Rodzaje bieżników w popularnych "zimówkach"
Dobre opony zimowe to podstawa bezpiecznej jazdy w ciężkich warunkach, gdy asfalt pokryty jest lodem, śniegiem, błotem albo tonie w strugach deszczu, które w jednej chwili mogą zamienić się w taflę lodu. Zimowe opony jednak różnią się od siebie wyglądem i rodzajem bieżnika.
Warto wiedzieć, jakie są między nimi różnice, zanim zdecydujemy się na zakup ogumienia do auta. Odpowiednie opony zimowe są bardzo ważne i mają znaczący wpływ na jazdę.
Opony symetryczne odchodzą do lamusa
Bieżnik symetryczny jest obecnie już rzadko spotykany w zimowych oponach. Jest to typ bieżnika taniego i mało zaawansowanego technologicznie, a przy montażu opony kierunek jej toczenia nie gra roli. W małych i średnich samochodach osobowych oraz w dostawczych i ciężarowych autach, najczęściej montowane są opony symetryczne.
Bieżnik asymetryczny, to wyższa klasa
Opona, w której jest bieżnik asymetryczny różni się rzeźbą po lewej i po prawej stronie, dlatego każda z opon ma na boku informację o sposobie montażu. Znaczek „inside” oznacza, że jest to bok wewnętrzny opony. Zewnętrzna strona opony, czyli ta ze znaczkiem „outside” ma większe i masywniejsze fragmenty bieżnika. Pozwala to na zapewnienie lepszej stabilności na zakrętach i poprawienie przyczepności bocznej oraz zapobiega zbyt szybkiemu zużyciu boków ogumienia. Wewnętrzna strona bieżnika natomiast odprowadza wodę i zwiększa przyczepność podłużną. Bieżnik po wewnętrznej stronie jest mniejszy, ale posiada liczne rowki, które lepiej odprowadzają duże ilości wody i wpływają korzystnie na napęd i hamowanie pojazdu, co ma niebanalne znaczenie w przypadku opon zimowych. Takie asymetryczne opony coraz częściej są standardowym wyposażeniem w autach klasy średniej i wysokiej.
Opony kierunkowe najpowszechniejsze
Bieżnik kierunkowy jest powszechnie stosowany w oponach zimowych. Opony takie mają na boku opony strzałkę, która wyznacza kierunek toczenia koła. Ich najważniejszą zaletą jest bardzo dobre odprowadzanie dużych ilości wody i błota pośniegowego spod bieżnika oraz korzystnie wpływają na hamowanie w zimowych warunkach. Bieżnik taki ma kształt „jodełki, co powoduje błyskawiczne wypychanie śniegu i błota spod kół i zagwarantowanie stałej przyczepności opony do podłoża.