Setki turystów z Gdańska, Katowic i Warszawy utknęły na lotniskach


2018-06-28
Po raz kolejny w tym roku setki turystów z Polski utknęły w drodze na oraz ze swoich wymarzonych wakacji. Warto w takiej sytuacji pamiętać, że podróżując samolotem są oni chronieni przepisami rozporządzenia WE 261.

Niestety niewielu pasażerów zna swoje prawa i domaga się opieki podczas oczekiwania na opóźniony lot oraz odszkodowania za jego odwołanie lub opóźnienie. Każda z 600 osób, które utknęły na lotniskach na Zakintos oraz w Warszawie może uzyskać od linii lotniczych odszkodowanie w wysokości od 250 do 400 euro. Turyści powinni też zostać objęci opieką w czasie oczekiwania na lot. Skycop przedstawia krótki przewodnik po prawach przysługujących pasażerom.

Lot został odwołany lub opóźniony

Linie lotnicze muszą poinformować o odwołanym locie nie później niż na 14 dni przed datą odlotu. W przeciwnym wypadku jest to klasyfikowane jako poważne zakłócenie podróży, które upoważnia do ubiegania się o odszkodowanie.

Jeżeli lot był opóźniony lub odwołany, a opóźnienie w miejscu docelowym wyniosło więcej niż 3 godziny, zgodnie z rozporządzeniem WE 261 linia lotnicza jest zobowiązana do:

  • Wypłaty pełnej rekompensaty (od 250 do 600 euro w zależności od odległości między lotniskami: 250 euro do 1 500 km, 400 euro pomiędzy 1 500 km a 3 500 km, 600 euro powyżej 3 500 km).
  • Opieki w czasie oczekiwania na lot – darmowych posiłków i napojów oraz dostępu do internetu. Jeżeli musisz czekać na lot jedną lub więcej nocy, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić Ci zakwaterowanie oraz darmowy dojazd do i z hotelu. Jeśli linia lotnicza sama nie wykaże żadnej inicjatywy w tej sprawie, zachowaj wszystkie rachunki, aby móc je dołączyć do reklamacji.

Kiedy nie przysługuje Ci odszkodowanie?

Pasażerowie nie są uprawnieni do odszkodowania, jeśli lot został przerwany z powodu siły wyższej lub z przyczyn niezwiązanych z działalnością linii lotniczej. Przykłady sytuacji nadzwyczajnych obejmują: warunki pogodowe nieodpowiednie dla lotu i klęski żywiołowe (np. erupcja wulkanu Eyjafjallajökull na Islandii w 2010 r.), zakłócenia w działalności portów lotniczych, akty terroryzmu lub działania wojskowe, strajki personelu, awarie techniczne samolotu, bankructwo linii lotniczych lub inne powody niezależne od działalności linii lotniczych.

Kiedy nie przysługuje Ci prawo do opieki?

Prawo do opieki nie przysługuje Ci, gdy opóźnienie trwa mniej niż 2 godziny w przypadku lotów do 1 500 km, 3 godziny w przypadku lotów powyżej 1 500 km oraz 4 godziny w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o odległości między lotniskami ponad 3 500 km.

 

O czym warto pamiętać?

Wniosek o odszkodowanie należy złożyć jak najszybciej, ponieważ okresy ich składania są różne w zależności od kraju. Nie przyjmuj od linii lotniczych żadnych odszkodowań, które wymagają, abyś zrzekł się prawa do późniejszych roszczeń – czasem linie lotnicze próbują przyznać niższe odszkodowanie niż przewiduje prawo licząc na niewiedzę pasażerów. Jeżeli leciałeś z przyjaciółmi lub z rodziną, nie zapomnij, że każdy z pasażerów jest upoważniony do odszkodowania. Dotyczy to również dzieci i niemowląt.

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie?

Jeżeli Twój lot został zakłócony, możesz ubiegać się o rekompensatę na dwa sposoby:

·         Złóż roszczenie bezpośrednio do linii lotniczej

Możesz wypełnić wniosek o odszkodowanie na własną rękę. Musisz jednak znaleźć odpowiednie wzory wniosków i informacje kontaktowe do linii lotniczych. Jeżeli linia lotnicza odrzuci Twój wniosek lub wcale na niego nie odpowie, skontaktuj się z firmą, która specjalizuje się uzyskiwaniu odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, np. Skycop.

 

·          Zgłoś się do profesjonalistów

Warto też skontaktować się ze ekspertami, którzy pomagają odzyskać pieniądze za opóźnione lub odwołane loty. Wypełnią oni za Ciebie wszystkie wnioski oraz będą nadzorować i monitorować cały proces ubiegania się o odszkodowanie, a jeśli zajdzie taka konieczność, będą reprezentować Twoje interesy w sądzie. Współpracując z nimi zwiększasz swoją szansę na uzyskanie odszkodowania. Warto wybrać taką firmę, która pobiera opłatę za swoje usługi tylko wtedy, kiedy uda jej się uzyskać odszkodowanie za lot.

Nadesłał:

MultiComm

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl