Stabilność to za mało, Polacy chcą dobrze zarabiać


2014-04-02
Wysokie wynagrodzenie - to najbardziej poszukiwana cecha atrakcyjnego pracodawcy. Jak pokazują wyniki najnowszej edycji badania Randstad Award 2014, po dwóch latach skupienia pracowników na poszukiwaniu bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia, obecnie Polacy chcą przede wszystkim dobrze zarabiać.

Wysokie wynagrodzenie ważniejsze niż bezpieczeństwo

W perspektywie spodziewanej poprawy sytuacji gospodarczej Polacy dokonali wyraźniej zmiany w swoich oczekiwaniach od pracodawców. Jak pokazują wyniki najnowszej, polskiej edycji największego na świecie badania, dotyczącego wizerunku pracodawców , podkreślana na przestrzeni ubiegłych dwóch lat konieczność zapewnienia przez firmę bezpieczeństwa zatrudnienia nie jest już najbardziej poszukiwaną cechą pracodawcy.

Obecnie aż 69% badanych przyznało, że o atrakcyjności pracodawcy świadczy w pierwszej kolejności wysokość wynagrodzenia, a komfort bezpieczeństwa zatrudnienia spadł na pozycję drugą, z wynikiem niższym o 9 punktów procentowych. W dalszej kolejności wskazywano na przyjazną atmosferę pracy (53%), stabilną sytuację finansową firmy (49%) oraz interesującą treść pracy (48%). Co ciekawe, przed rokiem, dystans między wiodącymi czynnikami - wynagrodzeniem i bezpieczeństwem zatrudnienia był dwukrotnie większy (20 p.p.), a zarobki wskazywano dopiero na piątym miejscu. 

Jak komentuje Kajetan Słonina, Dyrektor Zarządzający agencji doradztwa personalnego i pracy tymczasowej Randstad: „W okresie dekoniunktury pracodawcy skupiali się na podnoszeniu efektywności firm, a pracownicy na utrzymaniu zatrudnienia - nawet tego nie w pełni satysfakcjonującego. W bieżących odpowiedziach badanych widzimy oczekiwanie na pozytywne skutki płynące z ogólnej poprawy gospodarki. Skoro sytuacja się poprawia, Polacy chcieliby poprawy warunków pracy - już nie tylko posiadania pracy stabilnej, ale też odpowiednio dobrze płatnej i w przyjaznej atmosferze. Co z tego wynika? Że w najbliższym czasie możemy spodziewać się wzmożonej presji płacowej w firmach, zwłaszcza w obszarze kluczowych stanowisk, a także ogólnego wzrostu rotacji kandydatów poszukujących lepszej oferty na rynku."    

 

Warto zauważyć, że wysokie wynagrodzenie, jako kluczowy czynnik atrakcyjności było tak samo ważne dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Odpowiedź ta łączy też większość grup wiekowych - tylko w grupie najmłodszych badanych (18-24 lat) był o blisko 10 punktów procentowych niższy (ok.60%), niż w gronie pozostałych uczestników ankiety (ok.70%). Najmłodsi dla atrakcyjnego pracodawcy są skłonni nieco obniżyć oczekiwania finansowe, ale w zamian częściej oczekują przyjaznej atmosfery pracy, możliwości szkoleń i szans rozwoju zawodowego.

 

Jak dodaje Kajetan Słonina: „Charakterystyczne jest, że gdy spytaliśmy badanych o to, jaką cechę osobowości chcieliby widzieć w swoim pracodawcy, zdecydowana większość odpowiedziała, że pracodawca musi przede wszystkim być uczciwy - przyznało tak 80% Polaków. Uczciwość tę interpretujemy, jako oczekiwanie bardziej partnerskiej relacji między pracownikiem a pracodawcą, swoistego gwaranta zapewnienia przez pracodawcę godnych warunków pracy i godnego wynagrodzenia."

 

‘Pracodawca z wyboru' - jakie firmy podołają wyzwaniu?

Wyniki Randstad Award wskazują, że atrakcyjny pracodawca, to taki, który o zatrudnione osoby dba pod wieloma aspektami, wykraczając poza podstawową relację zapewnienia zatrudnienia. W najnowszym badaniu tego dorocznego cyklu 8000 Polek i Polaków odpowiadało na pytanie, jakie konkretnie firmy z grona 150 największych działających w kraju przedsiębiorstw uznają za pracodawców, którzy potrafią podołać takiemu wyzwaniu - kto byłby dla nich „pracodawcą z wyboru".

Na podstawie ocen i opinii respondentów powstał ranking najlepiej ocenianych firm. W tym roku zwycięzcą zestawienia jest Mercedes-Benz Polska, zdobywając tym samym tytuł najbardziej atrakcyjnego pracodawcy w Polsce. Badani uznali, że firma ta oferuje wysokie zarobki, możliwości rozwoju zawodowego oraz przyjazną atmosferę pracy.

Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Toyota Motor Manufacturing Poland, doceniona przez badanych za wysokiej jakości szkolenia, silne kierownictwo oraz interesującą treść pracy.

Trzecie miejsce zajął Samsung Electronics Polska, który zebrał wysokie noty w kategorii stabilnej sytuacji finansowej oraz tworzenia warunków dla rozwoju pracowników w ramach struktury firmy.

Oprócz zwycięzców, w gronie 20 najwyżej ocenionych firm znalazły się również:

1.    Mercedes-Benz Polska

2.    Toyota Motor Manufacturing Poland

3.     Samsung Electronics Polska

4.     KGHM Polska Miedź

5.     Volkswagen Motor Polska

6.     Volvo Polska

7.     TVN

8.     Siemens

9.     PGNiG

10.  PGE Polska Grupa Energetyczna

11.  Philips Lightning Poland

12.  Robert Bosch

13.  Volkswagen Poznań

14.  GlaxoSmithKline Farmaceuticals

15.  Kompania Piwowarska

16.  ABB

17.  Tauron Polska Energia

18.  PKN Orlen

19.  Energa

20.  Renault Polska

Kajetan Słonina komentuje: „Gratulujemy zwycięzcom Randstad Award 2014, gratulujemy też całej czołowej dwudziestce firm. To te przedsiębiorstwa zyskały najwyższe oceny w gronie badanych Polaków i mogą szczycić się wizerunkiem ‘pracodawcy z wyboru' - czyli takiego, z którym pracownicy chcą się związać i rozwijać. Wizerunek dobrego, atrakcyjnego pracodawcy ma szczególne znaczenie nie tylko w perspektywie możliwości pozyskiwania najlepszych kandydatów do pracy w przedsiębiorstwie, ale też ze względu na szansę zatrzymania talentów w firmie w sytuacji panującej dużej konkurencji o najlepszych specjalistów. Dlatego pielęgnowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy powinno być ambicją każdego przedsiębiorstwa."

Nadesłał:

Katarzyna Gurszyńska

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl