Spotkanie biznesu z nauką
„Psychologia w biznesie. Biznes w psychologii” to temat konferencji, jaka odbyła się we wtorek, 17 listopada w siedzibie głównej SWPS w Warszawie. Wydarzenie zorganizowały wspólnie firma reklamy zewnętrznej Cityboard Media oraz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
W imieniu organizatorów gości powitali dr hab. Jerzy Karyłowski, Dziekan Wydziału Psychologii SWPS oraz Marcin Stan, członek zarządu Cityboard Media. Dalszą część spotkania poprowadził prof. dr hab. Andrzej Falkowski i dr Alicja Grochowska z Katedry Psychologii Marketingu SWPS.
Merytoryczną część konferencji wypełniły wykłady prelegentów prezentujące wybrane zagadnienia ze styku psychologii i biznesu. Na zakończenie dyskutowano o możliwościach współpracy świata nauki i biznesu. Konferencji towarzyszyła sesja posterowa prezentująca najlepsze prace studentów SWPS z zakresu psychologii marketingu i reklamy.
Pierwszy wykład „Szanse i zagrożenia kampanii marketingowych: perspektywa psychologiczna” poprowadził dr hab. Wojciech Cwalina z SWPS. Przekonywał on, iż wszystkie elementy miksu komunikacyjnego powinny być oparte na badaniach marketingowych. Podkreślił również, iż psychologia społeczna to fundament marketingu: wykorzystuje się w nim stereotypy, teorie perswazji, teorie uczenia się czy techniki autoprezentacyjne.
Składając obietnicę firma może przyciągnąć do siebie nowych konsumentów i rozpocząć budowanie z nimi relacji opartej na wzajemnym zaufaniu. Zaufanie to podstawa dla większego zaangażowania – mówił Wojciech Cwalina. Dodał również, że zaufanie to bardzo łatwo stracić, gdy firma nie dotrzyma złożonych wcześniej w reklamach obietnic. Przedstawił też kilka sposobów na naprawę nadszarpniętego przez złamanie obietnic wizerunku. Kolejne wystąpienie należało do dr Kingi Padzik z SWPS, która wyjaśniała „W czym tkwią zasadnicze problemy porozumiewania się w biznesie”.
Jej zdaniem najważniejszym problemem współczesnego człowieka jest to, że doskonale wie „jak” mówić, ale zapomina o znaczeniu tego „co” mówi. Słowa stają się coraz mniej ważne, forma przerasta treść. Dr Padzik wyjaśniła również, że błędem jest nadmierne rozgraniczanie komunikacji biznesowej od interpersonalnej. Zwróciła też uwagę na fakt, iż odbiorca komunikatu każdorazowo filtruje go przez swój system poznawczy, a więc nie ma możliwości, aby w obiektywny sposób odbierał rzeczywistość. Znajomość tych mechanizmów powinna przekonać nas do większej tolerancji dla zachowań innych.
Marta Bryła, pełnomocnik zarządu Cityboard Media w prezentacji „Co naprawdę działa i co decyduje o przewadze konkurencyjnej organizacji w XXI wieku” podała gościom konferencji receptę na przewagę konkurencyjną, tzw. „formułę trwałego sukcesu”, na którą składają się cztery stałe kompetencje oraz dwie dodatkowe. Do stałych kompetencji należą: jasna i precyzyjnie ukierunkowana strategia firmy, bardzo wysoka sprawność operacyjna, kultura organizacji nastawiona na wysoką efektywność oraz dynamiczna, elastyczna i płaska struktura.
Marta Bryła przytoczyła również raport „Bariery współpracy przedsiębiorców i ośrodków naukowych” Agencji Badawczej ARC Rynek i Opinia, z którego wynika, że niewiele polskich firm zdaje sobie sprawę z potencjalnych korzyści jakie niesie współpraca biznesu z ośrodkami naukowymi. Agnieszka Sora, reprezentująca instytut badawczy Gfk Polonia, omówiła znaczenie badań dla biznesu w kontekście pytania: „Badania marketingowe – koszt, inwestycja czy może niezbędna część biznesu?”. Rola badań zarówno na świecie jak i w Polsce zdecydowanie wzrasta – firmy chętnie korzystają z nich dla lepszego poznania rynku i odbiorców produktów czy usług, które oferują, uzyskania przewagi konkurencyjnej i zminimalizowania ryzyka biznesowego oraz dla wsparcia decyzji podejmowanych w firmie.
W dobie silnej konkurencji umożliwiają uzyskanie kompleksowej wiedzy o rynku i szczegółowych warunkach, w których działa dany przedsiębiorca. Dostarczają wiedzy, która ma realny wpływ na biznes, a która może być trampoliną dla ich biznesowego sukcesu, o czym świadczyły omówione przykłady. Efektywność badań, przełożenie ich wyników na realia, uzależnione są od tego kto i w jakim celu badania zleca. Proces badawczy można traktować jako szczególny rodzaj procesu komunikacji, a jako taki podlega różnym zniekształceniom. Zdarza się, że zlecający badanie bardziej lub mniej świadomie spodziewa się określonych rezultatów, a z kolei uczestnicy badania nie do końca odczytują intencje pytających, stąd nieporozumienia skutkujące odbiegającymi od rzeczywistości wynikami. Naturę tych problemów przybliżył słuchaczom dr Robert Mackiewicz z Katedry Psychologii Marketingu SWPS w wykładzie zatytułowanym: Badania dla prezesa. Kto i czego oczekuje od badań zachowań konsumenckich”.
Podsumowująca spotkanie dyskusja wykazała wzajemne zainteresowanie i potencjał współpracy światów: nauki i biznesu. „W takiej relacji drzemie ogromny potencjał. Strony muszą jednak najpierw dobrze poznać siebie nawzajem i swoje potrzeby, nabrać zaufania, określić swoje oczekiwania wobec drugiej strony i to, co mogą sobie wzajemnie zaoferować” – konkluduje Marta Bryła, pełnomocnik zarządu Cityboard Media.
Konferencja to następny krok we współpracy Cityboard Media i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, podjętej we wrześniu 2006 r. Podpisana w marcu tego roku umowa partnerska zakłada wspólną organizację wykładów, warsztatów i badań poświęconych reklamie zewnętrznej, konsultację projektów badawczych oraz wsparcie projektów dydaktycznych.
Cityboard Media - lider rynku wielkoformatowej reklamy zewnętrznej. Działa na polskim rynku od 1996 roku i przez cały okres swojego istnienia konsekwentnie utrzymuje niekwestionowaną pozycję lidera i prekursora. Posiada sieć ekskluzywnych nośników reklamowych o ogólnopolskim zasięgu. Wykorzystuje zaawansowane badania outdooru oraz narzędzia do planowania i pomiarów efektywności kampanii. Jest założycielem Instytutu Cityboard Media, będącego nowoczesną platformą wymiany wiedzy i doświadczeń praktyków reklamy ze środowiskiem naukowym.
W 2008 r. firma zajęła pierwsze miejsce w ogólnej ocenie Klientów w rankingu biur reklamy outdoorowej opracowanym przez magazyn Media&Marketing Polska, zdobyła także nagrodę Impactor w kategorii Najbardziej Podziwiana Firma Out Of Home Roku 2008.
Dodatkowych informacji udzielają:
Agata Zawada Specjalista ds. PR Cityboard MediaMail: agata.zawada@cityboard.plTel: 0 22 860 66 40 wew. 145/ 0 600 900 404Cityboard Media Sp. z o.o.Ul. Stawki 200-193 Warszawawww.cityboard.pl Agnieszka SabatSenior Account ExecutiveMail: agnieszka.sabat@agencja21.plTel: 0 22 511 13 85Agencja 21ul. Brukselska 44A lok. 403-973 Warszawawww.agencja21.pl
Nadesłał:
agencja21
|