Rabaty i gratisy przyciągają turystów
Rabaty i darmowe wycieczki fakultatywne. To dwa, główne magnesy przyciągające w tym sezonie klientów do wcześniejszych zakupów turystycznej oferty letniej.
Gwarancja niezmienności ceny, podobnie jak ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z imprezy oraz możliwość niskiego zaliczkowania przy podpisywaniu umowy niemal nie zrobiły wrażenia na klientach internetowych. Portale turystyczne EasyGo.pl i Wakacje.pl przeprowadziły analizę zachowań zakupowych klientów kupujących wakacje w promocyjnej sprzedaży wcześniej taniej.
Po trudnym i spadkowym w wynikach finansowych roku (2009) w branży turystycznej organizatorzy z całą pewnością nauczyli się jednego. Jeśli chcą sprzedawać oferty letnie z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem muszą zagwarantować swoim klientom niezmienność ceny. W tym sezonie ta opcja stała się dla większości biur niemal standardem. Zaledwie kilku touroperatorów oferowało swoim klientom taką opcję za niewielką dopłatą (od 45 do 100 zł za osobę) w drugim etapie promocji (od lutego 2010). Prawie wszystkie biura utrzyma ją aż do końca marca.
TABELA 1
A jak zachowywali się sami kupujący? Wydaje się, że przygotowanie touroperatorów nie zrobiło na kupujących większego wrażenia. - Trudno odpowiedzieć jednoznacznie co było powodem takich zachowań - analizuje postawę klientów Agnieszka Herbut-Jurczik, dyrektor Contact Center EasyGo.pl i Wakacje.pl - Można przyjąć z dużym prawdopodobieństwem, że elementem stabilizującym emocje w tym zakresie jest w miarę stały, a przez to bezpieczny kurs walut w ostatnich miesiącach.
Konsultanci obu portali, sprzedający od blisko 3 miesięcy oferty wakacyjne w promocji wcześniej tajniej zgodnie podkreślają, że najważniejsze dla naszych rodaków są rabaty i oszczędności. Na drugim miejscu są gratisy produktowe, a więc np. darmowa wycieczka fakultatywna w ramach oferty. Na elementy związane z bezpieczeństwem finansowym zwracał uwagę co 10 klient.
Potwierdzeniem tej tezy są badania zachowań użytkowników poruszających się po stronach internetowych obu portali. - Przez cały czas monitorujemy m.in. nawigację po naszych stronach - wyjaśnia Tomasz Domżalski, dyrektor pionu marketingu w EasyGao.pl i Wakacje.pl. - Analizujemy co przyciąga uwagę użytkownika, w co klika najczęściej, jakie wyniki generują określone kreacje.
Także oferta wcześniej taniej została poddana takiej analizie. - Strony z rabatami przyciągały uwagę co drugiego użytkownika, gratisowe wycieczki fakultatywne niemal co trzeciego. Dużo niższe wyniki generowały strony z ofertą targetowaną pod kątem gwarancji niezmienności ceny czy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z imprezy.
TABELA 2
Przed nami jeszcze cały miesiąc przedsprzedaży oferty wcześniej taniej. Trudno na tym etapie o podsumowania i wyniki całej promocji. Jedno wydaje się już teraz pewne. Po trudnym ubiegłym sezonie promocja przedsprzedażowa pomału odrabia straty. Na dziś, z bazy ponad 1 300 000 ofert, największym zainteresowaniem rezerwujących cieszą się tradycyjnie Egipt, Turcja, Grecja, a także zgodnie z wcześniejszymi prognozami EasyGo.pl i Wakacje.pl, Hiszpania.
TABELA 3
Podsumowując okresową analizę, Tomasz Domżalski zwraca uwagę na jeszcze jeden fakt - Wszystkie rozmowy jakie przeprowadziliśmy z biurami podróży wskazują jedno: mało które biuro zwiększy ilość miejsc ponad to co sprzedało w roku ubiegłym. Touroperatorzy dotknięci bardzo mocno kryzysem nastawiają się na minimalizację kosztów. A zatem nie ma większej ilości samolotów, nie ma praktycznie nowych kierunków. Aby zatem zdążyć z zakupem satysfakcjonującej nas jakościowo oferty, swoje zakupy należy zrobić już teraz.
Nadesłał:
ap
|