Rower na lata


Rower na lata
2014-04-17
Dobrej jakości rower może nam służyć przez bardzo długi czas. Warunkiem jest jednak dbanie o niego poprzez prawidłowe i regularnie wykonywane zabiegi konserwacyjne.

Czysty znaczy zadbany

Przed i po sezonie, ale także za każdym razem gdy jeździliśmy po kałużach czy błocie rower należy porządnie oczyścić z zabrudzeń. Najłatwiej i najwygodniej będzie nam to zrobić używając specjalistycznych środków do czyszczenia, np. tych umieszczonych w butelce z rozpylaczem. Taka forma produktu ułatwi nam naniesienie preparatu także w te trudniej dostępne miejsca. Piana czyszcząca rozpuści brud, który potem możemy zmyć gąbką lub szmatką zamoczoną w wodzie. Pamiętajmy, by następnie wytrzeć rower do sucha - niepotrzebna wilgoć może mieć zły wpływ na sprzęt. Specjalistyczne preparaty często mają właściwości antystatyczne, a więc zabezpieczają nasz rower przed nadmiernym osadzaniem brudu i kurzu. Ponadto, używając takich środków możemy mieć pewność, że nie uszkodzimy lakieru.

Olej dla sprawności

By rower jeździł cicho, a wszystkie jego elementy działały bez zarzutu należy raz na jakiś czas nasmarować olejem jego poszczególne części. Częstotliwość wykonywania zabiegów uzależniona powinna być od tego, w jaki sposób i jak często poruszamy się na rowerze. Przy rekreacyjnej jeździe wystarczające będą zabiegi konserwacyjne przeprowadzane raz na 2-3 miesiące. Jeżeli jednak używamy roweru w sposób ekstremalny, w wyjątkowo trudnych warunkach - powinniśmy stosować specjalnie środki zabezpieczające nawet po każdej jeździe. Dzięki tym czynnościom zabezpieczymy części przed korozją oraz zapewnimy im długowieczność. W sklepach znajdziemy różne typy olejów dostosowane do poszczególnych komponentów roweru lub produkty uniwersalne. Możemy też kupić preparaty dopasowane do sposobów i warunków eksploatacji sprzętu.

Jednym z ważniejszych elementów, o które musimy zadbać jest napęd czyli łańcuch, zębatki i przerzutki. Dobrze jest użyć do nich oleju specjalnie przystosowanego do tego celu. Niewielką ilość produktu nanosimy wzdłuż łańcucha, nadmiar osuszając szmatką. Pamiętajmy, by oliwić łańcuch dopiero po jego dokładnym oczyszczeniu. W innym wypadku nie osiągniemy oczekiwanych efektów i nasza praca pójdzie na marne. Poleca się wybierać preparaty, których butelka wyposażona jest w specjalny dozownik z rurką. Dzięki niej z łatwością naoliwimy odpowiednie miejsca, nie zabrudzając olejem części, które naoliwione przestaną działać (np. hamulce).

Olej silikonowy na elastyczne części roweru

Napęd to nie jedyny element wymagający smarowania. Produktem pomocnym w utrzymaniu prawidłowej pracy linek i pancerzy będzie specjalistyczny smar. Do okresowej pielęgnacji przyda się również olej silikonowy. Z jego pomocą dobrze zabezpieczymy widelce amortyzowane, o-ringi, uszczelki gumowe czy przewody. Produkt ten doskonale sprawdzi się również do impregnacji skóry syntetycznej na siodełku.

Konserwacja roweru dopasowana do pogody

Producenci środków do ochrony rowerów udostępniają również oleje do ochrony napędu o różnej gęstości, przystosowane specjalnie do warunków jazdy. Jeżeli będziemy jeździć podczas deszczu czy na mokrym podłożu powinniśmy wybrać olej mokry. Jego specjalna formuła powoduje wypieranie wody, dzięki czemu napęd bardziej uodparnia się na pogodę. Olej suchy idealnie nadaje się do jazdy po mieście, jeśli spodziewamy się raczej dobrej aury. Będzie on działał antystatycznie, a więc ochroni przed osadzaniem kurzu. W sklepach znajdziemy również oleje ceramiczne, które sprawdzą się przy zmiennych warunkach pogodowych.

Postaw na eko

W bogatej ofercie środków do konserwacji rowerów znajdziemy także linie produktów ekologicznych. Preparaty te są nie tylko szybko biodegradowalne, ale również nietoksyczne dla ludzi czy zwierząt i bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Przykładem z naszego rynku może być firma Kellys Bike, która od wiosny 2014 wprowadza linię BIO preparatów do konserwacji rowerów. Piktogramy na opakowaniu informują, do konserwacji których części roweru środek jest przeznaczony.
Regularne przeglądy

Coraz częściej zużycie roweru opisuje się pokonanymi kilometrami, a nie czasem eksploatacji. Wielu producentów zaleca regularne wizyty w serwisie po przejechaniu konkretnej odległości (np. 1000 km). Na tej podstawie można dopiero przedłużać gwarancję na rower. To może być nowość dla niektórych cyklistów, jednak nie powinna dziwić. Przecież każdy pojazd trzeba zabierać na przeglądy, aby być pewnym jego sprawności.

Nadesłał:

Kellys
http://www.kellysbike.com/PL/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl