Nissan NV200 - prosta, atrakcyjna sylwetka i bezkonkurencyjna przestronność
NV200 to pojazd o jednobryłowym nadwoziu, doskonale prezentującym się jako samochód rodzinny i jako wyjątkowo funkcjonalny pojazd do pracy. Dzięki przemyślanej konstrukcji samochód wyróżnia się największą przestrzenią ładunkową w swojej klasie.
Mimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych, gwarantujących zwrotność i sprawne poruszanie się po zatłoczonych ulicach można przewozić nim towar na dwóch standardowych europaletach. Przestronne wnętrze oznacza także, że w wersji osobowej NV200 doskonale sprawdza się jako samochód rodzinny.
Oszczędne i funkcjonalne wzornictwo łączy elementy stylistyczne samochodów osobowych i pojazdów dostawczych marki Nissan, uzupełnione o unikatowe rozwiązania, takie jak mocno wznosząca się dolna krawędź szyby w przednich drzwiach bocznych. Linia wyznaczona tą krawędzią ciągnie się aż do przedniej części nadwozia, co sprawia wrażenie, jakby NV200 znajdował się w ruchu nawet kiedy jest zaparkowany. Z kolei dodatkowe okienka boczne poprawiają widoczność.
W NV200 Combi szyby boczne znajdują się praktycznie na całej długości pojazdu, tworząc jednolitą płaszczyznę bez widocznych ram czy słupków. Klamki zewnętrzne także zostały zamontowane w zagłębieniach i nie wystają poza obrys nadwozia. W wersji Comfort szyby w drzwiach przesuwanych można otwierać w celu lepszej wentylacji wnętrza.
Odpowiednikiem wznoszącej się krawędzi szyby bocznej w przednich drzwiach jest głębokie przetłoczenie w drzwiach przesuwanych, przechodzące w prowadnicę w ostatnim bocznym segmencie nadwozia.
Charakterystyczny przód NV200 to zasługa nowego wzoru grilla Nissana, który łączy się z sięgającymi na boki pojazdu kloszami reflektorów. Zderzaki w kolorze nadwozia to element wyróżniający wersję Combi Comfort.
Z tyłu van wyposażony jest w dwuskrzydłowe drzwi dzielone w proporcji 70/30, z opcjonalnym przeszkleniem i wycieraczką w wersji Comfort.
Combi standardowo ma z tyłu w dwuskrzydłowe przeszklone drzwi, ale zarówno w wersji dostawczej, jak i osobowej samochód może być wyposażony w podnoszoną jednoczęściową klapę.
Szczególną uwagę zwrócono na precyzję montażu elementów nadwozia. Szczeliny pomiędzy poszczególnymi panelami mają szerokość i dokładność dopasowania spotykaną raczej w wysokiej jakości samochodach osobowych niż w pojazdach dostawczych. NV200 to godny przedstawiciel marki Nissan, którego elegancka sylwetka jest zasługą prostoty formy.
Wnętrze
Mimo kompaktowych rozmiarów (4,4 m długości, 1,86 m wysokości i 1,695 m szerokości) NV200 dysponuje imponująco przestronnym wnętrzem. Dzięki przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym, pod względem wielkości przestrzeni ładunkowej NV200 nie ustępuje vanom o znacznie większym rozstawie osi.
Podłoga przestrzeni ładunkowej ma w najwęższym miejscu (między wnękami kół) 1,22 m szerokości i aż 2,04 m długości.
Wymiar ten można jeszcze powiększyć. Van Comfort z pakietem Cargo wyposażony jest w ruchomą przegrodę i składany fotel pasażera, co pozwala umieścić we wnętrzu pojazdu przedmiot o długości do 2,8 metra. NV200 wyróżnia się też najniższym progiem załadunku w swojej klasie - zaledwie 524 mm nad podłożem - oraz wielkim otworem drzwiowym z tyłu, ułatwiającym załadunek i rozładunek. W sumie kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi 4,2 m3, czyli o około 25 procent (lub 1 m3) więcej w porównaniu z konkurencyjnymi modelami na rynku. Maksymalna ładowność NV200 to 752 kilogramy.
Wszystkie te parametry przekładają się na najbardziej praktyczne rozwiązanie skrzyni ładunkowej w tej klasie pojazdów. Długa i szeroka podłoga oznacza, że do NV200 zmieszczą się naraz aż dwie standardowe europalety z towarem.
Przestronność wnętrza uzyskano stosując szereg rozwiązań, takich jak wyższa pozycja kierowcy i specjalna konstrukcja tylnego zawieszenia.
Zbiornik paliwa znajduje się pod fotelem pasażera z przodu, a wlew paliwa umieszczono w słupku B za drzwiami kierowcy. W kompaktowym tylnym zawieszeniu zastosowano pojedyncze resory piórowe, które charakteryzują się odpowiednią wytrzymałością niezbędną w pojazdach dostawczych, ale nie zmniejszają komfortu jazdy przy zachowaniu dużej szerokości przestrzeni ładunkowej.
W podłodze vana zamontowano sześć zaczepów do mocowania ładunku, po trzy z każdej strony. W wersji Basic zastosowano pełną przegrodę stalową, a wersja Comfort wyposażona jest w przeszkloną przegrodę.
Kokpit NV200 jest równie przestronny. Wysoka pozycja za kierownicą w połączeniu ze zwrotnością pojazdu ułatwia poruszanie się po mieście, a ilość miejsca w kabinie na wysokości barków jest porównywalna z modelami konkurencyjnymi mimo węższego nadwozia.
Obszerna przestrzeń ładunkowa to integralna cecha wnętrza, w którym wygospodarowano liczne schowki na drobiazgi i dokumenty. Nie zabrakło kieszeni w drzwiach, uchwytów na monety, karty, kubki i butelki, a także wygodnych haczyków. W ukrytej przegródce w górnej części schowka w desce rozdzielczej zmieści się aparat fotograficzny, telefon komórkowy lub ważne dokumenty. W vanach Comfort oraz wszystkich odmianach Combi schowki znajdują się także pod fotelami, a na oparciu składanego fotela pasażera zamontowano wyprofilowany pulpit, na którym można ustawić laptop.
Panel instrumentów wykończono w kontrastujących kolorach w górnej i dolnej części. Na desce rozdzielczej dominuje system samochodowej rozrywki, pod którym znajdują się przełączniki systemu ogrzewania i wentylacji. Ukształtowana na podobieństwo joysticka dźwignia zmiany biegów jest osadzona nie w podłodze, a właśnie pośrodku dolnej części deski rozdzielczej.
Przed oczami kierowcy znajduje się jeden wskaźnik - prędkościomierz - ale cyfrowe wskazania obrotomierza podawane są na wielofunkcyjnym pokładowym wyświetlaczu. Kierowca może z niego odczytać także godzinę, informacje z komputera pokładowego, przebieg dzienny i całkowity oraz zalecenia programowalnego systemu podpowiadającego odpowiedni moment na zmianę przełożenia pod kątem ekonomiki jazdy.
Komputer można także zaprogramować tak, aby informował o zbliżających się przeglądach, przekroczeniu określonego limitu prędkości, a nawet o terminach zmiany opon.
Wnętrze: 5- i 7-miejscowe Combi
W przestronnym wnętrzu NV200 Combi może wygodnie podróżować nawet 7 osób. W środkowym rzędzie znajdują się trzy miejsca siedzące, a ostatni składany rząd foteli to dwa miejsca dostępne opcjonalnie w wersji Comfort.
Środkowy rząd siedzeń jest dzielony w układzie 60/40. Siedzenia te można złożyć i schować pod przednimi fotelami, powiększając w ten sposób przestrzeń bagażową (lub ułatwiając dostęp do trzeciego rzędu foteli, o ile jest on zamontowany). Dwa fotele w ostatnim rzędzie można składać indywidualnie, odsuwając je na boki przestrzeni ładunkowej. Nie ma potrzeby demontowania żadnego z foteli w razie konieczności powiększenia przestrzeni bagażowej. Dzięki temu fotele są zawsze pod ręką i nie trzeba szukać na nie dodatkowego miejsca w garażu. Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu foteli pojemność przestrzeni ładunkowej siedmiomiejscowego NV200 wynosi 2,9 m3. W wersji pięciomiejscowej analogiczna wartość to 3,1 m3.
Jeżeli wszystkie siedzenia są rozłożone, za tylnym rzędem foteli zmieszczą się jeszcze dwie duże walizki. Po złożeniu ostatniego rzędu foteli do samochodu można załadować aż pięć takich walizek. Po złożeniu wszystkich foteli pasażerów pojazdem można przewozić trzy górskie rowery bez konieczności demontowania ich przednich kół.
Oparcia foteli w drugim i trzecim rzędzie można pochylać w zakresie do 45 stopni. Oparcia przednich foteli pochylają się o 68 stopni. Każdy z siedmiu foteli jest wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.