Praca zdalna Polaków w badaniu VELUX


2022-04-12
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez VELUX we współpracy z Ipsos, 46% osób pracujących zdalnie deklaruje, że robi to cztery lub pięć dni w tygodniu. Globalna zmiana modelu pracy, spowodowała gwałtowny wzrost zapotrzebowania na przestrzeń w domu przeznaczoną na home office.

Firma VELUX przeprowadziła globalne badanie1, aby dowiedzieć się, co Polacy myślą na temat pracy zdalnej, z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć, i czego potrzebują do stworzenia przestrzeni sprzyjającej pracy z domu. Większość respondentów uważa, że w ich przypadku podział na życie prywatne i zawodowe jest obecnie dobrze wyważony, a nawet woleliby częściej pracować z domu ze względu na zalety tego rodzaju pracy: 43% respondentów z Polski uważa, że oszczędza czas przeznaczony na dojazdy do pracy, 47% oszczędza pieniądze wydawane na jedzenie, ubranie i transport, a 37% twierdzi, że dzień pracy jest bardziej elastyczny. Jeśli chodzi o korzyści osobiste, 66% osób pracujących zdalnie zgodziło się z tym, że dzięki pracy z domu czują większą swobodę, 60% stwierdziło, że ma więcej wolnego czasu, a 54%, że poprawia to ogólną jakość ich życia.

„Praca z domu i model hybrydowy najprawdopodobniej zostaną z nami na dłużej. Możemy założyć, że będzie to miało wpływ na każdy aspekt naszego życia, w tym na sposób, w jaki projektujemy, aranżujemy i remontujemy nasze domy i mieszkania” – zauważa Agnieszka Kamińska, kierownik ds. komunikacji, VELUX Polska.

Praca zdalna spowodowała, że Polacy zaczęli przywiązywać dużą wagę do stworzenia odpowiednich warunków do pracy z domu. Jedną z największych potrzeb, którą dostrzega 6 na 10 pytanych jest dostęp do światła naturalnego. Światło dzienne jest dla nich bardzo lub niezwykle ważne – tak jak świeże powietrze (57%) i temperatura w pomieszczeniu (56%). Jednocześnie tylko 42% respondentów jest naprawdę zadowolonych z dostępu do światła dziennego w obecnym miejscu przeznaczonym do pracy.

Jak stworzyć najlepszą przestrzeń do pracy z domu

Idealne miejsce do pracy z domu - pomagające się skoncentrować i zachować motywację do pracy - to dodatkowa przestrzeń oświetlona światłem naturalnym, przewietrzona, oddzielona od innych części domu. Jeżeli szukamy miejsca, które można by zaadaptować na potrzeby biura w domu, doskonałym rozwiązaniem będzie poddasze nieużytkowe, gdyż ma szczególnie przytulny klimat i pomaga oddzielić życie prywatne od obowiązków służbowych. A doświetlenie pomieszczenia i dostęp do świeżego powietrza, dzięki oknu dachowemu to najłatwiejszy sposób na przekształcenie go w biuro domowe i poprawienie warunków pracy. Wydaje się, że coraz więcej osób korzysta z tej możliwości - 17% Polaków pracujących zdalnie, już przekształciło swoje nieużytkowe poddasze w miejsce nadające się do zamieszkania i pracy.

„Miejsce do pracy w domu nie tylko musi być wygodne i umożliwiać wydajną pracę, lecz także powinno pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie, zdrowie psychiczne i fizyczne. Dlatego tak ważny jest lepszy dostęp do światła dziennego i świeżego powietrza” — powiedziała Agnieszka Kamińska.

Dostrzega to coraz więcej Polaków. Z badania wynika, że instalowanie lub wymiana okien, są trzecim najważniejszym elementem przekształcania przestrzeni domowej w miejsce pracy, zaraz za zakupem nowych mebli i wyposażenia oraz malowaniem czy odnawianiem ścian. Jak wynika z badania 14% respondentów już zamontowało lub wymieniło okna, doceniając benefity światła dziennego. Warto pamiętać, że lokalizację i wielkość okien dachowych można łatwo dostosować do potrzeb aranżacyjnych przestrzeni, którą chcemy doświetlić.

Dostosowanie domu do pracy zdalnej, która najprawdopodobniej zagościła u nas na dobre, zachowując przy tym równowagę między życiem prywatnym i zawodowym, będzie dla nas coraz ważniejsze. Dlatego w naszym najlepszym interesie leży stworzenie takiej przestrzeni na home office, która będzie sprzyjać motywacji do pracy, i co najważniejsze – zapewni nam zdrowie i komfort.

_________________                                    

1 Firma VELUX we współpracy z Ipsos przeprowadziła ankietę wśród 15 504 respondentów z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Belgiii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Danii, Szwecji, Francji, Hiszpanii, Włoch, Republiki Czeskiej, Polski, USA i Australii w badaniu zatytułowanym „The Work from Home Experience, 2021” [„Doświadczenie pracy z domu, 2021”].

Nadesłał:

ewa.lukawska@targetpr.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl