Po początkowym ożywieniu, możliwości przewozowe od marca znów maleją
Trzydzieste piąte wydanie Transport Market Monitor, magazynu wydawanego przez Capgemini Consulting oraz Transporeon, przedstawia dynamikę europejskiego rynku transportowego.
Trzydzieste piąte wydanie magazynu Transport Market Monitor (TMM), opracowywanego przez Transporeon i Capgemini Consulting, pokazuje, że możliwości przewozowe, po sezonowym ożywieniu na początku 2018 roku, od marca znowu maleją.
Główne punkty raportu:
• W I kwartale 2018 roku wskaźnik możliwości przewozowych wzrósł o 53,3% w porównaniu do poprzedniego kwartału, osiągając poziom 110,1. W porównaniu z I kwartałem 2017 roku wskaźnik ten jest niższy o 2,4%.
• Wskaźnik cen w I kwartale 2018 roku wyniósł 92,1, co oznacza 14,7% spadek w porównaniu do poprzedniego kwartału (107,9). Patrząc na dane z I kwartału 2017 roku, wskaźnik cen w analogicznym okresie br. wzrósł o 7,1%.
• W odniesieniu do poprzedniego kwartału, wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł o 3%. Jednocześnie, jest on o 3% wyższy od wskaźnika odnotowanego w I kwartale 2017 roku.
• Przewiduje się, że europejski indeks przepływu w handlu wzrośnie o 18,3% w I kwartale 2018 roku.
Lars Vitters, Manager ds. Łańcucha Dostaw w Capgemini, zauważa: „Pomimo spodziewanego wzrostu wolumenu handlu europejskiego, wskaźnik możliwości przewozowych osiągnął w lutym 2018 roku rekordowy poziom 131,9. Jednak, w porównaniu do I kwartału ubiegłego roku, w analogicznym okresie br. koszty transportu wzrosły o ponad 7%. Bezpośredni wpływ na to może mieć pogłębiający się niedobór paliwa i niewystarczająca liczba dostępnych kierowców w Europie, a dodatkowo również spodziewany wzrost ich wynagrodzeń. Przewidujemy, że koszty transportu będą rosły w ciągu całego roku”.
Oliver Kahrs, Dyrektor ds. Rozwoju w Transporeon, dodaje: „Po sezonowym wzroście możliwości przewozowych na początku roku, w marcu spedytorzy ponownie dysponowali znacznie mniejszą przestrzenią załadunkową. Ceny transportu w I kwartale 2018 roku były o 7% wyższe od ubiegłorocznych. Usługodawcy spodziewają się więc, że w ciągu roku zdolności przewozowe znów się zmniejszą, podobnie jak miało to miejsce w 2017 roku. Przypuszczenia te potwierdzają również nasze najnowsze, wewnętrzne dane oraz sprawozdania Komisji Europejskiej, która nadal przewiduje dynamiczny wzrost gospodarczy w Europie”.
Nadesłał:
MultiComm
|