Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych wymaga wydajnego transportu akumulatorów
Pojazdy elektryczne to przyszłość światowej motoryzacji. Jednak transport akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych stanowi problemy - jest niebezpieczny i kosztowny. Wykorzystywanie specjalistycznych opakowań wielokrotnego użytku CHEP na akumulatory pozwala eliminować ryzyko środowiskowe
Popyt na pojazdy elektryczne i hybrydowe nieustannie przyspiesza. Napędzany jest m.in. przez rosnącą świadomość konsumentów oraz prawodawstwo z zakresu ochrony środowiska. Nawet w trakcie obecnej pandemii sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) i hybrydowych (PHEV) w Europie ucierpiała
w znacznie mniejszym stopniu niż sprzedaż samochodów spalinowych. Długoterminowe prognozy sprzedaży pojazdów elektrycznych dla okresu po zakończeniu pandemii koronawirusa przewidują szybsze ożywienie tego segmentu i uzyskanie 42% europejskiego rynku samochodowego do roku 2030[1].
Inwestycji w produkcję pojazdów EV/PHEV jest coraz więcej. Jednocześnie akumulatory są najdroższym i najbardziej krytycznym elementem składowym - ich koszt sięga 25-40% całkowitego kosztu produkcji samochodu[2]. Rygorystyczne przepisy dotyczące transportu akumulatorów narażają producentów
i dostawców na znaczne ryzyko zarówno pod względem kosztów, jak i odpowiedzialności.
Według prognoz akumulatory litowo-jonowe zdominują rynek EV/PHEV w ciągu najbliższej dekady[3].
Lit jest jednak wysoce łatwopalny, a w dużych akumulatorach EV może dojść do wycieku i zjawiska gwałtownego rozbiegania termicznego w przypadku niewłaściwej obsługi, co może spowodować straty ekologiczne i finansowe. Z tego względu komponenty te zaliczono do klasy 9 towarów niebezpiecznych (grupa pakowania II), a ich opakowania transportowe wymagają rygorystycznej certyfikacji przez ONZ[4]. Akumulatory muszą być zabezpieczone przed przegrzaniem, przechowywane stabilnie i w zamknięciu, aby wykluczyć narażenie na działanie powierzchni przewodzących prąd. Ze względu na takie koszty stosowanie opakowań jednorazowych jest nieopłacalne.
Dlatego firma CHEP wykorzystała globalną skalę swojej działalności i doświadczenie we współpracy
z branżą motoryzacyjną, aby opracować rozwiązania wielokrotnego użytku. Dzięki nim z transportu akumulatorów wyeliminowano ryzyko i zbędne odpady.
Pojemniki Eurobin i IsoBin firmy CHEP są jednymi z najczęściej używanych krajowych
i międzynarodowych pojemników transportowych w łańcuchu dostaw przemysłu motoryzacyjnego.
Ponadto CHEP - jako największa na świecie firma oferująca pooling współdzielonych nośników wielokrotnego użytku - zapewnia jakość pojemników i ciągłość dostaw niezależnie od zmian
w zapotrzebowaniu.
- Dbamy o to, aby transport akumulatorów w łańcuchu dostaw odbywał się bezpiecznie, szybko
i ekonomicznie. Nasze pojemniki Eurobin i IsoBin spełniają wszystkie wymogi ONZ i certyfikatów celnych dla transportu towarów niebezpiecznych dzięki m.in. ściśle dopasowanym pokrywom, prowadnicom na taśmy i wkładkom dostosowanym do potrzeb klienta. Firmy współpracujące z CHEP nie muszą inwestować w takie specjalistyczne opakowania, ponieważ płacą jedynie za potrzebne pojemniki, które są dostarczane we wskazanym miejscu i czasie - zaznacza Murray Gilder, wiceprezes CHEP Automotive & Industrial Solutions.
Od ponad 30 lat CHEP jest światowym liderem w redukcji kosztów i promowaniu zrównoważonego profilu działalności, oferując rozwiązania opakowaniowe wielokrotnego użytku dla branży motoryzacyjnej i współpracując z producentami OEM i Tier 1 na całym świecie.
[1] Deloitte: Pojazdy elektryczne - wyznaczanie kursu na rok 2030 https://www2.deloitte.com/uk/en/insights/focus/future-of-mobility/electric-vehicle-trends-2030.html
[2] UBS - Serce pojazdu elektrycznego
https://www.ubs.com/global/en/investment-bank/in-focus/2020/heart-of-electric-car.html
[3] IEA - Globalna prognoza dla segmentu pojazdów elektrycznych 2020 https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2020
[4] Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), Załącznik C - Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID)
https://otif.org/fileadmin/new/3-Reference-Text/3B-RID/RID 2019 E.pdf