SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU FERRERO POLSKA


SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU FERRERO POLSKA
2014-01-23
Już po raz czwarty Ferrero International zaprezentowało swój Raport Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.

Grupa po raz drugi pokazała dokument także w Polsce, podczas oficjalnej uroczystości 9 grudnia w Ambasadzie Republiki Włoch w Polsce. Szczególne miejsce w tegorocznym Raporcie zajął opis działań z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu oraz realizowanych w Polsce oraz historię rozwoju Grupy na terenie naszego kraju.

W zorganizowanej podczas prezentacji debaty eksperckiej, wzięli udział: Kamil Wyszkowski (Krajowy Przedstawiciel United Nations Global Compact w Polsce, ONZ); Paweł Papke (Poseł RP, członek sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, były siatkarz, wielokrotny reprezentant Polski); dr Bolesław Rok (ekspert CSR, akademia Leona Koźmińskiego); Agnieszka Cyran (Fundacja Polska Siatkówka); Sebastian Świderski  (były siatkarz, wielokrotny reprezentant Polski, Ambasador Programu Kinder+Sport); Mateusz Kusznierewicz (żeglarz, medalista olimpijski, indywidualny mistrz świata w klasie Finn oraz mistrz świata w klasie Star, pięciokrotny indywidualny mistrz Europy, wielokrotny zdobywca mistrzostw Polski, Partner Programu Edukacji Morskiej); Cezary Więcław (Dyrektor Fabryki Ferrero w Belsku Dużym); Andrzej Gantner  (Dyrektor Generalny, Polska Federacja Producentów Żywności i program Trzymaj Formę); Anna Jelonek  (ekspert ds. żywienia, Absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji ze specjalizacją dietetyka i żywienie człowieka); Enrico Bottero (Dyrektor Generalny Ferrero Polska).

Eksperci omówili główne zagadnienia przedstawione w tegorocznym Raporcie CSR Grupy Ferrero. Podjęto niezwykle ważną tematykę edukacji żywieniowej i popularyzacji sportu wśród dzieci i młodzieży, omówiono programy w które zainicjowało Ferrero - czyli programy Kinder+Sport oraz Program Edukacji Morskiej. Poruszono kwestię wsparcia przez Ministerstwo Sportu i Turystyki programów i inicjatyw, popularyzujących sport powszechny, zwłaszcza wśród najmłodszych. Ważnym aspektem debaty była także analiza współczesnych trendów w Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, zwłaszcza w kontekście przedsiębiorstw rodzinnych działających w Polsce. Zastanawiano się także nad przyszłością CSR na świecie.

Trochę o historii..

W trakcie spotkania, przedstawiciele firmy przedstawili historię oraz rozwó[1] oraz 100% zamówień Business Unit pochodzi od dostawców i usługodawców lokalnych.

Około 50% dostawców materiałów technicznych i usługodawców zlokalizowanych jest w promieniu 50 km od zakładu, a 20% w odległości nie dalszej niż 100 km od zakładu.

Bliższe informacje na temat strategii Ferrero dotyczącej dostawców lokalnych znajdą Państwo w odpowiednim rozdziale niniejszego raportu.

MINIMALIZACJA WPŁYWU NA ŚRODOWISKO

Dla zakładów produkcyjnych Grupy Ferrero kwestia produkcji przyjaznej dla środowiska stanowi sprawę zasadniczą. Fabryka w Belsku wykorzystuje najlepsze dostępne technologie, które umożliwiają efektywne wykorzystanie zasobów oraz odpowiedzialne i zrównoważone zużycie, tym samym redukując i łagodząc w możliwym zakresie oddziaływanie zakładu na środowisko (wodę, glebę i powietrze).

ZAKŁAD W BELSKU

Zakład produkcyjny Ferrero w Belsku Dużym od października 2003r. posiada certyfikat wg normy ISO 14001.

Zgodnie ze strategią energetyczną Grupy Ferrero zakład produkcyjny w Belsku Dużym podjął wiele działań zmierzających do zapewnienia maksymalnej ochrony środowiska, zarówno przed szkodliwym oddziaływaniem samej produkcji, jak i działalności z nią powiązanej.

Zakład wyposażony jest w dwie instalacje kogeneracji - zasilaną gazem ziemnym o mocy 1MW oraz opartą na turbinie gazowej o mocy 4,6 MW. Po analizie technicznej i środowiskowej, a także konsultacjach z lokalną społecznością, rozpoczęto budowę turbin wiatrowych. Obecnie uruchomione są już trzy generatory wiatrowe średniej mocy, natomiast na etapie końcowym są analizy poprzedzające budowę turbiny wiatrowej o dużej mocy. Trwają także badania studium wykonalności instalacji na biogaz. Zakład prowadzi również projekt, którego celem jest ograniczenie zużycia energii, wody i produkcji ścieków. Wśród wdrażanych inwestycji warto też odnotować ekologiczne systemy wytwarzania chłodu i taniej klimatyzacji stref produkcyjnych.

Zainstalowano też zoptymalizowane pod względem zużycia energii systemy produkcji i rozprowadzania powietrza sprężonego. Obecnie trwają prace końcowe nad instalacją odzysku nadmiaru ciepła do produkcji chłodu. Wdrażany jest też projekt zakładający wykorzystanie ciepła emitowanego w trakcie procesu produkcyjnego.

Podejmowane są także działania zmierzające do ograniczenia zużycia wody. Powstała instalacja oczyszczania wody, umożliwiająca jej ponowne wykorzystanie w wieżach chłodniczych.

Od wielu lat Ferrero prowadzi stałą i bliską współpracę ze społecznością gminy Belsk Duży. W latach 1996-1997, we współpracy z urzędem gminy, została zbudowana oczyszczalnia ścieków.

W latach kolejnych oczyszczalnia była modernizowana i rozbudowywana i również te inwestycje odbywały się na zasadzie współpracy finansowej i technicznej pomiędzy urzędem gminy a zakładem.

Główne cele osiągnięte przez Ferrero Polska w roku 2011-12 w porównaniu do roku 2010-11:

- Ograniczenie zużycia energii wykorzystywanej do produkcji i rozprowadzenia powietrza sprężonego

- Utrzymanie stałego poziomu emisji CO2

- Obniżenie zużycia wody i produkcji ścieków na tonę wytwarzanego produktu.

Zakład Ferrero Polska obniżył w stosunku do poziomu z roku 2010-11 zużycie energii wykorzystywanej do produkcji i rozprowadzania sprężonego powietrza. Udało się to dzięki następującym działaniom:

  • Pomiar zużycia powietrza sprężonego na liniach produkcyjnych i instalacja systemu automatycznej kontroli, racjonalizująca produkcję powietrza.
  • Stopniowa eliminacja strat w sieci rozprowadzającej sprężone powietrze.
  • Podniesienie świadomości pracowników i gromadzenie opinii w ramach projektu racjonalizatorskiego, zakładającego opracowanie innowacyjnych rozwiązań.
  • Niezmieniony poziom emisji dwutlenku węgla udało się osiągnąć dzięki następującym działaniom:
  • Redukcja zużycia energii i wynikające z niej niższe ilości pośredniej emisji CO2.
  • Stały pomiar zużycia gazu ziemnego i usprawnienie efektywności systemów spalania w celu obniżenia poziomu bezpośredniej emisji CO2.

 

Poza tym zakład wdraża szereg działań, których celem jest obniżenie zużycia wody:

  • Monitoring zużycia wody w celu wskazania głównych obszarów krytycznych
  • Instalacja systemu osmozy sekwencyjnej
  • Optymalizacja cykli odwaniania
  • Poprawa efektywności czyszczenia stref, na których prowadzone jest wytłaczanie
  • Szkolenia dla pracowników uświadamiające konieczność oszczędzania wody

ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY

Z uwagi na pokaźne rozmiary zakładu wyroby gotowe opuszczające produkcję były przewożone do magazynu wewnętrznego ciężarówkami. W roku 2011-12 uruchomiono system transportu automatycznym przenośnikiem taśmowym, co pozwoli na zmniejszenie poziomu emisji CO2, ograniczenie zużycia paliwa, obniżenie poziomu hałasu i poprawę bezpieczeństwa pracowników.

Zgodnie z wewnętrznymi założeniami Grupy Ferrero także polski zakład uruchomił system transportu zbiorowego pracowników. Autobus przewożący ludzi od miejsca zamieszkania do miejsca pracy pozwala na sprawny transport, a jednocześnie ogranicza szkodliwe oddziaływanie na środowisko.

 

CERTYFIKACJE SYSTEMÓW JAKOŚCI

Najważniejszym aspektem w procesie produkcji jest jakość wyrobu. Z tego powodu zakład produkcyjny wyposażony jest w nowoczesne laboratoria, dokonujące dokładnych analiz wszystkich wykorzystywanych surowców. Zakład posiada system zarządzania jakością certyfikowany wg normy ISO 9001:2008, a także certyfikaty systemów bezpieczeństwa żywności, według wymogów poszczególnych obsługiwanych rynków oraz różnych kultur religijnych. Są to przede wszystkim certyfikaty IFS, posiadany od roku 2006 oraz COSTCO, od roku 2010.


[1] Z wyłączeniem zakupów od innych jednostek Grupy, zakupów scentralizowanych (jak zaopatrzenie w surowce i opakowania) oraz dostaw usług marketingowych i reklamowych.

Nadesłał:

iwonamichalowska

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl