Raport Economist wykazuje, że Polska konsekwentnie realizuje cele w zakresie teleinformatyki
Polska znalazła się w gronie dziewięciu krajów Europy Środkowo-Wschodniej, których rządy nadają wysoki priorytet strategicznym inwestycjom w teleinformatykę mimo światowego kryzysu gospodarczego.
Nowe badania przeprowadzone przez instytut Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie firmy Oracle wykazały, że Polska jest jednym z dziewięciu krajów z Europy Środkowo-Wschodniej, których rządy nadal inwestują w strategiczne projekty w dziedzinie teleinformatyki mimo ograniczeń budżetowych spowodowanych przez światowy kryzys gospodarczy.
- W ramach badań poddano analizie wpływ kryzysu na inwestycje rządowe w teleinformatykę w 17 krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz określono, jak wpływa to na tempo rozwoju usług cyfrowych w regionie.
- Z badań wynika, że poszczególne kraje różnie zareagowały na kryzys. Zidentyfikowano trzy podejścia: „Pełną parą naprzód”, „Zmiana kursu” i „Przeczekać burzę”.
Polskę zakwalifikowano do grupy krajów, które „prą pełną parą naprzód”. Z badań wynikają m.in. następujące szczegółowe wnioski:
- Polska zyskała wysoką ocenę UE i innych obserwatorów za kompleksowość swojej najnowszej strategii w dziedzinie teleinformatyki pod nazwą „Polska Cyfrowa”, opublikowanej w grudniu 2008 r. przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Polska postawiła sobie za cel udostępnić online do 2013 r. 95% spośród 20 najważniejszych usług publicznych (w 2007 r. zaledwie 25% tych usług było dostępnych online).
- Zasadniczym problemem jest jednak dostęp do Internetu, a tym samym możliwość korzystania z takich usług przez obywateli i firmy; strategia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zakłada udostępnienie łączy szerokopasmowych na terenie całego kraju do 2012 r.
- Urzędnicy administracji publicznej oczekują, że inwestycje w infrastrukturę cyfrową finansowane ze środków przekazanych przez państwo, UE i sektor prywatny osiągną w tym roku wartość około 2–2,5 mld EUR.
Osiem pozostałych krajów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, które instytut EIU zaliczył do grupy krajów „prących pełną parą naprzód” z realizacją ambitnych strategii rozwoju teleinformatyki, to Słowenia, Estonia, Rosja, Chorwacja, Bułgaria, Rumunia, Słowacja i Turcja. Zdaniem instytutu postęp w większych krajach może być jednak hamowany przez ograniczenia finansowe i biurokrację.
Pełen raport pt. „To invest or not to invest: ICT spending priorities in crisis-hit Central and Eastern Europe” (Inwestować czy nie inwestować: priorytety wydatków na teleinformatykę w dotkniętych kryzysem krajach Europy Środkowo-Wschodniej) można otrzymać w dziale PR firmy Oracle. Aby otrzymać kopię raportu, należy skontaktować się z Katarzyną Pilarską (dane kontaktowe na końcu dokumentu).
Wypowiedzi towarzyszące
„Z raportu wynika, że istnieją dysproporcje pomiędzy krajami, które są w stanie kontynuować realizację długofalowych planów w dziedzinie teleinformatyki, a większością, która jest zmuszona ograniczyć realizację tych planów w wyniku nałożenia się na siebie niestabilności politycznej i trudności gospodarczych” ― powiedziała Delia Meth-Cohn, szefowa redakcji na region Europy Kontynentalnej, Bliskiego Wschodu i Afryki w instytucie Economist Intelligence Unit. „Jednak w kilku przypadkach silne poparcie publiczne dla wdrażania usług cyfrowych może pokonać trudności zarówno finansowe, jak i polityczne, i skłonić rządy do dalszej realizacji ich strategii w dziedzinie teleinformatyki”.
„W ostatnich latach każdy z krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej wykonał duży krok na drodze rozwijania technologii cyfrowej” ― powiedział Andrzej Dopierała, Prezes Zarządu Oracle Polska. „Raport EIU pokazuje, że dalsze inwestowanie w programy z dziedziny teleinformatyki może zapewnić podwójne korzyści w postaci osiągnięcia znacznych oszczędności i zwiększenia rentowności już teraz i jednoczesnego stworzenia mocnych podstaw do ponownego rozkwitu w przyszłości”.
O Korporacji Oracle
Oracle jest największym na świecie dostawcą oprogramowania biznesowego. Więcej informacji na stronie www.oracle.com
Znaki towarowe
Oracle jest zarejestrowanym znakiem towarowym korporacji Oracle i/lub jej filii.
Inne nazwy mogą być znakami towarowymi zarejestrowanymi na rzecz odpowiednich osób uprawnionych.
Kontakt
Katarzyna Pilarska, PR Manager Oracle Polska, tel. 0 602 410 795
Nadesłał:
Oracle
|