostosowanie prędkości obrotowej silnika do przełożenia, które zamierza włączyć kierowca. Jego działanie oparte jest na perfekcyjnym naśladowaniu techniki jazdy z jednoczesnym wciskaniem hamulca i przyspieszenia przy zmianie biegu.
Czujniki umieszczone w sprzęgle oraz dźwigni zmiany biegów monitorują działania kierowcy. Na podstawie sygnału z czujników system dodaje gazu przy redukcji lub utrzymuje stałą prędkość obrotową przy włączaniu wyższego biegu. System aktywuje się w chwili wykrycia ruchu pedału sprzęgła i wykonuje odpowiednią operację w chwili przesuwania dźwigni zmiany biegów. Na podstawie informacji ze wspomnianych czujników oraz prędkości pojazdu SRC „wie", kiedy kierowca zwalnia przed zakrętem lub zamierza włączyć wyższy bieg.
Po raz pierwszy w Europie „zetka" w wersji roadster oferowana jest także z automatyczną skrzynią biegów. Nissan opracował specjalną sportową przekładnię, doskonale pasującą do charakteru tego samochodu. Nowa skrzynia może wprawdzie pracować jako tradycyjny automat, ale entuzjaści sportowej jazdy będą ją raczej traktować jako skrzynię manualną z automatycznym sprzęgłem, w której biegi można zmieniać dźwignią lub manetkami przy kierownicy. Dlatego skrzynię skonstruowano w taki sposób, aby uzyskać maksymalnie szybkie tempo ręcznej zmiany przełożeń w porównaniu z trybami manualnymi innych skrzyń automatycznych.
Wysoko ustawiony próg przełączania biegów zapobiega automatycznemu włączeniu wyższego biegu w trybie manualnym przy wysokiej prędkości obrotowej oraz ogranicza straty spowodowane nadmiernym zużyciem paliwa przy poślizgu przemiennika momentu napędowego. Charakterystyka skrzyni biegów pozwala także na skuteczne hamowanie silnikiem i natychmiastową elastyczną reakcję jednostki napędowej na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Do spokojniejszej jazdy służy tryb pracy skrzyni biegów oznaczony literą D.
Downshift Rev Matching (DRM) automatycznie chwilowo zwiększa otwarcie przepustnicy przy ręcznej redukcji biegu, zapewniając płynną zmianę przełożenia.