PRAKTYKA PRZEDE WSZYSTKIM - MODELE WSPÓŁPRACY MIĘDZY BIZNESEM A UCZELNIĄ


PRAKTYKA PRZEDE WSZYSTKIM - MODELE WSPÓŁPRACY MIĘDZY BIZNESEM A UCZELNIĄ
2013-03-06
Czy można nauczyć się jeździć na nartach tylko z książek? Czy można nauczyć się pływania słuchając wykładów? Odpowiedzi na powyższe pytania wydają się oczywiste. Obecnie toczy się w mediach dyskusja nad słabością polskich uczelni.

Jest to jedna strona medalu. Istnieją również uczelnie innowacyjne, które wraz z partnerami, wprowadzają studentów w realia świata biznesu. Jednym z takich przykładów jest Bielska Wyższa Szkoła im. J. Tyszkiewicza, która wraz firmą DB Schenker, oferuje przedmiot  „Zarządzanie logistyczne w praktyce”.

Nauczenie się nowych kompetencji wymaga zarówno teorii, jak i praktyki. Mówi się często o uczeniu się poprzez doświadczenie – w biznesie taka forma nauki jest naturalna, lecz świat akademicki przywiązuje często zbyt dużą wagę do teorii. Stąd pomysł na stworzenie dla studentów BWS zajęć w partnerstwie z przedsiębiorstwami. Projekt z firmą DB Schenker jest przykładem współpracy, gdzie wszystkie strony odnoszą korzyści.

Korzyści dla studentów

Jak podkreśla dr Jakub Brdulak, prowadzący przedmiot oraz inicjator przedsięwzięcia, korzyści dla studentów wynikających z takiej współpracy jest wiele. Konfrontacja wiedzy teoretycznej z rzeczywistymi potrzebami rynku, poznanie firmy, a przede wszystkim - możliwość zostania zauważonym, to tylko niektóre z nich. Certyfikaty otrzymywane przez studentów na zakończenie tego typu współpracy mają również swoją wagę dla przyszłych kandydatów ubiegających się o pracę.

Korzyści dla firmy partnerskiej

Firmy partnerskie również korzystają na takiej współpracy. Stanowi to dla nich okazję do świeżego spojrzenia na dany temat. Może okazać się również całkiem efektywnym i elastycznym procesem rekrutacji przeszkolonych już wstępnie osób. Bezcenna jest także budowa pozytywnego wizerunku wśród społeczeństwa, gdyż taka firma postrzegana jest często jako innowacyjna i współpracująca z wieloma różnorodnymi interesariuszami.

Co na to wykładowcy?

Firma jako partner zajęć niewątpliwie podnosi ich atrakcyjność. Jak zapewnia dr Jakub Brdulak – dla wykładowcy jest bardzo ciekawy źródło nowej wiedzy. Nie tylko się studenci uczą podczas takiej współpracy, ale również pracownicy naukowi. Oczywiście prowadzenie takiego projektu wymaga od wykładowcy dużej elastyczności i gotowości do ciągłego zmieniania zajęć – przeważnie w każdym semestrze partner biznesowy zgłasza inny temat do realizacji przez studentów. Poza tym wykładowca z jednej strony oczywiście reprezentuje uczelnię, ale z drugiej strony musi dbać o potrzeby firmy. Tak więc musi cały czas szukać takich rozwiązań, aby i studenci i firma byli zadowoleni przy zachowaniu pewnych akademickich standardowych np. w obszarze obiektywanna.koczur@tyszkiewicz.edu.pl

Nadesłał:

Bielska Wyższa Szkoła im. Józefa Tyszkiewicza
http://www.tyszkiewicz.edu.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl