Reguła wzajemności, czyli gadżet w relacjach biznesowych
Rytuał wręczania darów, to interesujące zjawisko zajmujące specjalistów z wielu dziedzin. Odkąd więc sięgnąć pamięcią, reguła wzajemności sprawiała, że ludzie na całym świecie, nawet w najdalszych jego zakątkach obdarowywali się prezentami.
Rytuał wręczania darów, to interesujące zjawisko zajmujące specjalistów z wielu dziedzin.
W dziejach ludzkości, obdarowywanie, zawsze miało swoje kulturowe uwarunkowania. Dopatrywać się ich możemy na Wyspach Trobriandach, badaniu których większą część swojego życia poświęcił Bronisław Malinowski, jeden z polskich antropologów.
Od spotkania z obcym zawsze odchodzą dwie drogi – wojna, albo pokój. W przypadku porozumienia, między dwoma plemionami dochodziło do wymiany darów - naszyjników i naramienników, symbolizujących bogactwo. Jedno plemię pełniło rolę darczyńcy, drugie obdarowanego. Następnie, role się odwracały. W ten sposób – obdarowując się, plemiona budowały poczucie wspólnoty.
Odkąd więc sięgnąć pamięcią, reguła wzajemności sprawiała, że ludzie na całym świecie, nawet w najdalszych jego zakątkach obdarowywali się prezentami. Zachowania w dzisiejszym świecie biznesu przypominają nieco te, które panowały na archipelagu trobriandzkich wysp. Między dzisiejszymi uczestnikami rynku również dochodzi do ciągłej wymiany podarunków – gadżetów biznesowych, co w efekcie ma wpływać na kształtowanie relacji między nimi.
Akt dawania i przyjmowania daru podlega zasadzie wzajemności. Jak twierdził Marcel Mauss, francuski socjolog i antropolog, ów dar jest interesowny i posiada znamiona nieszczerości, a skoro tak, to nie może być też mowy o czystych gestach sympatii. Jakkolwiek duża byłaby sympatia między partnerami biznesowymi, to obdarowany powinien wiedzieć, że wręczenie mu gadżetu nie wynika z pobudek czysto altruistycznych. Każdy upominek ma podłoże obligatoryjne. Zobowiązuje obdarowanego do odwdzięczenia się partnerowi. Takie prawienie sobie uprzejmości w postaci wręczania gadżetów między partnerami biznesowymi, to społecznie akceptowalna gra, prowadzona bardziej lub mniej świadomie, która ma doprowadzić do osiągnięcia określonych rezultatów. Ważne, by w tej grze nie przesadzić z wartością daru. Dużą wagę należy przykładać do tego, by wartości upominków biznesowych były ze sobą współmierne, by ze sobą korespondowały. Jeżeli wręczymy naszemu partnerowi garść plastikowych długopisów z logo naszej firmy, możemy spodziewać się równie mało atrakcyjnej odpowiedzi. Jeżeli zaś wykażemy większe zaangażowanie, prawdopodobnie możemy liczyć na podobną reakcję.
Gadżety, wykorzystywane były w biznesie od dawna. Kiedyś korzystano z nich może nieco rzadziej niż obecnie. Dziś na dobre zadomowiły się one relacjach biznesowych. Pozwalają budować wzajemne stosunki, zależności, więzi, tworzą swoisty kanał cyrkulacji określonych komunikatów. Nie ma więc wątpliwości, że gadżety biznesowe, to świetny instrument oddziaływania na uczestników rynku. Okazji do ich wręczenia jest wiele – nawiązanie współpracy, podziękowanie za owocną współpracę, gratulacje, jubileusz istnienia firmy etc. W obliczu bogatej oferty rynkowej gadżetów wszelkiej maści, formy i rodzaju, wybór powinien być prosty. Nic bardziej mylnego. Unifikacja propozycji upominków biznesowych, zamiast ułatwiać, tak naprawdę utrudnia dokonanie wyboru oryginalnego prezentu. Upominek, jaki z naszych rąk przechodzi w ręce obdarowanego, kreuje nasz obraz w jego oczach. Jeżeli zależy nam na tym, by ten obraz był jak najlepszy, gadżet, który chcemy wręczyć, powinien odwoływać się do strategii zarządzania, polityki i wizerunku firmy obdarowanego. Jednym słowem, powinien być przemyślany. Tylko to, może nam utorować drogę i zapisać się w pamięci potencjalnego partnera w biznesie, który rozmaitych gadżetów dostaje na pęczki.
Pomysł na gadżet biznesowy proponuje marka MADE by HAND. Kolejna marka gadżetów, którą od dotychczasowej rynkowej oferty odróżnia jednak zupełna świeżość w podejściu do całej ideologii gadżetu. Upominki MADE by HAND, to ręcznie robione, zdobione, znakowane i na specjalne życzenie zamawiającego – personalizowane gadżety.
Określenie „mówisz, masz”, które zakorzeniło się w codziennym języku, idealnie odzwierciedla sposób działania tej marki. Wystarczy, że zamawiający posłuży się swoją wyobraźnią, wykreuje gadżet, taki, jaki chciałby wręczyć swojemu partnerowi w biznesie, a specjaliści z MADE by HAND nadadzą mu jedyny w swoim rodzaju kształt.
Reguła wzajemności, to jedna z wielu technik manipulacji, wykorzystywana w codziennym życiu i przede wszystkim w biznesie. Coś za coś, to jej istota. Taki, zrobiony na specjalne zamówienie upominek, oryginalny i występujący w jednym egzemplarzu, z pewnością zachwyci obdarowanego. Oryginalny gadżet, to jednocześnie forma wkupienia się w łaski naszego partnera w biznesie, jak również dowód naszego zaangażowania i szacunku względem niego. Tego typu gesty rzadko pozostają bez odpowiedzi, materialnej bądź niematerialnej. Warto o tym pamiętać podczas robienia interesów.
Joanna Kumpiń
Agencja Promocyjna Locco Event
www.loccoevent.pl
Agencja Promocyjna Locco Event działa w obszarze promocji, PR oraz organizacji eventów. Świadczy m.in. usługi z zakresu organizacji akcji promocyjnych, outsourcingu sił sprzedaży, badań marketingowych, organizacji eventów, sprzedaży gadżetów, obsługi firm w obszarze PR oraz marketingu bezpośredniego,. Realizując zlecenia łączy różne narzędzia, aby osiągnąć zamierzony przez Klienta cel. W swoich projektach wykorzystuje wszystkie możliwości dotarcia do potencjalnego Klienta. Niektórzy spośród licznych Klientów Locco Event, to: m.in. DUNI AB, PTK Centertel, Telechoinka.pl, mBank, Kancelaria prawna Siciarz & Jakimczyk, Hausner Sp. z o.o., Meblopol, Projekt & Parking, Beer Fingers, e-Troska.