Sezonowa kontrola maszyn rolniczych
Wraz z końcem zimy, w gospodarstwach rolnych rozpoczyna się okres przygotowań do prac polowych, które potrwają aż do jesieni. Jest to najlepszy moment na skontrolowanie stanu pracujących w gospodarstwie pojazdów i urządzeń.
Ekspert Shell doradza, na co warto zwrócić uwagę, aby zminimalizować ryzyko przestoju spowodowanego awarią.
Rolnicy nie mogą pozwolić sobie na niespodziewane przestoje spowodowane awarią, zwłaszcza gdy pogoda sprzyja i właśnie trwa sezon prac polowych. Dlatego o sprawność maszyn rolniczych warto dbać systematycznie – należy je właściwie użytkować, konserwować i przechowywać w odpowiednich warunkach. Trzeba również wiedzieć, jak często wymieniać, m.in. poszczególne podzespoły czy płynne eksploatacyjne, a także dokonywać sezonowych kontroli.
Od czego zacząć?
Przeprowadzając kontrolę stanu maszyn i urządzeń w gospodarstwie, warto wcześniej ustalić plan działania. W pierwszej kolejności należy przyjrzeć się maszynom i pojazdom, które są wykorzystywane do różnych prac polowych już na początku sezonu, a następnie urządzeniom, które są przydatne dopiero jesienią. Dlatego sezonową kontrolę maszyn w gospodarstwie rolnym warto rozpocząć od ciągnika.
Najlepszą wskazówką dotyczącą tego, co powinna obejmować kontrola stanu ciągnika jest informacja o przeglądach, które powinny być wykonywane po 50 godzinach pracy. Nie wymagają one skomplikowanych operacji, w związku z tym takie przeglądy możemy wykonać samodzielnie. Po przystąpieniu do kontroli trzeba, m.in. sprawdzić stan poszczególnych części i dokonać oceny ich zużycia. W przypadku skomplikowanych usterek czy nowoczesnych modeli ciągników ,,naszpikowanych” czujnikami i elektroniką warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanego mechanika.
Jeżeli ciągnik był garażowany dłużej niż dwa miesiące to zakres prac warto rozszerzyć o dodatkowe czynności. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan płynu chłodzącego, a następnie dokonać serwisowania zbiornika paliwa. Z uwagi na obecność wody warto opróżnić zbiornik paliwa i dokładnie go wyczyścić - ze względów bezpieczeństwa należy przedmuchać go sprężonym powietrzem – oraz wymienić filtry paliwa.. Po ponownym zalaniu paliwem należy koniecznie odpowietrzyć układ. W starszych modelach można wykonać ten zabieg samodzielnie, w przypadku nowoczesnych ciągników bezpieczniej jest skorzystać z usług wyspecjalizowanego serwisu. W nowoczesnych ciągnikach warto także opróżnić i przepłukać gorącą wodą zbiornik na płyn AdBlue. Wykonując sezonową kontrolę dobrze jest również skontrolować oświetlenie, sprawdzić stan opon i ciśnienie, a także zbadać stan płynów hamulcowego oraz chłodniczego i w razie potrzeby uzupełnić je lub wymienić. Równie istotna jest wymiana olejów przekładniowego i silnikowego.
,,Dobrze dobrany, wysokiej jakości olej silnikowy zapewnia długą i niezawodną pracę serca maszyny, czyli silnika. Informacje na temat liczby przepracowanych godzin, po których olej musi być wymieniony oraz normach jakie musi spełniać znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Przyjmuje się, że olej silnikowy w ciągniku rolniczym powinien być wymieniony po średnio 500 godzinach do roku. Najlepiej taką wymianę przeprowadzać po zakończeniu sezonu. Jeśli z różnych powodów nam się to nie udało to środek smarny należy wymienić wiosną, przed przystąpieniem do prac polowych. Przykładem oleju, który doskonale sprawdza się w trudnych polowych warunkach jest Shell Rimula R4L 15W-40. Produkt może pracować z biopaliwami, co więcej ewentualne przecieki paliwa do oleju są niwelowane dzięki jego podwyższonej lepkości. Rimula R4 L 15W-40 jest przeznaczona do pracy ze wszystkimi systemami obróbki spalin - DPF, SCR czy EGR” – powiedział Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska - Regularna wymiana olejów dotyczy także przekładni. Producenci ciągników zalecają ich wymianę co 1000-1500 przepracowanych godzin. Jeśli taka wymian jest już konieczna to warto użyć środka smarnego wysokiej jakości, np. oleju Shell Spirax S4 TXM do skrzyń biegów lub Shell Spirax S6 TXME, syntetycznego środka smarnego mieszalnego z olejami mineralnymi, który pozwala pracować w najbardziej ekstremalnych warunkach. Do osi napędowych i zwolnic zalecamy stosowanie oleju Shell Spirax S3 ALS 80W-90’’ – dodał.
Następne kroki
Kolejnym urządzeniem, które również wymaga dokładnego przeglądu jest opryskiwacz polowy. Zgodnie z ustawą o ochronie roślin uprawnych, obowiązkiem każdego rolnika jest przygotowanie opryskiwacza do sezonu. Warto wiedzieć, że najbardziej narażone na uszkodzenia są: pompa, filtry, zawór sterujący, rozpylacze i sztywne przewody układu hydraulicznego. Od tych elementów należy zacząć przygotowania. Po upewnieniu się, że wszystko z nimi w porządku, nic nie powinno stanąć nam na przeszkodzie w uzyskaniu przychylnej opinii inspektorów PIORIN (Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa).
Równie istotne jest przeprowadzanie kontroli siewnika. Dokładny przegląd tego urządzenia przed nowym sezonem to mniej nerwów w czasie jego ustawiania i siewu. Specyfika tej maszyny sprawia, że niedopilnowanie wymiany podzespołów i konserwacji może nie tylko opóźnić siew, ale również zaważyć na plonach. Przeprowadzenie wiosennego przeglądu siewnika gwarantuje terminowość i właściwą obsadę ziaren, prawidłową głębokość ich umieszczania w glebie czy równomierność rozłożenia.
Dzisiejsze gospodarstwa rolne nie przypominają swoich odpowiedników sprzed kilkunastu lat. Ich zmechanizowanie pozwoliło nie tylko na zwiększenie plonów i usprawnienie prac polowych, ale także zmniejszenie nakładów na prowadzenie tego rodzaju działalności. Dlatego o sprawność maszyn i urządzeń rolniczych należy dbać systematycznie, by służyły długo i bezawaryjnie.