Smartfony – co się zmieniło w 2013 roku?
W kwietniu 2013 MEC już po raz trzeci zrealizował badanie dotyczące użytkowania smartfonów przez polskich internautów. Dzięki temu możemy śledzić zmiany w zachowaniach Polaków, sposobie użytkowania oraz podejściu do nowych technologii na przestrzeni lat.
Popularność smartfonów
W 2011 tylko 14% Internautów miało smartfona, w ciągu roku grupa ta wzrosła do 52% i na tym poziomie się utrzymuje. W 2012 widać boom na tablety z 9% ich użytkowanie wzrosło do 17% w 2013 .
W kategorii smartfony liderem jest Samsung (32%) natomiast Nokia to najpopularniejsza marka na rynku telefonów komórkowych. Nokię posiada 38% internautów. Osoby posiadające smartfony są ogólnie bardziej zainteresowane technologią niż pozostali internauci, częściej korzystają z komputerów, laptopów, tabletów czy konsoli.
Wykorzystywanie Internetu w telefonie
Zmienia się sposób wykorzystywania Internetu w telefonie. Spada użytkowanie poczty prywatnej a wzrasta Facebooka – niewykluczone, że Facebook oferujący także dostęp do poczty, odbiera klientów serwisom oferującym pocztę. Coraz chętniej także korzystamy z aplikacji do sprawdzania pogody. Smartfony przestały być urządzeniem, które przede wszystkim pozwala na kontakt ze światem i dostęp do Internetu kiedy nie ma się laptopa czy komputera pod ręką. Smartfony najczęściej używane są w domu, już ponad połowa (52%) respondentów korzysta z nich w domu. Grupa ta systematycznie rośnie.
Korzystanie z aplikacji
Korzystamy z aplikacji raczej w sposób wyważony – większość Polaków ma zainstalowanych do 10 dodatkowych aplikacji. Najpopularniejsze są aplikacje bezpłatne, tylko 22% ściągało aplikacje płatne. Te osoby wydają średnio nie więcej niż 10 złotych miesięcznie na ten cel. Polacy są oszczędni jeśli chodzi o wydatki na telefon – 16% płaci rachunki wyższe niż 100 zł miesięcznie, tylko 15% respondentów byłoby skłonnych płacić za aplikacje, by nie mieć w nich reklam.
Nowe technologie
Nowe rozwiązania technologiczne takie jak NFC[1] i Augmented Reality[2] nie są dobrze znane i używane - tylko 9% ma w swoim telefonie technologię NFC, a 3% płaciło w ten sposób. W przypadku Augmented Reality odsetki te w obu przypadkach wynoszą 2%. Bardziej popularne stały się QR kody[3] – aplikację do ich odczytywania ma 33% respondentów, a korzystało z niej 26%.
W 2013 roku badanie MEC zostało przeprowadzone na próbie N=2259 internautów w wieku powyżej 14 roku życia metodą CAWI.
[1] Technologia umożliwiającą płatności przez telefon.
[2] Technologia pozwalająca na łączenie świata rzeczywistego z generowanym komputerowo (na obraz z kamery telefonu nałożone są generowane w czasie rzeczywistym grafika, video lub animacje).
[3] Kod pozwalający zaszyfrować wiadomość tekstową (np. link do strony internetowej)
Nadesłał:
kalitero
|